Review: Arrow – Seizoen 3

Regisseur: , , , ,

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 23 afleveringen van ongeveer 40 minuten

Taal: Engelstalig

5 total ratings

Mixed bag: zeer matige eerste helft, maar herpakt zich compleet in de laatste verhaallijnen. Ontpopt zich even tot seizoen met de beste afleveringen tot nog toe. De cross-overs met The Flash. Geslaagde Ra’s Al Ghul.

Veel fillermateriaal. Tempo laat vaak de wensen over.

DC’s Arrow is alweer aan zijn derde seizoen toe en brengt ons zo het langverwachte vervolg op het excellente tweede seizoen. Is het opnieuw een schot in de roos? Of bezwijkt het toch onder de druk van de concurrentie?

1
Posted 15/05/2015 by

The city's under attack? Must be May!- Captain Quentin Lance

DC’s Emerald Archer is alweer aan zijn derde seizoen toe en brengt ons zo het langverwachte vervolg op het excellente tweede seizoen. Kan The CW’s Arrow anderzijds de grote concurrentie van nieuwkomers Gotham, Constantine, iZombie en zusterreeks The Flash aan?

Arrow Seizoen 3 1

Het seizoen opent met een rustigere periode voor Oliver Queen/ Arrow (Stephen Amell), Felicity Smoak (Emily Bett Rickards) en John Diggle (David Ramsey) met zowaar een heldenstatus voor de mysterieuze vigilante. Ondanks het verdwijnen van zijn vriendin Thea Queen (Willa Holland), lijkt ook Roy Harper (Colton Haynes) zijn plek gevonden te hebben als Arsenal naast de Arrow. Thea is op haar beurt dan weer weggevlucht met psychotische vader van dienst Malcolm Merlyn/ Dark Archer (John Barrowman) en wordt door hem opgeleid als zijn leerlinge. Haar kleinere prestatie in het vorige seizoen wordt ditmaal gecompenseerd door haar pivotale rol in de belangrijkste, schokkende verhaallijn van het seizoen. Na het noodzakelijke, cliché ‘conflict’ wordt ook Ray Palmer/ The Atom (Brandon Routh) een nieuwe vertrouweling en bondgenoot van de (nog altijd niet Green) Arrow. Ondertussen neemt Laurel Lance (Katie Cassidy) de mantel van haar zus over als de nieuwe Canary en zal net zoals Oliver dat ooit moest doen, het pad van de rechtvaardige held leren. Nieuwe helden en vrienden lijken zich dus bij Team Arrow op te dringen.

Vrienden komen, vrienden gaan, want doorheen het seizoen zal Quentin Lance (Paul Blackthorne) zijn vertrouwen in de ‘man with the hood’ verliezen. Tot overmaat van ramp zal tevens Ra’s Al Ghul (Matt Nable) Oliver het leven zuur maken. Na in de eerste helft een schaduwrol te vervullen, barst de strijd met de Demon’s Head helemaal los vanaf de dodelijke mid-seizoensfinale. Zijn sluwe meesterplan en opvolgingswens zorgen voor heel wat intriges, conflicten en slachtoffers…

Arrow Seizoen 3 2

Je leest het al in de synopsis: het derde seizoen is erg druk. De intriges en verhaallijnen zijn afzonderlijk interessant: de dood van een belangrijk personage die de serie tijdelijk omschakelt in een ‘whodunit’, de gehate Malcolm Merlyn die zich opdringt bij zijn voormalige vijanden of Ray Palmer die op de achtergrond zijn rol van The Atom opbouwt. Wanneer in de opbouw naar de seizoensfinale Oliver de mantel van Ra’s Al Ghul moet overnemen en Laurel haar superheldencarrière heeft opgestart, wordt het zowaar nog net iets voller. Ook zullen nadien nog enkele extra plotlijnen die met de impact van de ingrijpende keuzes omgaan, geïntroduceerd worden. In combinatie met de flashbackscènes draagt het ertoe bij dat het gewoon veel wordt. Het derde seizoen lijkt soms net dat tikkeltje te veel te willen doen.

