Review: Fantastic Four (2015)

Soundtrack: ,

Speelduur: 100 min.

In de bioscoop vanaf: 26 Augustus 2015

Realistische, hard sci-fi take op het klassieke oorsprongsverhaal. Knap staaltje body horror.

Film stuikt in elkaar in derde act. Zeer middelmatige superheldenactie. Leuke ideeën die veel beter konden uitgewerkt worden. Doctor Doom opnieuw one-note villain.

De Fantastic Four, Marvel’s eerste familie, hebben niet zo’n goede reputatie wanneer het aankomt op live-action films. Brengt deze hard sci-fi reboot van Chronicle-regisseur Josh Trank daar verandering in? Kom het te weten in de Brainfreeze-review!

3
Posted 05/08/2015 by

I just want to save my friends…

De Fantastic Four, Marvel‘s eerste familie en de grondleggers van het moderne Marvel-universum, hebben niet bepaald de beste filmervaringen achter de rug. De Fantastic Four-film van Tim Story uit 2005 en diens sequel (Rise of the Silver Surfer) uit 2007 zetten nu niet bepaald de wereld van de fans, of de box office, in vuur en vlam (en over de nooit officieel uitgebrachte film uit 1994 zwijgen we liever). 20th Century Fox probeert het deze zomer nog eens opnieuw met Fantastic Four, mede-geschreven door Simon Kinberg (schrijver/producent van de talrijke X-Men-films, waaronder Days of Future Past) en geregisseerd door Josh Trank (Chronicle).

De nieuwe Fantastic Four-film baseert zich niet op de klassieke comicbookreeks uit de jaren 60, maar op de modernere Ultimate Fantastic Four-comics begin 21ste eeuw. Dit houdt in dat Reed, Sue, Johnny en Ben een pak jonger zijn en hun krachten niet verkrijgen tijdens een trip doorheen de ruimte, maar doorheen een andere dimensie.

fantasticfour2015nzone

The Fantastic Four is voornamelijk het verhaal van Reed Richards (Miles Teller). Zijn eerste ontmoeting met zijn beste vriend Ben Grimm (Jamie Bell), hun gezamenlijke wetenschapsproject, zijn toelating tot de Baxter Foundation onder dokter Franklin Storm (Reg E. Cathey) en de trip naar een andere dimensie die uiteindelijk zijn leven – en dat van zijn vrienden – voor eeuwig zal veranderen. Richards is veruit het meest uitgewerkte personage in de hele film en Miles Teller brengt de klassieke Marvel-held overtuigend naar voren. Reed wordt, zoals gewoonlijk, gedreven door zijn zoektocht naar kennis, maar na zijn transformatie neemt zijn schuldgevoel het over en wordt zijn doel het vinden van een geneesmiddel voor zijn vrienden…

De campy sfeer van de voorgaande Fantastic Four-films is gelukkig haast volledig weg. Regisseur Josh Trank hanteert een meer realistische, donkerdere hard sci-fi toon en bouwt vrij traag op naar de eerste trip naar “Planet Zero” (dus niet de Negative Zone) die Reed Richards en Ben Grimm ondernemen samen met Johnny Storm (Michael B. Jordan) en Susan Storm (Kate Mara) – de kinderen van Dr. Storm – alsook de arrogante Victor Von Doom (Toby Kebbell). Veruit de beste scène van de film vindt plaats vlak na deze trip. Trank gaat hier voor een knap staaltje body horror, die pas echt toont hoe vreemd en tragisch de transformaties van de Fantastic Four – en vooral deze van Ben Grimm in The Thing – echt zijn. In essentie waren de allereerste FF-comics een voortzetting van de horror- en monstercomics die scheppers Stan Lee en Jack Kirby maakten, en dat wordt in deze montage wondermooi naar voren gebracht.

fantasticfour2015

Spijtig genoeg moet er ook nog wat typisch superheldengeweld plaatsvinden naar het einde toe en daar stuikt de film wat in elkaar. Na hun transformaties worden de jonge Fantastic Four-leden opgenomen door het Amerikaanse leger (de geldschieters van het Baxter-experiment) en gaat alles in sneltempo vooruit. Een te snel tempo, vergeleken met de eerste helft van de prent. Je merkt hierbij de strubbelingen tussen regisseur en studio op. Er zijn re-shoots geweest (duidelijk merkbaar aan de pruik van Kate Mara) en heel wat scènes die we in de trailers te zien kregen zijn afwezig in de uiteindelijke film.

