Review: Terminator Genisys

Arnold is back! Oud, nog niet versleten. Spectaculaire actiescènes. Voelt terug meer aan als een échte Terminator-film.

Voorspelbaar. Zeer cliché en haast niets origineels. Heel wat plotgaten. Nodeloos ingewikkeld zonder reden. Wil de vorige films eren, maar doet daarbij vaak volledig het tegenovergestelde.

He’s back! Arnold Schwarzenegger keert terug naar één van zijn meest iconische rollen in Terminator: Genisys. Oud, dat zeker, maar ook versleten?

2
Posted 25/06/2015 by

I’m old. Not obsolete.

He’s back! Arnold Schwarzenegger keert in Terminator Genisys terug naar één van zijn oudste en meest iconische rollen. Deze vijfde Terminator-film poogt de gekende sci-fi/actiefranchise wat nieuw leven in te blazen met een back-to-basics aanpak. Spijtig genoeg probeert regisseur Alan Taylor (Thor: The Dark World, Game of Thrones) iets té hard om alle Terminator-fans te plezieren.

TERMINATOR GENISYS

Terminator Genisys wordt een reboot van de 31 jaar oude franchise en dat mag je gerust letterlijk nemen. Door middel van veelvuldig tijdreizen is dat natuurlijk zeer makkelijk. Stuur gewoon een Terminator of twee nog verder terug in de tijd, nog voor de gebeurtenissen van de eerste film uit 1984, en je kan alles herschrijven. We starten Genisys op een vertrouwde plaats: het Los Angeles van 2029 post-Judgment Day. De mensheid is bijna uitgeroeid door het A.I.-virus Skynet en een oorlog tegen de machines, maar dankzij verzetsheld John Connor (Jason Clarke) is er hoop. Skynet staat zelfs op het punt te verliezen, maar “speelt vals” door Terminators terug te sturen in de tijd om John en/of zijn moeder Sarah Connor (Emilia Clarke) te doden. Het verzet stuurt een eigen soldaat, Kyle Reese (Jai Courtney), dewelke voorbestemd is om in het verleden verliefd te worden op Sarah Connor en zo de vader te worden van John. Tja, tijdreizen.

Eens Kyle Reese aankomt in 1984, op exact dezelfde manier als in de eerste film, blijkt echter alles anders. Sarah Connor blijkt nu al een harde tante, dewelke werd opgevoed door een oudere Terminator T-800 (Schwarzenegger) die ze al tegenkwam in 1973. Ook duikt er al een T-1000 op in de jaren 80 (Lee Byung-hun), dewelke normaal pas in de tweede film uit 1991 kwam opdraven. Het hoofddoel blijft echter hetzelfde als in de vorige films: in leven blijven en zorgen dat Skynet (of diens voorloper Genisys, hence the title) niet online komt en de mensheid uitroeit.

TERMINATOR GENISYS

Je hoort het al, de plot van Terminator Genisys zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar. En dat vonden de schrijvers blijkbaar ook, want het moeten uitleggen van alternatieve tijdlijnen en de plotgaten die daaruit volgen wordt letterlijk weggelachen door de personages. Terminator Genisys probeert alle Terminator-geschiedenis in één film te gieten. Als een soort greatest hits. We zien uiteraard enkele scènes uit de eerste film letterlijk nagespeeld worden met wat mindere acteurs en een CGI-Schwarzenegger, we zien de T-1000 uit Terminator 2, de Judgment Day-scène en de “ze weten dat ze voorbestemd zijn voor elkaar, maar hebben elkaar pas ontmoet”-romance uit Terminator 3, de kampen en de Terminator-hybrides uit Terminator Salvation duiken op en er wordt zelfs even vooruit in de tijd gereisd zoals in de tv-reeks Terminator: The Sarah Connor Chronicles. We herkenden zelfs elementen van Looper, Superman: The Movie en Man of Steel.

TERMINATOR GENISYS

Er zijn maar liefst vier tijdzones in de film: een flashback in 1973, 1984 en 2029, terwijl het grootste deel van de actie zich afspeelt in 2017. Het enige waarvoor dit enigszins goed gebruikt wordt, is om te verklaren waarom de inmiddels 67-jarige Arnold Schwarzenegger nog een niet te stoppen cyborg met een metalen skelet kan spelen (de machine gaat langer mee, de huid rond het metalen skelet veroudert blijkbaar wél). “Old, not obsolete”, de nieuwe tagline van de franchise. De Terminator-reeks en diens les over de gevaren rond onze afhankelijkheid van technologie wordt hiermee ook meer in de hedendaagse tijd gebracht. Kwam Skynet in 2003 nog voort uit een militair defensieprogramma, komt het in 2017 voort uit een app, of wat dacht je? Er zit hier nog wel een interessante logica achter, maar er wordt zelden op ingegaan.

