Review: Avengers – Age of Ultron

Acteurs: , , , , , , , ,

Soundtrack: , ,

Speelduur: 141 min.

In de bioscoop vanaf: 22 April 2015

Avengers Assembled! Spectaculaire, grootschalige actie en heerlijke karaktermomenten. Tal van easter eggs. Ietsjes donkerder en serieuzer.

Niet elk personage krijgt evenveel aandacht. Enkele subplots konden beter uitgewerkt worden. Voelt meer aan als een aflevering, minder als een film op zich.

Marvel’s langverwachte Avengers: Age of Ultron, de sequel tot de grootste superheldenblockbuster tot hiertoe, knalt deze week de zalen binnen. Brainfreeze bekeek de film al en zag dat het goed was… Lees hier onze uitgebreide review!

5
Posted 21/04/2015 by

If you step out that door, you’re an Avenger…

The Avengers sloot in 2012 de eerste fase van het Marvel-filmuniversum af in stijl. Het werd niet alleen de meest succesvolle superheldenblockbuster tot hiertoe, maar veranderde eigenhandig de manier waarop superheldenfilms gemaakt werden. De films uit Marvel’s Phase Two waren van wisselende kwaliteit, maar regisseur Joss Whedon (Firefly, Buffy The Vampire Slayer) toont met de sequel Avengers: Age of Ultron terug hoe het moet. Al spelen Marvel en Disney wel op safe…

Na de val van defensieorganisatie S.H.I.EL.D. in Captain America: The Winter Soldier vorig jaar, krijgen de Avengers het heel druk in hun missie te wereld te beschermen en raids te plegen op HYDRA-basissen in hun zoektocht naar de vermiste scepter van Loki. Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.) stuit tijdens één van die invallen op een nieuw defensieprogramma. Hij bouwt dit verder uit om, in zijn eigen woorden, “een harnas rond de wereld te bouwen” en onze planeet te beschermen tegen allerlei bedreigingen. Het duurt echter niet lang of deze Artificiële Intelligentie, Ultron (James Spader), wordt zelfbewust en begint de mensheid zelf als een bedreiging te zien…

avengersaouassemble

De comicbookfans onder ons mogen gerust zijn. Age of Ultron, de film, heeft niets te maken met de gelijknamige Marvel-verhaallijn van enkele jaren geleden. Het put voornamelijk inspiratie uit de eerste Avengers vs Ultron-verhaallijnen met een tikkeltje Ultron Unlimited (1999). Hiermee tovert Age of Ultron, net zoals de vorige film, zonder scrupules een hedendaagse versie van het klassieke Marvel-universum uit de jaren 60-70 op het grote scherm. De sequel gooit verschillende comicbookverhaallijnen op een hoop, maar creëert hier toch een vrij samenhangend geheel uit. Er zijn grote verschillen betreffende sommige personages (zo wordt Ultron hier inderdaad niet gecreëerd door Ant-Man Hank Pym zoals in de comics), maar het werkt allemaal wel zeer goed in de context van het Marvel-filmuniversum. Regisseur/scenarist – alsook stripkenner – Joss Whedon voelt zich duidelijk wat meer op zijn gemak met de personages nu de obligatoire eerste samenkomst van het team achter de rug is.

avengersaouparty

De zes terugkerende Avengers krijgen allen mooie momenten in de schijnwerpers en ook als team functioneren ze een stuk beter. De chemie tussen de castleden is tastbaar en je merkt dat iedereen zich zowel voor als naast de camera amuseert. Iron Man en Bruce Banner/Hulk (Mark Ruffalo) komen nog steeds goed overeen als science bro’s, er hangt een romance in de lucht voor Hulk en Black Widow (Scarlett Johansson) en dondergod Thor (Chris Hemsworth) heeft zich al iets beter aangepast aan het leven op aarde (maar blijft bij momenten nog steeds een heerlijke fish out of water).