Uiteraard is daar dan ook Doctor Doom die als grote villain uit de bus komt en de wereld in gevaar brengt. Doom is veruit de beste Marvel-villain en één van de grootste superschurken aller tijden (hij inspireerde Darth Vader verdorie!), maar alweer weet men hem niet overtuigend op het scherm te toveren. Zijn krachten – hoe licht gedefinieerd ook – mogen er wel wezen en hij is enorm dreigend, maar zijn karakter krijgt te weinig opbouw. Ja, hij is extreem arrogant en jaloers op Reed Richards (die weleens slimmer dan hij zou kunnen zijn), hij heeft een boontje voor Sue, hij komt uit het Oost-Europese Latveria (en néén, hij is géén misnoegde hacker/blogger zoals eerdere geruchten deden denken), maar hij blijft slechts een one-note villain in deze film. We spenderen te weinig tijd met Toby Kebbell als Von Doom voor zijn transformatie en eens die plaats vond, gaat hij gelijkaardig aan de meeste villains uit de Spider-Man- en Marvel Studios-films meteen in full-on supervillain modus zonder tussenfase. Het was een vergissing om al meteen Doctor Doom als de grote schurk naar voren te laten komen. Dezelfde vergissing overigens die ook de vorige films maakten. De rol van Tim Blake Nelson als Harvey Elder, in de comics de Mole Man, is dan weer vrij klein en zijn personage hier heeft haast niets gemeen met dat uit de comics. Last minute werd zijn rol aangepast naar Harvey Allen.

fantasticfourdoom2015

Ook met de rest van de personages, op Reed Richards na dan, verloopt het wat stroever. Jamie Bell krijgt als Ben Grimm bitter weinig te doen en zijn tragische transformatie en uiteindelijke confrontatie met zijn voormalige beste vriend Reed worden te weinig uitgewerkt. Ook heeft hij nauwelijks chemie met Johnny Storm. Ook Kate Mara als Sue Storm heeft maar weinig te zien met de rest van het team. Ze speelt de rol beter en sterker dan Jessica Alba in de vorige films (houdt haar kleren aan) en toont dat ze even slim is als Reed zelf, maar desalniettemin blijft ze “slechts” een zijpersonage op de achtergrond. Michael B. Jordan speelt een leuke, enthousiaste Johnny Storm – het enige teamlid die zijn krachten als een zegen ziet – maar Chris Evans deed het toch ook net ietsje vlotter. Zeg wat je wil over de vorige films, maar die brachten het familiegevoel van de FF toch beter naar voren dan deze cast. Ook klassieke slagzinnen als “Flame On!” en “It’s Clobberin’ Time” komen hier minder goed tot hun recht en voelen slechts als vakjes die moeten worden aangevinkt. Omdat het moet…

De special effects zijn deze keer overtuigender, met de vlammende Human Torch en The Thing op kop. Ook Doom heeft een degelijke design. De Negative Zone, sorry, Planet Zero, is echter een vrij ongeïnspireerde achtergrond zoals we ze al vaak hebben gezien. Denk Mordor uit The Lord of the Rings, maar dan met groen gekleurde lava. Ook qua easter eggs en knipoogjes naar de comics heeft The Fantastic Four niet veel om handen. Er worden nauwelijks pogingen gedaan om een franchise op te zetten of de wereld wat uit te breiden. Er is dan weer vreemd genoeg wel een pand dat Central City wordt genoemd (een verwijzing naar hun oorspronkelijke thuisbasis uit de comics, maar iets dat door velen nu als een verwijzing naar DC’s The Flash zal worden opgevat). De ganse film vertelt de oorsprong van de FF, maar de nogal awkward conversatie op het einde waarin het viertal pas echt benoemd wordt mochten ze er ook best uitlaten.

fantasticfoursuejohnny

The Fantastic Four zal geen prijzen winnen, zoveel is zeker. Het biedt een andere take op de klassieke oorsprong en een donkerdere, meer serieuze remake van de film uit 2005. Het is minder fun, maar objectief gezien wel iets beter. Desalniettemin is het wederom niet de film geworden die de personages verdienen. De prent start traagjes, maar degelijk en piekt in het midden, alvorens bijna volledig in elkaar te stuiken in de derde act. De beste Fantastic Four-film? Dat blijft spijtig genoeg nog steeds Pixar’s The Incredibles…

The Fantastic Four knalt op 26 augustus de Belgische bioscoopzalen binnen.