Review: Z for Zachariah

Verkrijgbaar vanaf: 20 oktober

Benevelend tempo met bijpassende landschappen. Uitstekend gecast.

Het gebrek aan piekmomenten kan afschrikken.

Z for Zachariah strikt een sterrencast voor een kleine film over driehoeksrelaties in een eenzame wereld….

Posted 14/09/2015 by

If we tear down the church, we won’t survive?

A is for Adam en Z is for Zachariah, de titel van de film houdt een verwijzing naar alombekende figuren uit het christendom in zich, een geloof dat zijn levenswijsheid puurt uit De Bijbel.  Situeer deze verhalen in een post-apocalyptische wereld en je krijgt een moderne parabel die kijkt naar de plaats van geloof en liefde binnen een uitgedoofde samenleving.

Z for Zachariah is los gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1974, waarin Robert C. Obrien het onzekere bestaan van een 16-jarig meisje portretteert na een nucleaire fall-out. In de versie onder de regie van Craig Zobel (Compliance) valt echter niets meer van deze tiener te bespeuren. Margot Robbie (The Wolf of Wall Street, Suicide Squad) zet met Ann Burden namelijk een jongvolwassen personage neer. Verder spelen Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) en Chris Pine (Star Trek) respectievelijk Mr. Loomis en Caleb. Hoewel de film slechts drie acteurs telt, kan er hier toch over een sterrencast gesproken worden voor een indiefilm.

z for z 4

De film start met een gemaskeerde figuur die de lokale bibliotheek afschuimt op zoek naar boeken over landbouw. Tot een signaal duidelijk maakt dat er teruggekeerd moet worden naar een veiligere zone. Eens in veiligheid gaat het masker af en onthult zich een jongedame genaamd Ann Burden. Het wordt al vlug duidelijk voor de kijker dat de natuur niet echt meer te vertrouwen valt. Zeker wanneer Ann even later een mysterieuze man redt die zich met een misplaatst veiligheidsgevoel baadt in een klein meer, met een stevige portie stralingsziekte als gevolg. Eens aan de betere hand genieten Ann en Mr. Loomis van elkaars gezelschap en denken beiden na over een betere toekomst. Dit toekomstbeeld wordt echter stevig door elkaar geschud door de aankomst van Caleb.

Z for Z 1

Z for Zachariah valt vooreerst enkel onder de noemer sciencefiction omwille van zijn setting. De afgezonderde vallei zelf kan net zo goed een wereldvreemde plaats in de huidige samenleving zijn. De centrale thema’s (zingeving, maatschappelijke vooruitgang en relaties) binnen de film worden door deze afzondering op een menselijke manier gebracht. Elk van de karakters beschikt over zijn eigen moreel kompas en moet het hiermee doen. Deze kompassen zijn gemakkelijk op elkaar af te stemmen als je enkel met twee bent, maar de introductie van een derde maakt alles duidelijk ingewikkelder, waarbij de kijker echt voelt welke voor- en nadelen hij met zich meebrengt. Voornamelijk de seksuele spanning zindert door tot op het einde, maar tegelijk schetst de film op een realistische manier een aantal dilemma’s. Een groot minpunt op dit vlak is wel de gebrekkige stem die Ann Burden krijgt. Zij krijgt namelijk weinig agency doorheen de film. Desalniettemin spelen alle drie de acteurs op het te verwachten niveau, wat ook wel inhoudt dat er niet echt iets uitzonderlijks plaatsvindt.

z for z 3

Het meest begeesterende aan de film zijn het tempo en de visuele weergave. Aangezien de film niet bepaald pieken kent, zal het voor sommigen moeilijk zijn om geboeid te blijven kijken. Hij dendert rustig voort en focust op de relatie die onder de personages ontstaat, wat samen met de prachtige, afgelegen landschappen van Nieuw-Zeeland wel zorgt voor een realistisch verhaal.

In het kort betekent dit dat Z for Zachariah zeker de moeite is. De acteurs spelen een geloofwaardige rol in een verdomd mooie omgeving. Voor sommigen kan het trage tempo en het gebrek aan pieken echter wel afschrikken. Verder zorgt de zware materie ervoor dat je het waarschijnlijk wel bij één kijkbeurt gaat houden. Desondanks een aanrader.