Review: Marvel’s Agent Carter Seizoen 1

Agent Carter is een serie met een hart

De beloofde verwijzingen naar Agents of S.H.I.E.L.D. zijn niet al te sterk

Hoe is het Agent Carter vergaan na Captain America?

0
Posted 03/03/2015 by

I didn’t know our government had such good taste in secretaries. What’s your name darling?

Marvel’s Agent Carter werd gepresenteerd als een tussendoortje om de tijd tussen de winterstop en hervatting van het tweede seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. wat korter te maken. De serie zou bovendien inhaken op AoS dus fans hadden een reden om te blijven kijken. In de eerste aflevering van Agents of S.H.I.E.L.D. zagen we al dat de ex van Captain America was opgeklommen tot een topagente van de S.S.R. (Strategic Scientific Reserve). Deze miniserie laat zien hoe dat in zijn werk ging.

DOMINIC COOPER, HAYLEY ATWELL, JAMES D'ARCY
Het verhaal is simpel. Het jaar is 1946. Howard Stark (Dominic Cooper) wordt door de S.S.R. gezocht omdat hij zijn technologie aan partijen zou hebben doorgespeeld die het niet goed voor hebben met Amerika. Stark roept zijn goede vriendin Peggy Carter (Hayley Atwell) te hulp. Samen met Stark’s butler, Edwin Jarvis (James D’Arcy), zal ze een poging doen om de daders te vinden en zo Stark vrij te pleiten. Maar niet te opvallend..Haar collega’s mogen immers van niets weten.

In een aantal afleveringen zien we hoe Carter haar werkzame leven probeert te combineren met het helpen van Stark. Tussendoor heeft ze nog een privéleven waarin ze, zij het schoorvoetend, vriendschap sluit met de vlotte serveerster Angie (Lyndsy Fonseca). Deze woont, net zoals Peggy, in een huis met andere jonge dames van huwbare leeftijd maar zonder partner.

138044_5805
Dit huis wordt gerund door een chique oudere dame die erop toe ziet dat de meisjes goed eten en niet rotzooien met onbetrouwbare mannen. Wat natuurlijk zorgt voor enkele hilarische taferelen. Natuurlijk is er doorheen de serie veel spanning en sensatie. Er wordt geknokt, geslopen en er valt zelfs een wilde achtervolging te bespeuren.

Aanvankelijk hadden we nog wat bedenkingen bij Agent Carter. De makers probeerden iets te nadrukkelijk hun boodschap erin te wrijven dat vrouwen het maar wat zwaar hadden in deze tijd. Er duiken nogal wat clichés op. En je moet eigenlijk de hele Agents of S.H.I.E.L.D.-serie in je hoofd hebben zitten om de verwijzingen te kunnen spotten. Echt stevig is de connectie niet. Maar daar hielden de bezwaren op.

Peggy-Carter howling commandos

Dit eerste seizoen is niet de beste productie uit de studio’s van Marvel, maar het heeft een hart. Na het moeizame begin wint Carter aan sympathie. Ook Edwin Jarvis heeft zo zijn goede kanten. Sterker nog, Tony Stark ziet in hem een vaderfiguur en daarom legt hij zijn herinnering vast in het computersysteem van het Iron Man-harnas. Een idee dat in je opkomt, omdat Howard Stark duidelijk de meest onsympathieke van het stel is.

De setting is eveneens kostelijk. Het S.S.R.-bureau staat vol met typemachines en al het onderzoek is nog ouderwets handwerk. De televisie bestaat nog niet, dus is de radio de bron van veel vermaak. En een teken van rijkdom is een telefoon in elke kamer. De jaren 1940 zijn misschien wel het meest gebruikte decennium in de popcultuur. Maar doordat men voorbij gaat aan de Tweede Wereldoorlog blijkt dat dit decennium meer heeft te bieden. Agent Carter heeft uiteraard meer gemeen met de eerste Captain Americafilm (waarop het een rechtstreeks vervolg is), dan met Agent of S.H.I.E.L.D. Het is hiermee een amusant tussendoortje.