Review: Chappie – Robot Rebel

Soundtrack: ,

Speelduur: 120 min.

In de bioscoop vanaf: 11 Maart 2015

Fantastisch hoofdpersonage. Geweldige vertolking van Sharlto Copley. Spectaculaire special effects. Geslaagde afwisseling tussen serieuze/minder serieuze en hartverwarmende/ultragewelddadige scènes.

Weinig memorabele slechteriken. Nogal warrig naar het einde toe. De acteerprestaties (en het Engels) van Die Antwoord laten wat te wensen over. Hugh Jackman en Sigourney Weaver lopen er ook maar wat bij.

Met Chappie: Robot Rebel brengt Neill Blomkamp, regisseur van District 9, Elysium en de volgende Alien, zijn beste film tot hiertoe en een zeer gewelddadige doch hartverwarmende kruising tussen RoboCop en Wall-E…

1
Posted 03/03/2015 by

Chappie wants to paint!

Chappie: Robot Rebel is de derde langspeelfilm van de bejubelde Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp (Elysium, District 9) en werd gebaseerd op zijn eerdere kortfilm Tetra Vaal (2004). Films over artificiële intelligentie blijven steeds relevant en we overdrijven niet wanneer we zeggen dat deze actievolle, doch hartverwarmende kruising tussen Paul Verhoevens RoboCop en Pixar’s Wall-E één van de beste films in dat genre is…

chappieimage

Johannesburg. De nabije toekomst. De stad lijkt een oorlogszone, waar misdaad welig tiert. Het bedrijf Tetravaal boekt echter succes met een volledig geautomatiseerd robotpolitiekorps. Uitvinder en programmeur Deon Wilson (Dev Patel) wil nog verder gaan. Hij creëert ‘s werelds eerste artificiële intelligentie en stopt het, tegen het advies van zijn bedrijf in, in een door de strijd beschadigd model. Deze robot, Chappie (Sharlto Copley) genoemd, leert denken en voelen zoals een mens. Terwijl Chappie in handen komt van een bende gangsters die de kracht en duurzaamheid van zijn model willen gebruiken om een overval te plegen, wordt hij eveneens achterna gezeten door Deons collega en rivaal Vincent Moore (Hugh Jackman) – dewelke zijn militaire robot Moose wil introduceren als Tetravaal’s nieuwste topproduct…

chappieimage3

Chappie is op het eerste zicht een kruising tussen Paul Verhoevens RoboCop (1987), John Badhams Short Circuit (1986) en Pixar’s Wall-E (2008). Het bevat tal van knipogen naar die eerste. Zo lijkt de zwaarbewapende Moose op de liefdesbaby van RoboCop 2 met een ED-209, zijn de stempatronen van het geautomatiseerde politiekorps zeer gelijkaardig aan Alex Murphy en vind je ook gelijkenissen in de over-the-top personages, actie en extreem geweld. Chappie zelf is dan weer ongetwijfeld het meest hartverwarmende robotisch hoofdpersonage sinds Wall-E. Het is niet makkelijk om de juiste toon te vinden tussen deze twee uitersten, maar Blomkamp slaagt hier volledig in. De afwisseling tussen R-rated geweld, slapstick gangster comedy en tedere familiemomenten voelt doorheen de film zeer natuurlijk aan.

Sharlto Copley speelt werkelijk de rol van zijn leven. Na wat minder geslaagde passages in Blomkamps District 9 en vooral Elysium, heeft hij hier een ideale rol te pakken. In zijn vorige films was Copleys zware Afrikaans accent vrij storend, hier wordt het (in een licht elektronisch vervormde versie) één van zijn grootste troeven. De manier waarop Chappie spreekt is hartverwarmend. Hetzelfde geldt voor zijn bewegingen (waarvoor Copley ook zelf alle motion-capture deed en steeds op de set stond met de andere acteurs). Blomkamp en Copley hebben hier een zeer memorabel sci-fi personage gecreëerd. Chappie leert enorm snel en creëert al snel een geweten, maar is aanvankelijk nog een kind. Hij is nieuwsgierig, leergierig, zeer enthousiast, trouw en liefdevol, maar vooral ook onschuldig en nog niet klaar voor de harde undergroundwereld van Johannesburg.

