Review: Jurassic World

Het park is eindelijk terug open! Dino-avontuur zoals we het willen.

Dino-avontuur zoals we het al kennen. Film verrast nooit. Cliché na cliché.

The Park is Open… Wij bezochten Jurassic World en brachten het er levend vanaf. Lees hier de Brainfreeze-review van de vierde Jurassic Park-film, vanaf morgen te bezoeken…

1
Posted 09/06/2015 by

Remember, if something chases you… run!

Jurassic Park was 22 jaar geleden een groot succes. Als film, niet als pretpark. Wie komt er ook op het idee om dinosaurussen terug tot leven te wekken door ze genetisch te klonen en er een amusementspark rond te bouwen? Miljardair John Hammond was zo iemand en hoe dat allemaal verliep zagen we in de Spielbergklassieker Jurassic Park (1993), naar de roman van Michael Crichton. In de jaren nadien kregen we de vervolgen The Lost World (1997) en Jurassic Park III (2001), films die niet konden tippen aan het origineel en ook geen poging meer deden om een volwaardig attractiepark voor te stellen. Het duurde dan ook even vooraleer Universal zich waagde aan een vierde film. Het park wordt vanaf morgen opnieuw geopend in Jurassic World…

Spielbergs zitje achter de regisseursstoel opvullen is niet echt een sinecure, vraag het maar aan Joe Johnston die zich stevig verslikte in Jurassic Park III, al lag dat wel meer aan het verhaal. Maar met een goede regisseur komt dat allemaal wel goed, een stevige naam met allure zoals Spielberg dus. Colin Trevorrow (Safety Not Guaranteed) is echter een nobele onbekende die vanuit het niets plots een van de meeste gekende film franchises mag aanpakken. Een gedurfde keuze van Universal Pictures, maar eentje dat zijn vruchten heeft afgeworpen. We gaan er geen doekjes om winden, Jurassic World is een aangename en vermakelijke film geworden en biedt een goede volgende schakel voor de Jurassic-reeks. Het laat je de nare nasmaak van Jurassic Park III vergeten, maar haalt net niet het niveau van The Lost World, laat staan de eerste film.

jurassic-world-super-bowl-trailer-1

Anno 2015 bestaat Jurassic World zo’n tiental jaar en is het dé place to be als je levende dino’s wil zien. Maar, net zoals bij elk groot pretpark, beginnen de attracties langzaamaan tegen te steken. Je kan ook maar zoveel keer naar een Brachiosaurus gaan kijken voordat je zegt, “Ja, het is een groot beest, en dan…?“. Tien jaar na de opening van Jurassic World gaan de bezoekcijfers dus naar beneden. Zoals bij elk groot bedrijf schieten ze in een lichte paniek en bedenken ze iets nieuws. Letterlijk. Alsof de verrezen dino’s nog niet genoeg zijn, gaan ze een nieuw soort dinosaurus creëren in hun laboratoria. Iets dat nog gewelddadiger, brutaler, gigantischer is en meer tanden heeft dan eender welke dino die ooit bestaan heeft. Goed plan?Jurassic-World-Owen-Grady

Volgens Simon Masrani (Irrfan Khan), CEO van de Masrani Global Corporation en eigenaar van Jurassic World wel, want de dino’s moeten de mensen met verstomming doen slaan. Deze ietwat excentrieke grote baas doet er alles aan om de grote droom van John Hammond waar te maken. Hij krijgt daarbij de steun van Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) die als zaakvoerster Jurassic World in goede banen moet leiden. Een job die van haar een workaholic heeft gemaakt die haar familiebanden volledig uit het oog heeft verloren. Familie die overigens juist aangekomen is op Isla Nublar, het eiland waar Jurassic World op gebouwd is en waar vroeger ook Jurassic Park wou starten, hetzij wel aan de andere kant van het eiland. De familiereünie is er eentje met de zoontjes van haar oudere zus, Zach (Nick Robinson) en Gray (Ty Simpkins), die na 8 jaar eindelijk hun tante nog eens te zien krijgen. De twee broers worden onder begeleiding van een assistent van de tante en enkele VIP-passen het park ingestuurd, want tante Claire heeft het wel enorm druk met de voorbereidingen van een nieuwe dinosaurus: de eerste hybride met de fantastisch originele naam Indominus Rex. Het kind moet een naam hebben en liefst nog eentje dat cool klinkt. Het klinkt alleszins toch al meer als een T.Rex – de grote ster van de franchise – en minder als een Spinosaurus Aegyptiacus.

