Review: Game of Thrones Seizoen 5

Het verhaal wordt opgeschud en dat levert boeiende nieuwe gebeurtenissen op.

Dit seizoen kent niet de schokkende momenten waar je na 5 jaar stiekem op rekent.

Onverwachte ontmoetingen bieden nieuwe kansen. Maar de winter komt er nog steeds aan in het vijfde seizoen van HBO’s Game of Thrones…

6
Posted 16/06/2015 by

“I don’t believe in saviors. I believe men of talent have a part to play in the war to come.”

Het vijfde seizoen van Game of Thrones is ten einde. Dan breekt automatisch een moment van reflectie aan. Hoe zou je dit seizoen kunnen zien? Het voorgaande was er een van opruiming. Het vijfde seizoen van de HBO-fantasyserie is een seizoen van transformatie.

Transformaties gebeuren niet van het een op het andere moment. Transformaties doen pijn. Erg veel pijn. Laten we eens kijken naar drie van de belangrijkste verhaallijnen.

De eerste hint van de zaken die we konden verwachten werd al vrij vroeg gegeven door middel van een teaser. Op deze teaser zie je hoe Tyrion Lannister (Peter Dinklage) in een boot richting een draak drijft. Er zit een ontmoeting in het vat tussen Tyrion en de drakenkoningin Daenerys Targaryen (Emilia Clarke).. En waarom ook niet? Tyrion werd in het vierde seizoen een oor aan genaaid door zijn zus Cersei Lannister (Lena Headey). Hij werd ter dood veroordeeld, wist te ontsnappen en vermoordde zijn vader terwijl deze op het toilet zat. Zijn hele leven lang zocht hij naar liefde en hij had deze gebeurtenis nodig om te beseffen dat hij dat niet zou vinden in King’s Landing. Hij zit in zak en as maar de geslepen Varys (Conleth Hill) geeft hem een nieuw doel.

tyrion season 5 Er is een koningin die de slaven bevrijdt en in staat is de eeuwige dans om de macht te doorbreken en een tijdperk van vrede te brengen in Westeros. Tyrion zou een ontmoeting moeten hebben met Daenerys. Het is een voor de hand liggende optie. Beide mensen lijken redelijk te deugen en kunnen elkaar aanvullen. Daenerys geeft Tyrion een reden om te leven en Tyrion geeft haar het politieke gogme waar ze enorm veel behoefte aan heeft. Een bijkomend voordeel is dat de Khaleesi nu bij de rest van de serie wordt betrokken.

Jon Snow (Kit Harington) probeert zich aan The Wall op te werpen als diplomaat om zo een front te vormen tegen de oprukkende White Walkers. De vraag is of hij hier verstandig aan heeft gedaan. Overigens broeit het erg op King’s Landing. Cersei is diep in de rouw vanwege de dood van haar vader en haar zoon Joffrey. Ze moet nu ook toezien hoe diens ex Margaery Tyrell (Natalie Dormer) trouwt met haar jongste zoon en zo andermaal koningin wordt. Cersei doet haar stinkende best om Margaery weg te werken. Ze lijkt het gevonden te hebben in een nieuwe religie dewelke zich wortelt in de stad. Maar Cersei ontdekt dat haar vader gelijk had toen hij zei dat ze niet zo goed is dan dat ze zelf denkt…

margarey versus cersei

Dit vijfde seizoen is dus een overgangsseizoen waarin de kaarten opnieuw worden geschud. Het geeft de ruimte aan veel drama waar je, indien je daar zin in hebt, een aardige parallel kunt ontdekken met de wereld waar we in leven. Ook wordt de wereld van Westeros kleiner. Er wordt makkelijker en vooral sneller heen en weer gereisd tussen de verschillende rijken. Tegelijk is dit het seizoen waar de makers van de tv-reeks pas echt beginnen af te wijken van de A Song of Ice and Fire-boeken van George R.R. Martin. Maar wanneer je wacht op adrenaline-opwekkende gevechten, veel naakt en schokkende gebeurtenissen dan ben je toch wat teleurgesteld. Dit seizoen heeft geen The Rains of Castamere. In dat opzicht is het veelzeggend dat leunstoelactivisten een poging deden om oproer te veroorzaken rondom een verkrachting die geen verkrachting was.

