Review: Ant-Man

Scenario: , , ,

Speelduur: 117 min.

In de bioscoop vanaf: 15 Juli 2015

De krachten van Ant-Man worden spectaculair in beeld gebracht. Overtuigende Michael Douglas als Hank Pym. Hilarische Michael Peña. Leuke cameo's en easter eggs. Op zichzelf staande Marvel-superheldenfilm.

Zeer cliché en voorspelbaar. Eenzijdige villain. Grappen niet altijd even geslaagd. Voelt iets té kleinschalig aan.

Marvel’s krimpende Avenger krijgt zijn eigen solofilm en sluit meteen Phase 2 van het Marvel Cinematic Universe af. Lees hier de Brainfreeze-review van Ant-Man…

0
Posted 08/07/2015 by

Is it too late to change the name?

Je zou het hem misschien niet geven, maar Hank Pym – Marvel’s eerste Ant-Man – is nogal een big deal in het Marvel-universum. In de comics was deze geniale uitvinder/superheld een mede-oprichter van de Avengers en de schepper van Ultron. Ook heeft hij zo ongeveer de meeste verschillende superheldenidentiteiten van elke Marvel-held gehad. We zagen Pym nog niet in de Avengers-films (zijn plaats en deze van zijn partner The Wasp werden ingenomen door Hawkeye en Black Widow, en door Iron Man als de schepper van Ultron), maar met Ant-Man duikt hij nu eindelijk ook op in het Marvel Cinematic Universe. Het zou tijd gaan worden!

Niet Avengers: Age of Ultron, maar Ant-Man sluit de enorm succesvolle tweede fase van Marvel’s filmuniversum af. De film wordt geregisseerd door Peyton Reed (Yes Man) en is, net zoals het titelpersonage, klein maar fijn. Zolang je je verwachtingen laag houdt, tenminste.

antman2

Ant-Man is een heist-film. Filmcritici zullen het bestempelen als Ocean’s Eleven meets Honey, I Shrunk the Kids met een superheld erin. Marvel-fans weten echter dat de film grotendeels gebaseerd werd op de “To Steal an Ant-Man”-verhaallijn uit de comics van de jaren 70. Hierin steelt meesterdief Scott Lang het Ant-Man-pak van Hank Pym om het leven van zijn dochtertje, Cassie, te redden. Pym geeft hem uiteindelijk zijn zegen en Lang wordt de tweede Ant-Man.

In de film ontmoeten we Scott Lang (Paul Rudd) als een crimineel die net uit de gevangenis komt. Hij wordt door Hank Pym (Michael Douglas) ingehuurd om de nieuwe Ant-Man te worden, een superheld die kan krimpen maar op deze manier sterker kan worden. Ook is hij in staat om mieren te controleren. Samen met o.a. Hank’s dochter Hope Van Dyne (Evangeline Lilly), dient Lang een nieuwe kraak uit te voeren. Hank’s voormalige assistent, Darren Cross (Corey Stoll), heeft namelijk Pym Technologies overgenomen en wil diens Ant-Man-technologie en Pym Particles voor militaire doeleinden gebruiken. Dat kan Hank natuurlijk niet laten gebeuren. Voor Hank is deze kraak een manier om zijn ontdekking en uitvindingen uit de verkeerde handen te houden en terug in het reine te komen met zijn vervreemde dochter. Voor Scott Lang is het dan weer een manier om zijn dochtertje Cassie te blijven zien…

antman3

We wisten al even dat Ant-Man het spektakel van Avengers: Age of Ultron nooit zou kunnen overtreffen en hielden bewust onze verwachtingen laag. En dat loont! De nieuwe Marvel-prent is uiteindelijk weer een zeer luchtige en amusante superheldenfilm geworden, die het titelpersonage alle eer aandoet. De film vertoont veel gelijkenissen met de eerste Iron Man-film uit 2008, maar brengt er ook wat Guardians of the Galaxy-achtige weirdness en humor in. Toch komt Ant-Man niet in de buurt van deze twee kaskrakers.