Terminator draaide echter nooit hoofdzakelijk om de wetenschap achter het tijdreizen of de gevaren van technologie, maar om het ontsnappen aan een niet te stoppen moordmachine. Ook hiermee wordt er overkill gepleegd. De ooit zo gevaarlijke eerste Terminator en T-1000 worden vrij makkelijk herleid tot kanonnenvoer, terwijl de nieuwe hoofdschurk T-3000 net dat stapje té ver gaat. De T-3000 is één van de weinige originele toevoegingen aan Terminator Genisys, maar het had niet gehoeven. Het levert zelfs qua villain de zwakste uit de ganse reeks op. Zeker wanneer je de trailers hebt gezien, waarin al meteen een heuse spoiler rond de villain zat.

TERMINATOR GENISYS

Qua toon is Terminator Genisys een vrij typische hedendaagse actieblockbuster. Geen R-rating zoals de eerste films en nog een tikkeltje braver en humoristischer dan Terminator 3. Er wordt uiteraard wat gelachen met Arnie’s ouderdom, zoals in zijn meeste films sinds hij terug begon te acteren, en de mop waarin hij krampachtig als Terminator probeert te lachen wordt tot vervelens toe herhaald. Deze grap zat overigens ook al in Terminator 2, maar daar belandde het nog op de montagevloer.

Schwarzenegger kan het echter nog als Terminator (nu herdoopt tot een “Guardian”) en ook Emilia Clarke is vrij overtuigend als Sarah Connor. Jason Clarke schittert als John Connor (maar dan ook enkel als John Connor). Jai Courtney als Kyle Reese is deze keer het eigenlijke hoofdpersonage, maar Courtneys charisma als actiester reikt spijtig genoeg niet ver. De uiteindelijke romance tussen Kyle Reese en Sarah Connor is dan nog vrij geloofwaardig, maar Michael Biehn en Linda Hamilton konden dat indertijd veel overtuigender brengen in een veel kortere tijd dan Jai Courtney en Emilia Clarke. Hetzelfde geldt voor de vader/kind-relatie tussen de oudere T-800 en Sarah. Dat zagen we ook al veel beter tot uiting komen in T2 met Schwarzenegger en Edward Furlong als de jonge John Connor. Er zijn tal van spectaculaire actiescènes (een openingsgevecht tegen de machines in de toekomst van 2029 ziet er bijvoorbeeld beter uit dan eender wat uit Terminator Salvation), al zal je wederom bij vele achtervolgingen en gevechten een enorm gevoel van déjà vu ervaren. Hetzelfde geldt (uiteraard) voor de quotes, maar daarbij stoort het minder.

TERMINATOR GENISYS

Een leuk en origineel personage in dit alles is nog O’Brien (J.K. Simmons), een politieagent die door Reese en Connor werd gered in 1984 en circa 2017 geobsedeerd is gebleven door tijdreizen. Het karakter krijgt echter nauwelijks screentime en verdwijnt later zelfs volledig uit de film. En dat terwijl zijn 30 jaar durende reis, alsook overigens deze van de oudere Terminator in diezelfde periode, interessanter klinkt dan wat er eigenlijk op het scherm gebeurt. De rol van voormalige Doctor Who Matt Smith is dan weer zeer verwaarloosbaar. Blijf overigens ook even zitten wanneer de credits spelen voor zo ongeveer de meest cliché post-credits scène die je je kan inbeelden.

Terminator Genisys poogt teveel knipogen in één film te steken en zal je daarmee tot op het einde met vragen en enkele gapende plotgaten laten zitten. Geef je daar niet om, dan heb je hier nog een typische hedendaagse actieblockbuster met spectaculaire effecten, enkele aangename momenten en vrij cliché, maar leuke personages. Ben je echter wél een grote fan van de Terminator-reeks, dan is Terminator Genisys één grote teleurstelling. De film wil, gelijkaardig aan bijvoorbeeld de recente Star Trek-films of X-Men: Days of Future Past, een reboot en een fris begin leveren zonder daarbij de vorige films volledig te wissen. In de plaats daarvan bezoedelt Terminator Genisys de eerste films. Het voelt inderdaad meer aan als een échte Terminator-film dan Salvation, dat wel, maar er is méér nodig dan dat om het tot een goede prent te maken. Terwijl nostalgie naar de oude films de grootste troef was van bijvoorbeeld Jurassic World, is het in feite de grootste handicap geworden van Terminator Genisys.

Terminator Genisys komt vanaf 1 juli onze tijdlijn verstoren.

Meer weten over de geschiedenis van de franchise? Reis terug in de tijd met onze Terminator Special.

t52