De tiende en laatste aflevering probeert veel te compenseren en heeft een zeer sterke scène waardoor je respect krijgt voor de betrokken actrice, maar de aandachtige kijker zal zich niet laten verrassen. Er verandert dus veel in Game of Thrones. Er is echter een constante: Winter is still coming.

gladiatoren got season 5

6 Comments

Waldojeffers

“een verkrachting die geen verkrachting was” Nou…zonder in een discussie over definities te willen vervallen, vind ik dit toch echt een beetje heel kort door de bocht, en misschien wel een poging om te provoceren? Ik behoor niet tot de mensen die het erover vond ofzo maar laten we wel wezen…dat was een verkrachting.
    Ik krijg verder wel het idee dat je misschien iets teveel verwacht van de serie ondertussen? Een serie hoeft niet constant schokkerend te zijn of grootse epische gevechten te tonen om echt goed te zijn. Wanneer je dat elke keer verwacht, ja, dan zal je teleurgesteld zijn. Tuurlijk weet ik niet of het echt dat is wat je verwacht. ;)
    Mijn twitter-tijdlijn is overigens geregeld ontploft zondagnacht. En zeker naar de laatste afleveringen toe… Met ook nog Shireen bijvoorbeeld, of de Wildlings tegen de White Walkers (of GoT meets Walking Dead). Wat mij betreft een erg goed seizoen hoor! Maar gelukkig kan een recensent een andere mening hebben dan een fan! :)

• avatar

Binnen de context van de serie is het geen verkrachting. Ze wordt om politieke reden uitgehuwelijkt. Er wordt min of meer van haar verwacht dat ze haar teerbeminde gewillig is.
      Ik weet niet of ik teveel verwacht. Weet je wat het is? GoT heeft gewoon de lat erg hoog gelegd en mijns inziens haalde de serie niet het hoge niveau wat het in vorige seizoenen bij vlagen wel haalde. MAar als ik iets goeds moet noemen dan is het de walk of shame.

• avatar

CJ Lentze

Ik moet me voegen bij het kamp dat de betreffende scène als een verkrachting ziet, en wil daarbij vergelijkingen trekken met twee eerdere scènes uit de serie: Dany en Khal Drogo’s consumering van hun huwelijk enerzijds en de huwelijksnacht van Sansa en Tyrion anderzijds. De eerste was een pijnlijke en vernederende inwijding in seksualiteit voor Dany, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat Drogo geen sadisme in de zin had en niet beter wist dan de huwelijkszeden van de Dothraki. De laatste toont Sansa in een positie van gedeeltelijke berusting (hoewel niet zonder aanzienlijke tegenzin) in wat er staat te gebeuren, waarbij Tyrion het juiste pad kiest en van haar afblijft.

Ramsay Bolton maakt van de gelegenheid gebruik de huwelijksnacht in één van zijn wrede spelletjes te veranderen; niet alleen laat hij Reek toekijken, ook leeft hij zijn sadisme uit op Sansa, getuige de blauwe plekken die ze oploopt. Hierom zou ik dit, nog afgezien van het element van de uithuwelijking, wel degelijk een verkrachting noemen.

Mijn eigen bezwaar tegen de scène is niet dat het een verkrachting an sich is, (want Game of Thrones staat bol van ongekende wreedheden w.o. verkrachting), maar veeleer dat Sansa dit moet ondergaan terwijl ze in de eerste drie seizoenen meermaals ontsnapt is aan verkrachting, en in het vierde seizoen haar rol van ‘damsel in distress’ leek af te schudden om een actievere rol aan te nemen. Jammer dat dit in seizoen 5 niet doorgezet is.

• avatar

“Mijn eigen bezwaar tegen de scène is niet dat het een verkrachting an sich is, (want Game of Thrones staat bol van ongekende wreedheden w.o. verkrachting), maar veeleer dat Sansa dit moet ondergaan terwijl ze in de eerste drie seizoenen meermaals ontsnapt is aan verkrachting, en in het vierde seizoen haar rol van ‘damsel in distress’ leek af te schudden om een actievere rol aan te nemen. ”

Actievere rol? Ze liet zich nogal makkelijk uithuwelijken door sinjoor Balish. En ook Tyrion had zijn lusten kunnen botvieren als hij hiervoor had gekozen. Sansa is tot nu toe altijd gered door de welwillendheid van anderen. Na de huwelijksnacht begint ze eindelijk haar eigen boontjes te doppen. Ze wordt nu pas volwassen en meer dan de damsel in distress.

2. avatar

TimothyVH

Er was zoveel in die laatste aflevering dat zo gerusht werd, zeker de verhaallijnen rond Stannis en rond Jon Snow. In de boeken was er zoveel meer opbouw voor Jon