Review: Marvel’s Daredevil (Netflix)

Donker, gewelddadig, brutaal en realistisch. In contrast met eerdere Marvel Studios-producties, maar blijft Marvel Magic behouden. Sterke personages en acteurs. Niet voor kinderen.

Ontsnapt niet aan enkele clichés.

Met Daredevil gaat op 10 april de allereerste Marvel-reeks op Netflix van start. Brainfreeze bekeek de afleveringen en zag al snel dat het goed was… Lees hier de eerste review!

3
Posted 01/04/2015 by

Do you mind telling me how a blind man in a mask ends up beaten half to death in my dumpster?

Daredevil, Marvel‘s gekende Man Without Fear, heeft de eer om de eerste exclusieve Marvel tv-serie op Netflix te krijgen. De dertiendelige serie gaat op 10 april integraal in première en bijt de spits af voor een serie Netflix Originals waarin plaats is voor wat donkerdere, zich meer op het niveau van de straat afspelende superheldenreeksen. Marvel Knights dus. Daredevil wordt de eerste, hierna volgen AKA Jessica Jones, Luke Cage en Iron Fist in de aanloop naar The Defenders, waarin deze helden Avengers-gewijs worden samengevoegd.

In de tv-serie wordt het oorsprongsverhaal van Matt Murdock (Charlie Cox), de blinde advocaat uit Hell’s Kitchen, New York, opnieuw verteld. Matt kreeg als kind een radioactief goedje in zijn ogen. Hij werd blind, maar zijn andere zintuigen ontwikkelden zich tot op een bovenmenselijk niveau. Als volwassen man zien we hem zijn advocatenpraktijk met zijn partner en goede vriend Foggy Nelson (Elden Henson) uitbouwen. ‘s Nachts scheurt hij over de daken als de nachtelijke vigilante Daredevil en leert hij de duistere onderbuik van Hell’s Kitchen kennen. Hij komt stilaan op het spoor van een op stapel staande bendeoorlog tussen de misdaadfamilies van New York. De spilfiguur hierin is Wilson Fisk (Vincent D’Onofrio), alias de Kingpin, wiens naam uitspreken je hoofd betekent…

Daredevil-Motion-Poster-03232015

Daredevil werd gemaakt door Drew Goddard en showrunner Steven S. DeKnight, bekend van o.a. de Spartacus-reeksen bij Starz. En dat zie je meteen. Het is een pak donkerder, grimmiger en volwassener dan de Marvel-films of zelfs de ABC-reeksen Agents of S.H.I.E.L.D. en Agent Carter. Daredevil heeft qua stijl en vormgeving heel wat gemeen met Marvel’s Punisher: War Zone-film, DC‘s Arrow of The Dark Knight Trilogy. Je kan de reeks, in de woorden van de showrunner, inderdaad het beste omschrijven met de quote “Batman, but without the money”.

Wat ook opvalt, is hoezeer de tv-reeks hiermee trouw blijft aan de Daredevil-comics van Frank Miller (Sin City, The Dark Knight Returns) en later Brian Michael Bendis (Powers, Ultimate Spider-Man) en Ed Brubaker (Captain America, Winter Soldier), dewelke van de serie eerder een crime-noir verhaal maakten dan een traditionele superheldenreeks. Ondanks de wat mindere reputatie van de Daredevil-film met Ben Affleck uit 2003, zie je toch ook regelmatig dezelfde visuele stijl en opzet uit die prent terug (alsook de “I’m not the bad guy”-regel). Maar dat is geen slechte zaak. De iconografie van die film zat immers zeer goed (en wees gerust, we krijgen hier tenminste geen uit de toon vallende speeltuingevechten).

De opzet van de reeks zit vrij strak en de plot valt makkelijk te volgen. Het verhaal rond Matt in zijn beide identiteiten dondert vooruit, terwijl een hele hoop flashbacks de oorsprong van onze held uit de doeken doen. Je merkt dat, indien dit een gewone tv-reeks zou zijn, Matt en Foggy iedere week een nieuwe cliënt zouden hebben dewelke de plot op gang brengt en Daredevil in de derde act alles moet oplossen buiten de rechtszaal. Er zijn inderdaad afleveringen waarin dit gebeurt, maar vermits dit een dertiendelige Netflix-serie is, wordt het grotere, achterliggende verhaal nooit ofte nimmer uit het oog verloren. Met andere woorden, er is dus nergens een filler episode of zelfs een villain of the week, en dat is zeer verfrissend in een superheldenreeks als deze. Daredevil leent zich dus ideaal tot een gezellige avond binge watching.

daredevilpage

Charlie Cox en Elden Henson hebben als Matt en Foggy misschien wat minder charme dan Ben Affleck en Jon Favreau uit de film, maar hun personages worden in een reeks als deze veel dieper uitgewerkt. Terwijl Henson als Foggy er voornamelijk bijloopt als comic relief/sidekick, leer je doorheen de reeks wel met hem meevoelen. Hetzelfde geldt voor Cox als Murdock. In zijn geval zelfs letterlijk.

