Review: Pixels

Speelduur: 105 min.

In de bioscoop vanaf: 29 Juli 2015

Q*bert! Leuke insteek en enkele amusante visuele gags.

Al de rest.

Klassieke 8-bit videogames als Pac-Man, Donkey Kong, Space Invaders en Centipede vallen de Aarde aan. Aan een stel arcade gamers om ons te redden… Stijgt Pixels boven het typische Adam Sandler niveau uit? Natuurlijk niet!

0
Posted 27/07/2015 by

It’s totally tubular!

Videogames en films, het blijft een gewaagde combinatie. Hollywood is er vreemd genoeg zelden in geslaagd om videogames – zelfs deze met een filmisch verhaal – degelijk te verfilmen. De nieuwste poging is Pixels, een sci-fi/actiekomedie geregisseerd door Chris Columbus (Home Alone, Harry Potter and the Sorcerer’s Stone) waarin buitenaardse wezens vermomd als 8-bit videogamepersonages de Aarde aanvallen. Pixels wordt gebaseerd op de gelijknamige, bejubelde kortfilm van Patrick Jean uit 2010. Met het originele bronmateriaal, de leuke premisse en Chris Columbus achter de camera heeft Pixels de juiste ingrediënten om een knaller van formaat te worden, maar dan besef je dat de hoofdrol werd weggelegd voor Adam Sandler

In 1982 wordt het arcadevideogamekampioenschap op videoband vastgelegd en als deel van een tijdcapsule de ruimte ingestuurd. Enkele buitenaardse wezens zien dit als een uitdaging en vallen de Aarde aan. Ze nemen de vorm aan van klassieke 8-bit videogames als o.a. Pac-Man, Q*Bert, Space Invaders, Galaga, Frogger en Donkey Kong en dagen de aardbewoners uit tot enkele klassieke arcade games in real life. Het leger staat machteloos, maar gelukkig zijn de inmiddels volwassen geworden spelers vanop dat toernooi in 1982 hun trucjes nog niet verleerd…

pixels1

Adam Sandler speelt Sam Brenner, één van de beste spelers ter wereld wanneer het aankomt op klassieke arcadegames. Op het kampioenschap in 1982 eindigde hij op een tweede plaats, na de “totally tubular” Peter Dinklage (Game of Thrones, X-Men: Days of Future Past) als Eddie Plant – een arrogante gamer die inmiddels in de gevangenis vertoeft. Brenner is – vermoedelijk na die nederlaag – nu slechts een tv-installateur bij een firma die NERD heet. Om het er nog eens extra dik in te wrijven. Zijn beste jeugdvriend, Will Cooper, heeft het geschopt tot de meest onwaarschijnlijke president van de Verenigde Staten uit de filmgeschiedenis. Cooper wordt immers vertolkt door Kevin James (Paul Blart: Mall Cop, Zookeeper). En dan is er nog Josh Gad als Ludlow Lamonsoff, een vreemde, zeer cliché nerd en conspiracy theorist met een ongezonde voorliefde voor Lady Lisa uit Dojo Quest. Samen met Violet Van Patten (Michelle Monaghan), een recent gescheiden alleenstaande moeder, luitenant-kolonel bij het Amerikaanse leger en uiteraard de love interest van dienst, dient dat onwaarschijnlijke viertal de wereld te redden van de buitenaardse invasie.

pixels3

Pixels is een typische underdog story, waar de nerds de helden van dienst zijn en de stoere militairen het zwijgen opleggen. Hiermee is het een beetje zoals alle Adam Sandler-films. Sandler doet ook geen moeite om een ander typetje te spelen dan hetgeen hij al jaren naar voren brengt. Love him or hate him, Pixels zal er absoluut geen verandering in brengen. Ook Kevin James is enorm ongeloofwaardig en helemaal niet grappig als president van de VS. Josh Gad lijkt er alleen bij te zijn omdat Jonah Hill vermoedelijk niet kon. Zelfs topacteur Peter Dinklage heeft moeite om zijn personage interessant te maken. Eddie Plant is dan ook niet meer dan een wandelend cliché. Andere bekende acteurs als Dan Aykroyd, Brian Cox en Sean Bean hebben slechts kleine rollen en zijn er enkel om nog wat extra moppen voor Sandler en co te brengen.

pixels2

Voor de acteurs en cliché personages hoef je Pixels dus niet te gaan kijken. Het enige dat de film redt zijn enkele zeer leuke actiescènes die inspelen op je nostalgie voor 8-bit videogames. De Pac-Man-achtervolging mag er zijn (op die vreselijke scène met Pac-Man-schepper Toru Iwatani na dan) en ook het Donkey Kong-gedeelte weet te bekoren. Wanneer er een all-out invasie van de videogamepersonages plaats vindt op het einde volgen de visuele gimmicks en cameo’s elkaar op. Hierbij is het is zeker lachen geblazen wanneer Tetris-blokken op echte wolkenkrabbers vallen.

Het leukste (en schattigste) personage van ze allemaal vinden we dan weer in Q*Bert. Ondanks zijn vreselijke lot op het einde (neen, het is echt niet wat je denkt), is het oranje mannetje veruit het meest sympathieke en enige interessante personage uit de cast. Hij steelt de show in elke scène waarin hij voorkomt, wat zijn uiteindelijke lot des te erger maakt.

Toch weten de actiescènes, enkele leuke grappen en zelfs Q*Bert Pixels niet te redden. Nochtans zie je dat de film potentieel had. De premisse en visuele gags zitten goed en zelfs de vergelijkingen tussen de oude klassieke videogames en de games van nu (geweldig voorgesteld door Q*Bert mee te laten kijken naar The Last of Us) zijn interessant, doch te weinig uitgewerkt. Het is alleen spijtig dat Sandler en de zijnen vonden dat er nog wat meer onderbroekenlol in de prent moest zitten. Ben je nostalgisch naar de games van weleer en wil je daarom de film eens kijken? Verwacht er dan niet teveel van. De klassieke games zijn niet meer dan een plotelement om wederom een typische Adam Sandler-drol van een film rond te bouwen…

Pixels knalt op 29 juli de Belgische bioscoopzalen binnen.