Ant-Man is voornamelijk een studioproductie, maar in sommige, ietwat vreemdere stukken herken je nog steeds de toets van Edgar Wright (Shaun of the Dead, Scott Pilgrim vs the World), de bezieler van het project en de oorspronkelijke regisseur/scenarist van de film. Verder is het echt weer een typische Marvel Studios-prent. Dat betekent spectaculaire actie, enkele leuke grappen en personages waar je mee kan meeleven. Ook zijn er weer tal van easter eggs voor de fans, heel wat verwijzingen naar Hank Pym’s verleden bij S.H.I.E.L.D. en het grotere Marvel-universum, alsook een paar leuke cameo’s. We blijven ons tenslotte in hetzelfde universum als de Avengers bevinden. Ant-Man heeft toch ook één superheld vs superheld gevecht dat de Marvel-fans zal doen juichen.

Een typische Marvel-prent, betekent natuurlijk ook dat Ant-Man weinig verrast en bij momenten zeer voorspelbaar wordt. Marvel Studios speelt het opnieuw zeer safe en neemt weinig risico’s.

antman4

De hoogtepunten van Ant-Man worden geleverd door de vrij onconventionele krachten van de superheld. Wanneer Scott Lang krimpt, openbaart er zich een spectaculaire nieuwe wereld, ondanks de vrij gewone locaties die als achtergrond gebruikt worden (een badkuip, een treinstel, een discovloer…). Ook de mieren, die zelfs zeer schattig kunnen genoemd worden, staan garant voor enkele van de beste scènes in de film. Het kan misschien grappig zijn om Ant-Man te bestempelen als “die kerel die met mieren praat”, maar na het kijken van de prent moet je concluderen dat de kleine beestjes een geweldig efficiënt leger kunnen vormen.

Paul Rudd doet wat hij kan met de rol. Hij is overtuigend genoeg, maar mist het charisma van pakweg een Chris Pratt of Robert Downey Jr. Dat ligt ook deels aan het personage. Scott Lang was in de klassieke comics immers ook zelden een zeer originele of interessante Marvel-held. Pas in de latere jaren zagen we hem hierin groeien. Zijn karakterboog blijft ook in de film vrij cliché. Michael Douglas daarentegen speelt als de originele Ant-Man Hank Pym de pannen van het dak. Nadat we Pym eerst tegenkomen in een S.H.I.E.L.D.-flashback met agente Peggy Carter, Iron Man’s vader Howard Stark (en Michael Douglas in zijn volle 80s Wall Street-glorie), overtuigt de acteur doorheen de film als een oudere, bijna wanhopige versie van de klassieke Marvel-wetenschapper.

antman5

Ant-Man draait om tweede kansen en de liefde van vaders voor hun dochters. Niet alleen de relatie tussen Scott Lang en zijn jonge dochter Cassie (Abby Ryder Fortson) drijft de film, maar vooral de relatie tussen Hank Pym en zijn dochter Hope springt in het oog. Het tragische lot van Hank’s vrouw/Hope’s moeder Janet Van Dyne/The Wasp (wiens gezicht we in flashbacks en foto’s nooit volledig te zien krijgen) weegt zwaar op hun relatie en zorgt voor enkele van de meest emotionele momenten in de film. Evangeline Lilly krijgt als Hope ook een vrij cliché karakterontwikkeling, maar vult de rol goed in en belooft zeker nog een leuke toekomst te hebben in het Marvel-universum.