De gevechtsscènes en stunts zijn goed gechoreografeerd en to-the-point, realistisch en zeer brutaal. Keer op keer worden we eraan herinnerd dat Daredevil misschien wel enkele bovennatuurlijke zintuigen bezit, maar al bij al toch maar een gewone mens is met tal van beperkingen. Ondanks zijn leuke ninjabewegingen, heeft Matt iedere keer ook enorm veel moeite met meerdere criminelen bij elkaar te slaan. Matt heeft geen supersoldatenserum in zijn bloed of toegang tot een zwaarbewapend harnas, maar dat maakt zijn strijd en status als held des te groter en de serie zal je in elke aflevering misschien iets té duidelijk hieraan proberen te herinneren. Matt moet hier het superheldenvak duidelijk nog leren en zorgen dat hij niet over de schreef gaat.

daredevil

Gelukkig is er dan Rosario Dawson als Claire Temple. In de comics is ze een ex van Luke Cage, maar hier is ze eigenlijk de Night Nurse. Zij verzorgt Matt’s (of eerder “Mike’s”?) vele wonden en fungeert tevens als zijn geweten. Wie eveneens een prachtrol heeft is Deborah Ann Woll als Karen Page, hier de eerste cliënte van de Nelson & Murdock-advocatenfirma die uiteindelijk hun secretaresse en goeie vriendin wordt. Deborah Ann Woll speelt de rol zeer overtuigend en doet Matt’s eerste grote liefde uit de comics alle eer aan. En dan is er Ben UrichVondie Curtis-Hall doet wat hij kan met deze oudere, meer ingetogen en voorzichtige versie van de bekende Marvel-reporter. Scott Glenn zet ten slotte een heerlijk arrogante Stick neer, Matt’s voormalige mentor.

Charlie Cox speelt Matt Murdock misschien aanvankelijk dan weer een tikkeltje te arrogant, maar later in de reeks en zeker als Daredevil is hij zeer overtuigend. Zelfs ondanks de prototypische zwarte ninja-outfit die hij draagt in het grootste deel van het seizoen (overigens een leuke knipoog naar naar The Man Without Fear-miniserie en zelfs de allereerste live-action Daredevil-acteur Rex Smith in de tv-film The Trial of the Incredible Hulk uit 1989). Het rode kostuum is iets dat (via een pijnlijke reis) verdiend moet worden. Eens Matt echter zijn echte Daredevil-outfit aantrekt, ho maar! Matt’s verhaal wordt ook verkocht door de regelmatige flashbacks naar zijn jeugd, waarin Skylar Gaertner (als de jonge Matt) en John Patrick Hayden als zijn vader, bokser Battlin’ Jack Murdock, zorgen voor enkele overtuigende emotionele scènes.

daredevilkingpin

De meeste villains in Daredevil zijn vrij cliché criminelen en handlangers zonder al teveel karakteruitdieping. We herkennen o.a. wel Bob Gunton als Leland Owlsley (de latere Owl) en Toby Leonard Moore als een tegen alle verwachtingen in zeer dreigende Wesley, de handlanger en rechterhand van de Kingpin. De absolute hoofdschurk van dienst is natuurlijk Vincent D’Onofrio als Wilson Fisk. Terwijl Marvel-films niet zozeer gekend zijn voor hun zeer goed uitgewerkte slechteriken, ligt dat bij een Netflix-reeks als deze helemaal anders. We zien Wilson Fisk niet eens opduiken in de eerste afleveringen. Zijn naam mag zelfs niet uitgesproken worden,… maar zijn constante dreiging en invloed achter de schermen is er wel. Fisk’s opkomst als de Kingpin wordt minstens even belangrijk naarmate de reeks vordert als de evolutie van Matt Murdock naar Daredevil. De villain wordt prachtig opgebouwd en vormt duidelijk een grote dreiging, maar we krijgen gek genoeg ook zijn zachte kant te zien. Wilson Fisk kan in de ene scène iemands hoofd eraf rammen met een autodeur, op een ander moment zien we hem ook nogal onzeker en onhandig (we durven zelfs zeggen schattig) bezig in zijn pogingen om zijn Vanessa (Ayelet Zurer) het hof te maken.

daredevil (1)

Terwijl Daredevil zich zeer duidelijk in het Marvel-filmuniversum afspeelt (de obligatoire verwijzingen naar The Avengers en de easter eggs voor de comicbookfans zijn aanwezig, Avengers Tower staat te pronken in de skyline van New York…), voelt Hell’s Kitchen toch aan als een stad binnen een stad en heeft het meer gemeen met pakweg Gotham City uit Batman Begins dan met het New York uit de Avengers-films. Daredevil is daarmee geen typische Marvel-productie. Het is tevens ook allesbehalve geschikt voor de kleinsten onder ons. Er zijn enkele typische humoristische stukken en quirky personages, maar de toon is over het algemeen bikkelhard, grimmig en gewelddadig. Ook mag er eens wat gevloekt worden. Het mixt de beste elementen en iconografie van de eerdere Daredevil-film en enkele legendarische Daredevil-comics met crime noir, courtroom dramabrutale gevechtsscènes en Marvel’s typische aandacht voor de persoon achter het masker.

Daredevil is een must-see Netflix-reeks die bewijst dat Marvel Studios meer in zijn mars heeft dan traditioneel popcornvoer met superhelden. De reeks breekt wat met de typische Marvel-formule maar is daarmee des te meer een aanrader, niet alleen voor de Daredevil– en Marvel-fans onder ons, maar ook voor de fans van donkerdere en realistische superheldenpersonages in een crime-noir setting zoals DC’s Arrow en The Dark Knight Trilogy. Het is misschien niet de meest originele superhelden-/misdaadreeks, maar desalniettemin is dit exact wat een live-action oorsprongsverhaal van Daredevil moet zijn. Er boenk op, zoals ze zeggen.

Marvel’s Daredevil is vanaf 10 april integraal en exclusief te vinden op Netflix.

Alles over Matt Murdock/Daredevil lees je in onze START TO READ: Daredevil.