Captain America (Chris Evans) en Iron Man zijn het nog steeds niet altijd met elkaar eens als de leiders en sterkste persoonlijkheden van het team. De zaadjes voor hun conflict in Captain America: Civil War (2016) worden hier al zorgvuldig gelegd. Iron Man en Thor leveren naar goede gewoonte de beste grappen, maar het is vooral boogschutter Hawkeye (Jeremy Renner) die een veel grotere en belangrijkere rol krijgt in deze sequel. We krijgen veel meer te zien van zijn privéleven buiten het team. Je merkt hierbij dat Whedon zich wat schuldig lijkt te voelen dat hij het personage meteen gemanipuleerd liet worden door Loki in de vorige film. Renner krijgt in Age of Ultron meermaals glansrijk de kans om te tonen waarom Clint Barton misschien niet één van de machtigste, maar wel één van de meest bad-ass Avengers aller tijden is. Mooi zo.

Opnieuw worden de actiescènes versterkt door enkele hilarische one-liners, terwijl Whedon ook weer leuke team-ups tussen de leden weet te bedenken. De rol van Black Widow als middel om de Hulk te kalmeren na een “code groen” is ook een mooie touch, hoewel haar romance met Hulk’s alter ego Bruce Banner toch lichtjes geforceerd overkomt.

avengersaouhawkeye

Terwijl Marvel’s Phase Two-films als Iron Man 3 en Thor: The Dark World leden aan een soort post-Avengers blues en Captain America: The Winter Soldier in feite gerust The Avengers 1.5 kon genoemd worden, maakt Avengers: Age of Ultron het Marvel-feest weer compleet. Sinds de eerste samenkomst van het team op het grote scherm, is dit ten slotte wat iedere fan steeds opnieuw wil zien. Waar de vorige films vaak een stapje terug moesten nemen, is dat hier uiteraard niet het geval. Het volledige team is niet alleen terug samen, maar ook belangrijke zijpersonages als ex-S.H.I.E.L.D.-leden Nick Fury (Samuel L. Jackson) en Maria Hill (Cobie Smulders), of Iron Man’s collega James Rhodes/War Machine (Don Cheadle), Captain America’s partner Sam Wilson/Falcon (Anthony Mackie) en natuurlijk Stan Lee (in één van zijn leukste cameo’s) komen langs. Zelfs de Asgardiaanse Heimdall (Idris Elba) en agente Peggy Carter (Hayley Atwell) passeren even de revue. Fan-service! Doorheen dit alles blijft Whedon meesterlijk jongleren met de personages en worden de belangrijkste Avengers nooit uit het oog verloren. Natuurlijk wordt er ook tijd gemaakt om enkele gekende Marvel-helden tot het filmuniversum voor te stellen.

avengersaoutwins

Aaron Taylor-Johnson en Elizabeth Olsen, beide gekend van Godzilla, spelen de tweeling Pietro en Wanda Maximoff alias Quicksilver en Scarlet Witch. In de comics ex-terroristen met superkrachten die uiteindelijk een carrièreswitch doen en Avengers worden. De oorsprong van het tweetal wordt danig aangepast om ze in het Marvel-filmuniversum te krijgen (en het woord “mutant” valt uiteraard nooit, hier is het “enhanced”), maar Joss Whedon komt ermee weg. Vooral Olsen overtuigt als de licht onstabiele, maar zeer machtige Scarlet Witch, die de Avengers aanvankelijk enkele ware nachtmerries en visioenen laat beleven. Eens je voorbij het lichtjes overdreven Oost-Europese accent geraakt, zet Aaron Taylor-Johnson ook een heerlijk ongeduldige en arrogante Quicksilver neer. Zijn supersnelheid – één van de meestgebruikte superkrachten in live-action – wordt alsnog vrij origineel naar voren gebracht. De Quicksilver uit Avengers: Age of Ultron wordt dieper uitgewerkt en verkrijgt enkele stevige scènes, maar toch zal die andere versie van de snelheidsduivel uit X-Men: Days of Future Past een nog net iets meer memorabele indruk achterlaten. Na Age of Ultron wens je toch dat de Marvel-versie van Quicksilver toch nog net iets beter werd uitgewerkt.

