Review: Game of Thrones – “The Wars to Come” (Aflevering 1, Seizoen 5)

Speelduur: 60 min.

Taal: Engels, Dothraki, Valyrian

Game of Thrones is terug! Eindelijk krijg je het gevoel dat de "endgame" in zicht is. Focus op karakters.

Enkel voor de ingewijden (maar ondertussen behoort wel iedereen tot die groep)

Nog eventjes en Game of Thrones keert terug naar HBO. Brainfreeze trok alvast even vooruit naar Westeros en bekeek al de eerste aflevering van het vijfde seizoen. Lees hier de eerste (spoiler-free) review van de Benelux!

0
Posted 11/04/2015 by

A dragon queen with no dragons is not a queen

Tien maanden. Zo lang heeft het weer geduurd sinds de laatste aflevering van het vierde seizoen van Game of Thrones. In de tussentijd waren er natuurlijk enkele afleveringen van de Telltale-videogamereeks om onze honger te stillen, maar wat voelt het goed om terug die epische begintune van Ramin Djawadi te horen. Game of Thrones seizoen vijf gaat binnen iets minder dan twee dagen terug van start op HBO met deze eerste aflevering, getiteld “The Wars to Come”.

Het vijfde seizoen van de uiterst succesvolle fantasyreeks gebaseerd op de A Song of Ice and Fire-romans van George R.R. Martin adapteert delen van de vierde en vijfde boeken, A Feast for Crows en A Dance with Dragons. Vanaf de eerste aflevering wordt echter al duidelijk dat showrunners David Benioff en D.B. Weiss meer en meer zullen afwijken van de canon van de boeken. De show dondert immers aan een sneltreinvaart vooruit en zal hoogstwaarschijnlijk eerder eindigen dan dat Martin zijn laatste boek afgeschreven krijgt.

GoT4

Het vorige seizoen eindigde nu eens niet met een cliffhanger van jewelste, maar met verschillende hoofdpersonages die op een nieuwe reis vertrokken. Je merkt dat er weer wat tijd is gepasseerd tussen de twee seizoenen. Verschillende karakters voelen een tikkeltje ouder en verantwoordelijker aan. Voornamelijk Jon Snow (Kit Harington) is verantwoordelijker en harder geworden in zijn semi-neutrale positie bij de Night’s Watch, tussen de hete vuren van Stannis Baratheon (Stephen Dillane) en Mance Rayder (Ciarán Hinds). Of moet dat eerder Melisandre (Carice van Houten) zijn? Hetzelfde geldt voor zijn halfzusters Arya Stark (Maisie Williams) op weg naar Braavos en Sansa Stark (Sophie Turner), dewelke eindelijk een wat interessanter personage begint te worden. Al is ze nog steeds helemaal niet zo leuk om bezig te zien als de fantastisch sluwe Petyr Baelish (Aiden Gillen).

GoT1

In King’s Landing zit de jonge Tommen Baratheon (Dean-Charles Chapman) op de ijzeren troon en wordt hij danig gemanipuleerd door Margaery Tyrell (geweldig vertolkt door Natalie Dormer), tot grote ontsteltenis van zijn moeder Cersei Lannister (Lena Headey). Cersei en haar geliefde/tweelingbroer Jaime (Nikolaj Coster-Waldau) zijn tevens geschrokken van de dood van hun vader, Tywin (Charles Dance). In Meereen komt de macht van drakenmoeder Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) dan weer in het gedrang door zowel de opstandige Sons of the Harpy en haar te groot wordende draken. In één van de grootste afwijkingen van de boeken, doch interessantste wendingen in de tv-reeks, zijn Varys/The Spider (Conreth Hill) en Tyrion Lannister (Peter Dinklage) op de vlucht uit Westeros, richting Daenerys. De ontmoeting tussen fan-favorites Tyrion en Dany is waarschijnlijk één van de grootste en belangrijkste scènes om naar uit te kijken dit seizoen…

GoT2

Waar de boeken en de vorige seizoenen van de show steeds de wereld van Westeros en omstreken uitbreidden met de introductie van nieuwe plaatsen en personages, lijkt het in seizoen vijf niet langer zo’n vaart te lopen. Uiteraard vallen er naar goeie gewoonte personages (zeer bloederig) af en er komen er nieuwe bij, maar gedurende de aflevering krijg je eindelijk het gevoel dat het allemaal weleens ergens naartoe zal leiden. Je merkt dat de voorlopig grotendeels aparte verhaallijnen stilaan naar elkaar toe beginnen te groeien. Winter is still coming, daar niet van, maar de gigantische zeven koninkrijken lijken verder en verder in elkaar vast gestrikt te geraken. De tv-makers droppen nu in grotere mate elementen uit de boeken die de flow van de show kunnen tegenhouden of vertragen. Ze doen, terecht, wat het beste werkt op tv. Doorheen dit alles blijven ook de personages, niet de achterliggende plot, het verhaal leiden. Zoals het hoort. Benioff en Weiss weten, via George R.R. Martin himself, hoe de hele saga dient af te lopen. En het geeft hun eindelijk een eindpunt om naar toe te werken. Ze hoeven dat daarom niet exact op dezelfde manier te doen zoals Martin dat doet in de boeken. In deze aflevering merk je dat dit hen meer vertrouwen geeft, met betere televisie tot gevolg.

GoT3

Dat de werelden van Game of Thrones dichter naar elkaar toegroeien, wil natuurlijk niet zeggen dat het seizoen op minder locaties plaats vindt, integendeel. We bezoeken binnenkort naast de vertrouwde plekken ook het zuiderse Dorne, waar binnenkort de Sand Snakes (de bastaarddochters van de gesneuvelde prins Oberyn Martell) het mooie weer beloven te maken doorheen het vijfde seizoen. Ook krijgen we aan de start van de aflevering eens een blik terug in tijd op de jeugd van Cersei Lannister, in één van de weinige flashbackscènes uit de reeks.

“The Wars to Come” biedt, zoals de titel al wel doet vermoeden, een mooie opzet voor de rest van het seizoen. Het is een goeie catch-up die je nog niet zal overspoelen met te veel nieuwe elementen en personages en wederom enkele zeer leuke karaktermomenten biedt, nog steeds de grote sterkte van de show. Echt knallen doet het nog niet. De episode is eerder een rustig, blij weerzien met oude vrienden (en vijanden) vooraleer we er terug kunnen invliegen. Het wordt de eerste keer dat Game of Thrones pas echt enkele onbetreden paden zal verkennen en minder voorspelbaar zal worden (yep, nu ook voor de lezers van de boeken), en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Wederom belooft de show ons de komende tien weken vol spanning voor de buis gekluisterd houden…

Game of Thrones keert vanaf 12 april terug naar HBO en HBO Now. Bij ons kan je via Play More van Telenet ook meteen mee volgen met de Amerikaanse release.

GoT5