Waar het steeds wat lijkt fout te lopen in Marvel Studios-producties, is in het uitwerken van deftige villains. Ook Corey Stoll is als Darren Cross de zoveelste corrupte zakenman/uitvinder zonder enige persoonlijkheid. Hij voelt zich in de steek gelaten door Hank Pym en lijkt een boontje te hebben voor Hope, maar er wordt zelden iets mee gedaan. Cross is evil for evil’s sake. en mist als corrupte CEO zelfs het charisma van zijn zeer gelijkaardige collega’s uit de Iron Man-films. Het dient wel gezegd te worden dat Darren Cross ook in de comics een zeer eenzijdige villain was, die slechts in een handvol Marvel-comics een rol had, dus echt veel materiaal om mee te werken bestaat er ook weer niet. De Yellowjacket was in de comics dan weer één van de vele superheldenidentiteiten van Hank Pym. Hier wordt het omgetoverd tot een gemilitariseerde, zwaarbewapende versie van het Ant-Man-pak. Het gevecht tussen Ant-Man en Yellowjacket levert enkele leuke visuele gags op, die naar het einde toe misschien net iets teveel worden herhaald.

antmanyellowjacket

Terwijl Paul Rudd niet zo grappig is als je zou denken (tegen alle verwachtingen in speelt hij in Ant-Man zelfs één van zijn meest serieuze rollen) en er soms wat grappen lijken verloren te gaan, is het vooral zijn ex-celgenoot en partner in crime Luis (Michael Peña) die met de meest hilarische scènes gaat lopen. Zijn tip-verhaaltjes behoren tot de leukste momenten van de film. Net zoals Lang’s andere kompanen Dave (Tip Harris) en Kurt (David Dastmalchian) is Luis echter ook een wandelend cliché. Je kan de drie omschrijven als “de stereotypische Mexicaan, de stereotypische zwarte en de stereotypische Rus“. Maar Peña komt er toch mee weg.

Ant-Man doet wat het moet doen. Het personage wordt mooi voorgesteld en gepositioneerd binnenin het grotere Marvel-universum (in Captain America: Civil War zien we hem immers al terug) en we krijgen hier ook nog eens een goed op zichzelf staande Marvel-superheldenprent. De verwijzingen en easter eggs zijn rijkelijk aanwezig, maar ze leiden niet af van het geheel. Ook de krachten van Ant-Man worden spectaculair in beeld gebracht. Toch voelt de film iets (pardon the pun) té kleinschalig aan en merk je enkele vreemde wisselingen van toon op. Dat ligt voornamelijk aan de vele verschillende schrijvers die meewerkten aan het script. Ant-Man is geen instant classic, maar het is een aangename superheldenprent waarin vooral Michael Douglas schittert als de oudere Hank Pym. Het lijkt daarmee de eerste Marvel Studios-prent te worden waar we niet zozeer hopen op een sequel, maar eerder een prequel willen zien…

Ant-Man knalt op 15 juli de bioscoopzalen binnen.

Alles over Marvel’s Ant-Mannen kom je te weten in onze Marvel Movie Special: Wie is Ant-Man?

Naar goeie Marvel-gewoonte bevat Ant-Man nog enkele extraatjes na de credits. Deze keer zijn er opnieuw twee extra scènes. Eén mid-credits en één post-credits. Wat daarin gebeurt, kan je hieronder nalezen.

Ant-Man post-credits scènes (Spoilers!)

Mid-credits:

Hank Pym leidt zijn dochter Hope naar nog een extra kamer in zijn huis. In een kluis zien we een nieuw, blauwachtig The Wasp-pak. Hank Pym weerhield steeds zijn dochter ervan om in zijn voetsporen te treden, maar zegt dat het nu maar eens tijd wordt. Er verschijnt een glimlach op Hope’s gezicht. Het pak is een prototype waaraan zowel Hank als Janet werkten.

Post-credits:

We vinden een zwaar gehavende Winter Soldier terug in een verlaten hangar. The Falcon en Captain America bespreken wat hun volgende zet zal zijn. Falcon stelt voor om Tony Stark erbij te halen, maar Cap raadt dat af. Er is duidelijk al iets gebeurd waardoor de Avengers in twee kampen zijn gesplitst. Cap en Falcon lijken wel iemand nodig te hebben met de nodige kennis van technologie. Falcon – die eerder in de film al met Scott Lang gevochten heeft – zegt “I know a guy”, waarop de boodschap “Ant-Man will return” verschijnt.