Paul Bettany hoorden we al meermaals als de stem van Iron Man’s boordcomputer J.A.R.V.I.S., maar zien we hier voor het eerst in the flesh (al is dat een relatieve term). Bettany speelt nu immers de synthetische Vision, de “zoon” van Ultron. Net zoals het geval is bij Quicksilver, Scarlet Witch en Ultron zelf, wordt ook de oorsprong van deze klassieke Avenger lichtjes aangepast, maar alweer op een manier die werkt voor de films en interessante verhaallijnen opzet voor de toekomst. Vision is in de comics altijd één van de machtigste en meest waardige Avengers geweest en zijn vele krachten komen hier spectaculair naar voren. Bettany weet echter iets minder te charmeren als de nogal houterige Vision dan als J.A.R.V.I.S., maar dat ligt ook aan de relatief korte screentime die het personage krijgt. Het is echter duidelijk dat Vision een zeer grote rol zal spelen in de toekomst, maar zijn debuut zal voorlopig nog vrij magertjes uitvallen voor de niet-Marvel-diehards.

avengersaouultron

Waar de Marvel-films vaak een steekje laten vallen, is bij de uitwerking van hun villains. HYDRA-wetenschapper Baron Von Strucker (Thomas Kretschmann) is in de spectaculaire openingsscène inderdaad niet veel meer dan kanonnenvoer. Ook Andy Serkis als Ulysses Klaue/Klaw – aartsvijand van de Black Panther – verschijnt zeer kort, maar weet toch een indruk na te laten. De titulaire villain Ultron wordt echter fantastisch uitgewerkt. James Spader geeft een solide prestatie als een levensgevaarlijke en superslimme robot, die zijn daddy issues jegens Iron Man laat primeren. Terwijl de creatie van Ultron veel te snel gebeurt (hij wordt op slechts luttele seconden “geboren” en meteen een übervillain van jewelste), maakt hij toch wel een evolutie mee doorheen de film (letterlijk zelfs). Ultron is berekenend, superslim en enorm sterk, maar toch laten Whedon en Spader mooi Ultron’s complexen doorschijnen. In feite is hij niets meer dan een gewonde puber vol razernij en angst. De film doet hiermee wat ons betreft alle eer aan één van de grootste – al dan niet dé grootste – vijand die de Avengers ooit gekend hebben (sorry Loki).

avengersaouhulkbuster

Ondanks de vele personages, zit het scenario vrij strak en krijgt iedere held (en Ultron zelf) enkele geweldige scènes. Deze sequel is ook haast in alle opzichten groter dan de eerste film. Het “wauw!”-gevoel om alle Marvel-helden samen te zien op één scherm is misschien wat minder, maar de grotere actiescènes en de meer uiteenlopende locaties maken dit ruimschoots goed. Net zoals Iron Man’s Hulkbuster-harnas en zijn Veronica-satelliet (Archie Comics referentie!), poogt Age of Ultron een bigger & better versie van de eerste film te zijn. Grootser is het alvast wel, getuige de nadruk op actiesegmenten met als hoogtepunten het spectaculaire Hulkbuster/Hulk-gevecht en Ultron’s eindscenario waar werkelijk alle remmen losgaan. Age of Ultron kent ook een tracking shot tijdens het eindgevecht zoals in de eerste film. Een leuke touch.

Het verhaal is tevens een stuk donkerder, iets dat de nieuwe (en zeer welkome) trend lijkt te zijn in het Marvel-filmuniversum. Er zitten echter nog voldoende grappen, hilarische momenten en leuke dialogen tussen de vele personages in om het niet zo serieus als pakweg een Captain America: The Winter Soldier of de recente Daredevil-serie te maken. De fun-factor is wat minder dan in de vorige film, maar de toon blijft in evenwicht en de knallende actie maakt veel goed.

