Review: Ping Pong – The Animation (2014)

Taal: Japans

Karakterstudie die zijn personages afbreekt en opbouwt op een natuurlijke wijze. Markante visuele weergave.

Niets!

Ping Pong – The Animation is kortweg een meesterwerk die de tand des tijds zal doorstaan…

Posted 13/09/2015 by

It’s nonsense to stake your life on table tennis. It baffles me.

Pingpong volgen op de wc-deuren of een goed excuus om niet mee te doen met de voetballers gedurende de sportlessen. Tafeltennis is niet bepaald een hoogvlieger in ons land, uitgezonderd als er over Jean-Michel Saive wordt gesproken, een man waarvan het leven in teken staat van tafeltennis. Met bijhorende gevoelens van geluk en teleurstelling. Emoties die  zinderen doorheen elk sportief gebeuren, maar slechts weinig belicht worden. Tot een kleine anime genaamd Ping Pong – The Animation om de hoek kwam kijken

Ping Pong – The Animation verscheen niet uit het niets. De oorspronkelijke manga genaamd Ping Pong vergaarde heel wat positieve kritieken in de jaren ’90, waarna een succesvolle adaptatie voor het grote scherm volgde in 2002. Masaaki Yuasa (The Tatami Galaxy) maakte dan in 2014 een vrije bewerking van het bronmateriaal voor Tatsunoko Production. Het leidde tot een opvallende anime die meer levensingrijpende scènes bevatte dan de som van alle eindbaasgevechten uit datzelfde jaar.

dNHQYoZ

De anime volgt het leven van een vijftal jongeren dat zich wil meten met de top van de tafeltenniswereld, waarbij een echt hoofdpersonage eigenlijk niet echt bestaat. Ping Pong – The Animation volgt niet de weg naar de roem van één enkele persoon, maar kijkt wel hoe het leven van elk personage wijzigt in de ontmoeting met de ander. Weliswaar moet de anime wel een startpunt hebben. Makoto Tsukimoto en Yukata Hoshino, roepnamen Smile en Peco, vervullen deze rol. Zij zijn fervente pingpongspelers die opgroeien in dezelfde club en dag in dag uit op school bezig zijn met hun favoriete sport. Beiden zijn getalenteerde spelers, maar verschillen grondig in houding. Peco verslaat al van kinds af, en op een luidruchtige manier, elke speler die zijn pad kruist. Hij droomt luidop van een toekomst als professionele tafeltennisser. Terwijl Smile in stilte stappen vooruitzet. En alhoewel hij over bakken talent beschikt, vertoont hij niet echt een winnaarsmentaliteit. Deze karaktertrekken worden echter grondig door elkaar geschud bij de eerste deelname aan een nationaal tornooi.

Ping-Pong-Birdman

Ping Pong – The Animation voert vaak helden op in zijn verhaal, maar gelooft er slechts weinig in. De anime stelt namelijk vragen bij de superioriteit van een tafeltennisser. Zoals het verhaal van Wenge Konge, een Chinese speler. Die om ongekende redenen uit het nationale team wordt gezet en zich bewijzen in Japan ziet als een ticket naar zijn familie, wat een enorme druk op hem legt en ervoor zorgt dat hij een arrogante houding aanneemt naar de andere spelers toe. Voornamelijk zijn gewetenloze afslachting van Peco in de pilot is tekenend. Kan er hier over een held gesproken worden?

Om aardse helden te creëren, doet Ping Pong – The Animation mensen falen. En hard falen. Dus niet uit een soort leedvermaak of om de kijker met melancholie op te schepen. Integendeel, Ping Pong toont heel wat liefde voor zijn personages, maar de anime wil duidelijk maken dat het falen deel uitmaakt van het leven. Het zorgt ervoor dat mensen nadenken over hun levenskeuzes. Het brengt de personages dichter bij elkaar. Zij zien elkaar aanvankelijk enkel als obstakels, maar door te falen ontstaat er een steun voor elkaar. Falen maakt  van velen betere medemensen, zoals het voor één van de personages een confrontatie met zijn angsten betekent en een terugkeer naar het genot.

pingpong-still

Visueel gaat enkel de vergelijking met dat andere werk van Masaaki Yuasa op, The Tatami Galaxy. Voor velen zal deze stijl even schrikken zijn. Aangezien het een weinig afgewerkte stijl omvat. De personages en omgevingen wijzigen voortdurend van volume, alhoewel de verhoudingen blijven kloppen. Het dynamische van de stijl past echter perfect bij de gebeurtenissen. Vooreerst brengt het de wedstrijden prachtig in beeld. Voorts slaagt het er ook in om metamorfoses van de personages goed af te beelden.

Ping Pong – The Animation verdient kortom alle lof. Het focust niet op hard trainen en de vruchten die dit afwerpt, maar op de onvoorspelbaarheid van het leven en de relativiteit van de beste te zijn. De anime omvat alles mooi in één van de laatste scènes, What’s wrong with being mediocre?

Ping Pong – The Animation bij Archonia.com