Review: American Odyssey – “Gone Elvis” (Aflevering 1, Seizoen 1)

4 total ratings

De vaart blijft er in. Mooie cast.

Barslechte dialogen. Soms ongeloofwaardig.

Onlangs ging American Odyssey van start op NBC. We gingen na of deze nieuwe samenzweringsserie het bekijken waard is…

0
Posted 08/04/2015 by

Complottheorieën. Ongetwijfeld behoren complotten tot de top drie van favoriete gespreksonderwerpen van de mensheid, naast de huwelijksperikelen van Hollywood’s finest en de voetbalmatchen van vorig weekend. Heeft Bush zelf de WTC-torens laten instorten? Schoten Oekraïense soldaten zelf dat passagiersvliegtuig neer om zo de rebellen in een slecht daglicht te stellen? Houden de Illuminati achter de schermen de touwtjes van de wereldpolitiek in handen? Ook op het scherm scoren complotseries. Denk maar aan 24, de Bourne-franchise, Homeland, zelfs de Vlaamse serie Salamander.

American Odyssey behoort tot dezelfde categorie. We volgen een aantal mensen die elkaar niet kennen, maar wel op één of andere manier gelinkt zijn aan hetzelfde complotnetwerk. Soldaat Odelle Ballard (Anna Friel) slaagt er samen met haar team in om een Bin Laden-achtige figuur in Mali te doden. Ze vinden tevens vrij verdachte informatie die het terroristisch netwerk linkt aan een onbekend Amerikaans bedrijf. Tegelijkertijd is er Peter Decker (Peter Facinelli) die ontdekt dat een bedrijf geld heeft gestort aan een bestuurder van een drone in Mali. En dan is er nog Harrison Walters (Jake Robinson), één van de leiders van een G8-protestgroep die via via op de hoogte raakt van duistere geheimen.

American Odyssey

Genoeg stof om een serie vol geheimzinnigheid en in de rug geplante messen samen te stellen. Helaas schiet American Odyssey op veel fronten te kort. Er gebeuren namelijk wel heel veel ongeloofwaardige zaken. Van het belletje naar het thuisfront van Ballard en het zwijggeld aan de piloot van de drone tot de cliché hacker die op enkele minuten tijd in zijn eentje één van de grootste cover-ups van het jaar bloot legt. Men vraagt de kijker wel heel veel suspension of disbelief.

Daarbij komen de soms vreselijke dialogen. De eerste vijf minuten propt men zoveel info in gesprekken dat je even niet weet wat er aan de hand is. Je voelt onmiddellijk aan dat de informatie in deze dialogen niet bedoeld is voor de personages, maar om de kijker in de lichten. Grappig is dat men zelf niet bijster geïnteresseerd is in wie men deze inlichtingen laat geven. Zo is er een gezin met twee jonge tieners die over propaganda en geopolitiek spreken als waren het volwassenen. De dialoog doorheen de hele serie is geforceerd en haalt je bij tijden uit het verhaal.

American Odyssey - G8 protest - Jake Robinson

Met complotseries vinden de makers het wiel niet uit, maar dat wil niet zeggen dat je niet vernieuwend uit de hoek kan komen. Dat is hier niet het geval. Men haalt clichés van stal die al sinds de jaren 80 het daglicht niet meer hebben gezien. Denk aan de plaatsnamen die als ondertitels op scherm ‘getypt’ worden, met een piepend geluidje als een fax erbij of de hacker die bij zijn moeder woont.

Dat gezegd zijnde, American Odyssey doet wel wat haar corebusiness is: je intrigeren en nieuwsgierig maken naar de achtergrond van de complotten. Van start tot einde razen we doorheen verschillende gebeurtenissen, waardoor je geen tijd krijgt om je af te vragen of wat je ziet eigenlijk wel de moeite waard is. Op de koop toe, passeren een aantal bekende acteurs de revue. Zo zien we Anna Friel (Pushing Daisies) en Peter Facinelli (The Twilight Saga) en ook Adewale Akinnuoye-Agbaje (Oz, Lost, Pompeii, Suicide Squad) duikt op als leider van een particuliere militaire eenheid. Ze doen wat ze kunnen met de belabberde dialogen, en brengen de serie als geheel toch een trapje hoger.

American Odyssey - Adewale Akinnuoye-Agbaje

Dat American Odyssey een low-budget serie is, is duidelijk. Toch probeert men vaak originele oplossingen te bedenken om van de aflevering een aantrekkelijke kijkbeurt te maken. Zo opent de episode met een vuurgevecht. Geld voor helikoptershots of zelf long shots van het gevecht zijn er niet, dus neemt men een voorbeeld aan first-person shooters door de kijker via de camera een soldaat onder vuur te laten spelen. Mooie redding en als kijker ben je onmiddellijk bij de les.

American Odyssey is het in deze tijden van audiovisuele overvloed niet waard jouw tijd in beslag te nemen. Heb je echter een zwak voor complottheorieën en samenzweringsseries? Dan is dit misschien toch spek voor je bek. Ondanks de slechte dialogen en het clichéverhaal blijf je als kijker namelijk toch geboeid kijken en ben je benieuwd naar de volgende aflevering…

American Odyssey valt elke zondag te bekijken op de Amerikaanse zender NBC.

American Odyssey cast