Review: Hannibal – “Antipasto” (Aflevering 1, Seizoen 3)

Geweldige acteerprestaties. Spannend.

Amper een vervolg op de vorige .

Hannibal is terug en heeft meer trek dan ooit… We bespreken de eerste aflevering van het derde seizoen van de NBC-topserie.

0
Posted 07/06/2015 by

This isn’t reckless violence, it is controlled force

Na alweer 40 weken is Hannibal terug van weggeweest, de topserie van NBC over seriemoordenaar en kannibaal Hannibal Lecter (bekend van de boeken van Thomas Harris en de filmreeks). Terwijl de seizoensfinale van het tweede seizoen eindigde op een cliffhanger, wordt daar nog niet veel over verteld in deze eerste aflevering van seizoen 3. “Antipasto” focust zich enkel op Hannibal zelf en laat de rest van de cast achter zich. Het enige andere castlid dat voorkomt is de net gepromoveerde Gillian Anderson als Dr. Bedelia Du Maurier, maar zij voegt amper iets toe aan het verhaal.

Na de tweede seizoensfinale liet Hannibal (Mads Mikkelsen) Amerika achter en bevindt hij zich nu op Europees terrein, onder andere in Frankrijk en Italië, om nieuwe slachtoffers te vinden. Samen met hem gevlucht is Bedelia Du Maurier (Gillian Anderson), zijn vroegere psychologe. Zij weet zelf nog niet waarom ze met hem mee is en echt veilig voelt ze zich natuurlijk niet. We maken ook kennis met Anthony Dimmond (Tom Wisdom), een jonge, arrogante poëet die Hannibal uitdaagt om een lezing te houden over Dante. Natuurlijk zou Hannibal Hannibal niet zijn als hij niet alles wist over geschiedenis…

Hannibal-Season-3-Episode-1

De aflevering speelt zich in drie verschillende tijdsperiodes af. De eerste is het heden, Hannibal woont nu in Florence en kan zich nog steeds een grote villa veroorloven, wat ons toch doet afvragen waar hij het geld vandaan haalt. De tweede periode speelt zich af voor de tweede seizoensfinale en hierin komen we meer te weten over het “duistere” kantje van Bedelia. De derde periode is de oudste en vindt nog voor de tweede tijdzone plaats. Deze scènes zijn ook in zwart-wit en vallen dus makkelijk te onderscheiden. Bovendien krijgen we een verrassende terugkeer van Abel Gideon (Eddie Izzard), een copycat van Hannibal. Hoewel deze tijdzones door elkaar worden gehaald vallen alle stukjes meteen op hun plaats.

Hoewel deze aflevering je nog steeds in spanning laat afwachten hoe seizoen twee verder moet, was het toch een prima vervanger om de spanning nog wat op te bouwen. De magie  tussen Hannibal en Will Graham (Hugh Dancy) is er niet, maar het is toch leuk om nog eens een avontuur te beleven uit de ogen van de antagonist. De beste thrillerserie van de zomer is eindelijk terug en het belooft weer geweldig te worden. Mads Mikkelsen is nog steeds een waar genot om te aanschouwen als ‘s werelds meest beruchte kannibaal.

Hannibal seizoen drie is er elke donderdagavond weer op NBC.