1251623 - Chappie

Het is verbazingwekkend hoe hard Chappie hierdoor afsteekt tegenover de menselijke personages. De robot haalt doorheen het verhaal inderdaad ook heel wat slechte dingen uit, maar de film geeft je steeds het gevoel dat het zijn schuld niet is of zelfs niet kan zijn. Het zijn steeds de manipulaties van de mensen rondom hem. Geen enkel menselijk personage is in Chappie is dan weer volledig goed of kwaad. Allen bevinden ze zich in een (doorgaans vrij donkere) grijze zone. Hierdoor wordt Chappie des te extra in de schijnwerpers gezet als enige karakter dat je als kijker kan en hoort toe te juichen. In de scènes waarin Chappie zich uitgesloten en alleen voelt, of wanneer hij niet begrijpt waarom mensen elkaar zoveel onrecht kunnen aandoen en hierdoor zichtbaar kwaad wordt, voel je enorm hard met hem mee. Zelden een sci-fi gezien waarin het hoofdpersonage zo fantastisch meeslepend is om bezig te zien.

chappieimage2

Chappie is een Zuid-Afrikaans feestje. Copley als Chappie en Die Antwoord krijgen het meeste screentime. Sigourney Weaver en Hugh Jackman zijn ongetwijfeld de grootste namen in de productie, maar hun rollen blijven eigenlijk maar vrij beperkt. Weaver heeft weinig om handen met de rol van Tetravaal’s CEO Michelle Bradley, terwijl Hugh Jackman als Deon Wilsons collega en rivaal Vincent Moore een vrij beperkt personage vertolkt. Jackman mag zijn oorspronkelijke Australisch accent nog eens bovenhalen, maar dreigt hiermee haast een parodie van zichzelf te worden. Moore is een soort typische Australische bullebak, van zijn houding tot zijn verleden als ex-soldaat tot zelfs zijn kledij. Hij wordt gedreven door zijn jaloezie voor Deon Wilson en angst voor artificiële intelligentie, maar kan haast nergens in de film sympathie opwekken. Dev Patel als Chappie’s maker Deon doet het iets beter, maar ook hij is geen typische good guy zoals hij aanvankelijk wordt voorgesteld. Ook dit personage wordt gedreven door jaloezie, hebzucht en – zoals zovele wetenschappers in sci-fi – een potentieel zeer gevaarlijke curiositeit.

Ondanks hun beperkte acteertalent (of Engels taalgebruik), slagen Yolandi Visser en Ninja van Die Antwoord er toch in om wat meer sympathie op te wekken als Chappie’s “ouders”. Was dit een volledig Amerikaanse productie geweest, zouden ze helemaal niet in de film hebben gepast. Maar met hun landgenoot Blomkamp aan het roer stelen ze de show. Johannesburg krijgt een even slechte reputatie als Detroit kreeg in het eerder vernoemde RoboCop, maar Die Antwoord als over-the-top gangsters passen gewoonweg in deze wereld en zeker in de kleurrijke design van hun hoofdkwartier. Hun kompaan Amerika (Jose Pablo Cantillo) speelt dan weer de meer typische gangster. Hij is misschien minder kleurrijk, maar Cantillo biedt wel een betere acteerprestatie.

1251623 - Chappie

Zoals in Neill Blomkamps vorige films, worden er in Chappie tal van interessante ideeën en gedachten rond sci-fi concepten en de aard van de mens naar voren geschoven. Ook net zoals in zijn vorige films, worden deze meermaals wat achteruitgeschoven ten voordele van de actiescènes. In Chappie stoort dit echter minder dan in District 9 of Elysium. Al kan de kleine warboel op het einde (met net iets teveel bij elkaar gebrachte slechteriken en plotlijnen) er nog nét mee door.

Ondanks enkele mindere personages en een nogal snelle opeenhoping van plotlijnen naar het einde toe, houdt vooral Sharlto Copley als Chappie zelf de film recht. Je voelt en leeft enorm hard met hem mee, véél meer dan met de menselijke karakters. Wat ook de bedoeling was. Dit is zonder twijfel Neill Blomkamps beste film tot hiertoe en een absolute must-see voor sciencefictionfans.

Chappie: Robot Rebel maakt vanaf 11 maart de Belgische bioscopen onveilig.

chappieimage