Review: Woman in Gold (2015)

Acteurs: , ,

Soundtrack: ,

Speelduur: 109 min.

Verkrijgbaar vanaf: 7 Juli op DVD en Blu-ray

Beklijvende acteerprestaties van Helen Mirren en Ryan Reynolds. Interessante biografische prent die diepgaande thema's niet schuwt.

Verliest soms wat de balans tussen rechtbankdrama en historisch drama

In Woman in Gold, het nieuwe Holocaustdrama gebaseerd op waargebeurde feiten, staan Helen Mirren en Ryan Reynolds naast elkaar in de juridische strijd tegen de Oostenrijkse staat om enkele kunstschatten…

0
Posted 28/06/2015 by

They’re hoping to drag it out until I die? Well, I will do them the favor of hanging around. – Maria Altmann

In Simon Curtis’ nieuwe biografische drama Woman in Gold volgen we de juridische strijd van de hoogbejaarde Maria Altmann (Helen Mirren) en advocaat Randol Schoenberg (Ryan Reynolds) tegen de Oostenrijkse staat om enkele gestolen schilderijen uit de Tweede Wereldoorlog. Een lang en emotioneel juridisch getouwtrek begint, maar is het ook interessant?

Woman in Gold 1

Onder de vele slachtoffers van het nazisme in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw waren er ook de Bloch-Bauers, een erg voorname, kunst liefhebbende Joods-Oostenrijkse familie. In 1907 begon schilder Gustav Klimt aan een goudkleurig portret van Adèle Bloch-Bauer dat tijdens de inval door de nazi-aanhangers geroofd zou worden en terecht zou komen in het Weense Belvedere-museum. Decennia later komt Maria Altmann (Helen Mirren), de nicht van Adèle, in contact met Randol Schoenberg (Ryan Reynolds), een ambitieuze, jonge advocaat van Oostenrijkse afstamming en overtuigt ze hem haar te helpen. Samen beginnen zij aan een uitputtingsslag om deze schilderijen terug te krijgen en gerechtigheid te doen gelden.

De semi-biografische prent, sterk gebaseerd op de roman The Lady in Gold door Schoenberg zelf, gaat in op enkele zware thema’s en is naast een juridische strijd, vooral een historisch drama. Zo is de titel The Lady in Gold waarop de film zinspeelt, een verwijzing naar de naam waaronder het schilderij jarenlang tentoongesteld werd en zo van haar joodse afkomst ontnomen werd. Opvallend veel kleinigheden zoals het diamanten erfstuk van de Bloch-Bauers dat bij Hermann Görings vrouw terechtkwam, kloppen ook. Curtis’ film levert dus een erg getrouwe representatie van de feitelijke gebeurtenissen en steunt daarbij vooral op de twee belangrijkste acteurs.

Woman in Gold 3

De kracht van Woman in Gold zit zonder twijfel bij Helen Mirren en Ryan Reynolds. Deze twee zwaargewichten in het acteergebied leveren erg sterke, doch emotionele prestaties die je soms toch even naar de keel grijpen. Vooral wanneer het heden en verleden in elkaar overlopen in de scènes in Wenen, bemerk je het Oscarwinnende talent van Mirren. Reynolds is dan weer de geloofwaardige, alledaagse man die dankzij zijn Oostenrijkse roots ook in de ruimere Holocaust-thematiek meegesleurd wordt. Ook bij zijn scènes krijg je dus een stevige brok aan emoties voorgeschoteld.

Toch zijn er zeker en vast minpunten bij deze trouwe adaptatie van het indrukwekkende juridische precedent. Sommige plotlijnen, met name de ontsnappingsscène eind jaren 30 van Altmann en haar man, voelen wat langdradig en uiteindelijk nutteloos aan. Er wordt immers al ruimschoots voldoende aandacht besteed aan de emotionele toestand en achtergrond van de personages. De idee van de Amerikaanse rechtvaardigheid die boven de andere landen uittorent, kan je eveneens duidelijk terugvinden. Soms lijkt Curtis de balans tussen het biografische drama en rechtbankdrama wat te verliezen, met de eerder genoemde, mindere scènes tot gevolg.

Woman in Gold 2

Woman in Gold is geen hersenloos popcornvermaak. Het biedt een moment van reflectie op enkele traumatische thema’s en de zware impact die vandaag nog steeds te voelen valt. Zowel Helen Mirren als uitblinker Ryan Reynolds zetten beklijvende prestaties neer, maar zitten min of meer verstrengeld in Curtis’ minder sterke adaptatie van het interessante verhaal. Met dit bronmateriaal was zonder twijfel meer mogelijk, maar jammer genoeg blijft Woman in Gold door de onzekere overlevering van de regisseur een middelmatige film.

Vanaf 7 juli op DVD en Blu-ray.