Review: Aquarius – “Everybody’s Been Burned”/”The Hunter Gets Captured by the Game” (Aflevering 1 & 2, Seizoen 1)

Filmstudio: , ,

Speelduur: 42 min. per aflevering

Leuke opzet. Interessante conflictmogelijkheden op de achtergrond.

De personages zijn niet interessant genoeg. Geen dreiging van de antagonist. Het verhaal gaat erg traag vooruit.

David Duchovny neemt het in Aquarius op tegen moordenaar Charles Manson. Fox Mulder, Hank Moody en nu ook detective Sam Hodiak? Voegt Duchovny een nieuw legendarisch personage toe aan zijn repertoire? Je leest het in onze review van de eerste twee afleveringen van Aquarius…

1
Posted 31/05/2015 by

Nadat Californication vorig jaar haar zevende en laatste seizoen in ging, moest David Duchovny op zoek naar een nieuwe uitdaging. In afwachting van de The X-Files revival die eraan zit te komen, vond hij dat in Aquarius. De NBC-reeks van de hand van John McNamara (Lois & Clark: The New Adventures of Superman) draait rond de opkomst van seriemoordenaar Charles Manson, mengt feiten en fictie en lijkt op het succes van series als True Detective voort te willen borduren.

Sam Hodiak (Duchovny) is een politiedetective in de rumoerige periode in de Amerikaanse geschiedenis die het einde van de jaren 60 is. De hippies zetten de boel op stelten. De gelijkheid tussen blank en zwart is allesbehalve in de maatschappij doorgedrongen en de Vietnamoorlog is volop aan de gang. Genoeg broeihaarden voor achtergrondconflict dus. Eind de jaren 60 is ook de periode van Charles Manson, de beruchte sekteleider en seriemoordenaar. Zo ver zijn we echter nog niet. Voorlopig is hij een vrij bizarre jongeman die een groep vrouwen om zich heen verzamelt. Eén daarvan is de dochter van een jeugdvriendin van Hodiak. De detective gaat op zoek naar het meisje en ontdekt al gauw dat er meer aan de hand is…

Hodiak

Sam Hodiak

De opzet klinkt alvast spannend. Een oude, ietwat hardboiled detective head-to-head met één van de beruchtste moordenaars van de twintigste eeuw… Helaas is de uitwerking dat niet. Er zijn een aantal problemen die goede televisie in de weg staan. Eerst en vooral is er de antagonist Charles Manson die vertolkt wordt door Gethin Anthony (Game of Thrones). Deze acteur is in goede doen en zet een bizarre, freaky Manson neer die je allesbehalve graag in het donker wil tegenkomen. Toch is hij niets meer dan dat: een criminele loser die een rockster wil worden en er een kleine harem op nahoudt. Op geen enkele manier biedt hij een groot tegengewicht voor de gewiekste detective die Hodiak is.

Dat Manson op zich geen serie kan vullen, voelde ook schrijver McNamara. Vanaf de tweede aflevering krijgen we een soort moord van de week verhaal dat de gaatjes opvult. Dit stukje was echter zo zwak dat het je hoegenaamd niet kan interesseren. Het zorgt er tevens voor dat het hoofdverhaal waar Hodiak op zoek gaat naar de verdwenen dochter erg traag aanvoelt.

Charles Manson

Charles Manson

Wat wel interessant is, zijn de zaken die op de achtergrond aan de hand zijn. Er is undercover agent Brian Shafe (Grey Damon) die Hodiak helpt. Hij is een agent van de nieuwe generatie, tegen de harde aanpak, het racisme en misbruik van de oudere garde. Dat zorgt natuurlijk voor conflict met Hodiak die, hoewel eerlijk, toch doet wat nodig is om resultaten te behalen. Er is dan nog een verhaallijn rond Hodiaks zoon die vecht in de Vietnamoorlog, een conflict met een extreme voorvechter van kleurlingenrechten,… Enfin, allemaal stukken interessanter dan die Manson.

Hodiak en Brian

Sam Hodiak en Brian Shafe

David Duchovny zet een middelmatige prestatie neer. Hij lijkt Hodiak wat te temperen en in te houden. Dat hoewel er net meer personage en karakter nodig is. Het is net één van de sterktes van een serie als True Detective. Ook zonder het mysterie van de moord, ben je geïntrigeerd door die twee detectives die op zich een gesloten mysterie zijn, wachtend om ontdekt te worden. Hier is dat niet zo. Er worden enkele conflictsituaties aangegeven, maar het ontbreekt de personages aan charisma, duisternis en mysterie.

Aquarius klinkt veelbelovend maar de vergelijking met True Detective gaat langs geen kanten op. Er gaat geen dreiging uit van de antagonist, de personages zijn niet interessant genoeg en het verhaal gaat aan een slakkengangetje vooruit. Wie Duchovny weer wil zien schitteren, wacht beter tot de nieuwe X-Files-serie op het scherm komt.