avengersaoubigthree

Een nadeel aan een ensembleblockbuster als deze, is dan weer dat het allemaal vooruit moet donderen om de actie erin te houden. Een casual filmkijker dreigt haast volledig overdonderd te worden door de vele personages, verwijzingen en gevechten. Er zijn tevens heel wat vooruitblikken naar wat komen zal in Captain America: Civil War, Thor: Ragnarok en vooral het Avengers: Infinity War-tweeluik, waardoor Age of Ultron soms aanvoelt als “slechts” een aflevering in het grotere Marvel-universum en minder als een film op zich. Het doelpubliek, bestaande uit Marvel comic- en filmfans, zal echter wel zeer makkelijk kunnen volgen en immens plezier beleven aan de vele easter eggs, cameo’s en verwijzingen die er op hen worden afgevuurd. Toch betekent de gigantische cast in combinatie met een beperkte tijdsduur dat er enkele duidelijke opofferingen moesten gebeuren.

Je merkt dat heel wat subplots en personages nog beter uitgewerkt konden worden. Zo konden we gerust nog wat meer tijd spenderen met de tocht van Thor en Erik Selvig (Stellan Skarsgård), die iets te hard werd ingekort. Ook de creaties van zowel Ultron als de Vision voelen gehaast aan en in het verleden van Quicksilver en Scarlet Witch vertoeven we ook niet lang. De emotionele pay-off bij die laatste kon dus een pak beter. De sneltreinvaart van de film levert misschien geen gigantische plotgaten op, maar het is zeer duidelijk dat er heel wat materiaal geknipt moest worden en mogelijk achterwege wordt gehouden voor een Director’s/Extended Cut (verwacht zo niet elke shot uit de trailers voorbij te zien komen). De eerste The Avengers had hier ook last van, maar hier valt het – dankzij de grotere cast – iets meer op. Age of Ultron is vooreerst een Marvel Studios-film, geen Joss Whedon-film, dat is duidelijk.

aouwidowhulk

Avengers: Age of Ultron stelt hoe dan ook niet teleur en Marvel levert opnieuw een typische superhelden/actieblockbuster in de Mighty Marvel Manner af die hoogstwaarschijnlijk het record van zijn voorganger aan diggelen zal slaan (en dat wil wel wat zeggen). Maar het is ze gegund. De fun om de personages terug samen te zien op het scherm is uiteraard wat minder dan in de eerste film, maar de donkerdere periode van het Marvel-filmuniversum die hier wordt ingeluid en de geweldig spectaculaire actiescènes maken dit ruimschoots goed. Avengers: Age of Ultron is een blij weerzien met oude vrienden en laat je hunkeren naar meer. Het is misschien niet de beste Marvel-film, maar levert, zoals verwacht, wel het absolute hoogtepunt op van Marvel’s Phase Two en één van de beste en meest spectaculaire superheldenfilms in jaren. Een absolute must-see voor de fans.

Marvel’s Avengers: Age of Ultron knalt op 22 april de Belgische zalen binnen.

Alles over de film en de personages kom je te weten in Brainfreeze’s Ultieme Gids tot Marvel’s Avengers Age of Ultron.

Avengers: Age of Ultron mid-credits scène (SPOILERS)

Zoals dat gaat bij Marvel-films, heeft Avengers: Age of Ultron uiteraard een extra scène. Deze vindt plaats na een geslaagde mythische aftiteling, maar nog voor de eigenlijke credits. Er is slechts één scène. Na de volledige aftiteling volgt er niets meer. De scène gaat als volgt:

Een kluis wordt geopend en een handschoen wordt opgepakt. Dit is natuurlijk de Infinity Gauntlet, maar er valt nog geen enkele Infinity-steen in te bespeuren. Thanos (Josh Brolin) trekt de handschoen aan en verklaart: “Guess I’ll have to do it myself”.

De scène teaset uiteraard het tweeluik Avengers: Infinity War. We zien doorheen de film even de Infinity Stones passeren. Vier zijn gekend: de Tesseract uit Captain America: The First Avenger en The Avengers, de Orb uit Guardians of the Galaxy, de Aether uit Thor: The Dark World en de Mind Stone die in Loki’s scepter bleek te zitten en nu op het voorhoofd van de Vision plakt. Four down, two to go…