Niet enkel bij de verhaallijnen, maar ook qua personages lijken alle registers opengetrokken te worden. Zo kan je je onder andere verwachten aan gastrollen van de originele Black Canary, de centrale cast van The Flash, de Suicide Squad, Captain Boomerang, Deathstroke en anderen. Nieuwe personages introduceren en gevestigde waarden opnieuw ontmoeten (al dan niet een laatste ontmoeting) is natuurlijk geen slecht punt, maar in combinatie met het kluwen aan verhalen, vraag je je af waar dit seizoen nu om ging. Of toch waartoe die vele gastpersonages dienden… Ja, overdaad schaadt. Zeker wanneer gastrollen maar even terugkomen en al even snel uit de reeks worden geschreven.

Arrow Seizoen 3 3

Ook het superieure tweede seizoen was natuurlijk erg druk, maar zat qua tempo wel erg goed. In dit derde seizoen lijkt anderzijds uitermate veel fillermateriaal present te zijn. Erg trage episodes die vrij voorspelbaar verlopen, zijn natuurlijk bij elke serie een haast kenmerkend element geworden. Toch daalt Arrow door deze opmerkelijk trage start hierbij voorlopig in achting doordat sommige verhaallijnen te veel worden uitgesmeerd. Extreme uitzonderingen hierop zijn de amusante eerste cross-over met zusterreeks The Flash en de onverwachte midseizoensfinale.

Brengt die chaotische, vaak te trage maar volgepropte plot anderzijds een mooi en afgerond geheel? Zonder twijfel. De laatste afleveringen kennen weer de sterkte die de groene boogschutter verdient. De opeenstapeling van conclusies waar de trage, eerste seizoenshelft naartoe werkte, loont wel degelijk de moeite. Met de terugkeer van geweldige personages, onverwachte wendingen die je ditmaal als kijker echt aangrijpen: Ja, het einde van dit derde seizoen levert de betere afleveringen uit de serie.

Arrow Seizoen 3 4

Anderzijds is de seizoensfinale dat tikkeltje te voorspelbaar. Anders dan Agents of S.H.I.E.L.D. biedt deze maar weinig ‘wauw’-momenten en vooral leuke knipoogjes naar het bronmateriaal. De opzet voor het volgende seizoen met H.I.V.E. onder leiding van schurk Damian Dark en Green Lantern’s Coast City is dan weer wel erg geslaagd. Deze laatste aflevering is eigenlijk net zoals het gehele tweede seizoen een mixed bag. Gelukkig zet het einde alles klaar om met het vierde seizoen en de Legends of Tomorrow-spinoff met een schone lei te beginnen.

De acteerprestaties van de vaste cast vallen deze keer iets negatiever uit. Vooral in de geweldige Flash vs. Arrow–aflevering, de eerste cross-over met The Flash, wordt dit duidelijk wanneer de superieure Grant Gustin naast Stephen Amell acteert. De schuchtere Bett Rickards, de al te neutrale Amell en vooral de inwisselbare Ramsey hebben de sterkere zijpersonages broodnodig om het verhaal boeiend te houden. Een grote verandering in de huidige status-quo zou de cast misschien uit dit slop kunnen trekken (die er in het vierde seizoen ook wellicht aankomt). Wanneer Oliver Queen ingaat op Ra’s Al Ghuls voorstel aan het einde van het seizoen, krijgt acteur Stephen Amell gelukkig al even zo’n verlichtend moment. John Barrowman als psychotische vaderfiguur speelt zijn rol dan weer wel met verve. Ook Matt Nable brengt een erg overtuigende, eervolle Ra’s Al Ghul als de centrale antagonist.

Arrow Seizoen 3 5

Na het ijzersterke tweede seizoen dat ons zoveel beloofde, is dit mindere vervolg haast jammerlijk te verwachten… Valt het misschien te wijten aan de overdaad aan personages waardoor sommige verhaallijnen in de eerste helft te veel worden uitgediept en anderen dan weer te snel worden afgehandeld? Zoals reeds aangehaald in de review van de eerste aflevering is het gewoon allemaal wat te veel geworden. Een overdaad aan verhalen met toch ruimschoots fillermateriaal lijkt een tegenstrijdige combinatie waarin het derde seizoen van Arrow jammerlijk geslaagd lijkt te zijn. Gelukkig herstelden de laatste afleveringen de reeks weer in haar oude glorie en werd op die manier onze interesse voor het vierde seizoen gewekt.