chris-pratt-velociraptor-jurassic-world

De Indominus Rex is een mengelmoes van allerlei genetische code van verschillende dieren, beetje DNA van die soort kikker, beetje van die slang en nog wat DNA van andere dino’s. Jurassic Park-veteraan Dr. Henry Wu (BD Wong) heeft dus weer een mooi DNA-cocktailtje gemaakt. Men zou toch echt denken dat ze de woorden van Prof. Ian Malcolm niet zo snel zouden vergeten : “If there is one thing the history of evolution has taught us it’s that life will not be contained. Life breaks free, it expands to new territories and crashes through barriers, painfully, maybe even dangerously,” Het leven vindt dus altijd een weg. Een les die Simon Masrani zeker ter harte neemt na zijn eerste ontmoeting met de nieuwe proefbuisdinosaurus. Owen Grady (Chris Pratt) is een dierentrainer van het rare type. Hij werd door Jurassic World ingehuurd om de Velociraptors te trainen zodat ze stevig uit de kluiten gewassen, maar trouwe honden worden. Voor Owen is het een levenswerk, met liefde voor deze brutale en uitermate gevaarlijke dieren. Zijn baas Vic Hoskins (Vincent D’Onofrio) en tevens hoofd van InGen Security Division ziet meer militaire toepassingen in enkele getrainde dino’s. Maar veel keuren moet hij niet doen, want het nieuwe speeltje is al losgebroken voor hij kan komen kijken.

Jurassic-World-1-600x337

Jurassic World gebruikt bijna dezelfde setting als de originele film, een groep mensen inclusief een paar irritante kinderen die tijdens het ontdekken van de vele attracties plots moeten lopen voor hun leven. De film toont enorm veel gelijkenissen met het origineel en bevat enorm veel cliché plotpunten en dialogen. De personages hebben niet de meest diepgaande karakterontwikkelingen die je zou verwachten, maar – wees eerlijk – zoiets verwacht je ook niet van een Jurassic Park-film. De eerste Jurassic Park had evenveel belachelijke dialogen en typische clichés, maar dat was juist het leuke aan de film – als het goed gebracht wordt. En dat doen ze bij Jurassic World over het algemeen ook heel goed. Chris Pratt speelt een overtuigende, grote dierenliefhebber die de dino’s niet ziet als een product gemaakt voor vermaak, maar als volwaardige levende wezens. Het wordt er goed dik opgesmeerd, maar zo’n boterham met een stevige laag choco smaakt toch altijd dat ietsje beter als de kwaliteit van de choco goed is.

Jurassic-World-Robinson-Simpkins2

De actie spat van het scherm, want de Indominus Rex is niet zomaar een dinootje, het is er eentje met extra toeters en bellen. Het beest kan net dat ietsje meer en dat zorgt ervoor dat je toch nog verrast zal worden. Iets dat dan weer niet verrast, is dat het gebruik van kinderen als een soort van plotpunt in een Jurassic-film enorm irritant is. Het kan ook gewoon aan de jonge acteurs liggen. Net zoals in Iron Man 3 speelt Ty Simpkins een verlegen, maar enorm intelligente jongen. Hier wordt hij nog geflankeerd door zijn oudere “too cool for you”-broer die stiekem toch wel enorm hard van zijn klein broertje houdt . . . Broederliefde, toch iets moois en zeker als het enorm artificieel overkomt. Please mind the sarcasm. Hoe vergevingsgezind we kunnen zijn over de vele clichés in de film, des te erger storen deze levende plotpunten. Chris Pratt laat de meest voor de hand liggende dingen er toch nog cool uitzien, deze broertjes hebben niet die speciale gave. Het is een ergernis, maar wel één die je volledig vergeet in de enorm entertainende eindfase van de film. De Battle Royale laten we maar zeggen. Dat is er eentje die perfect naast de originele Jurassic Park en King Kong kan staan.

Jurassic World is een over-the-top dino-avontuur vol clichés, maar dan van het soort dat je leuk en smakelijk vindt. Al mogen de makers volgende keer iets minder de voor de hand liggende trajecten bewandelen en hun kijkers iets intelligenter inschatten, want echt verrassen doet de film nooit. Op het einde van de rit door het pretpark heb je de ongelooflijke rush van een superleuke attractie, maar je krijgt nergens het gevoel alsof je iets unieks hebt gezien.

Het park is vanaf 10 juni open voor iedereen…

jurassicworldrex