Review: Kingsman – The Secret Service

Speelduur: 129 Min.

In de bioscoop vanaf: 18 Februari 2015

Geslaagde ode aan/parodie op James Bond en het spionagegenre. Perfect gecaste Colin Firth en Taron Egerton. Over-the-top actie. Samuel L. Jackson amuseert zich kostelijk.

Actiescènes kunnen beter. Bij momenten wat onevenwichtig.

“Wat Kick-Ass was voor de superheldenfilm, is Kingsman: The Secret Service voor de spionagethriller”. Regisseur Matthew Vaughn levert met zijn adaptatie van de Mark Millar/Dave Gibbons comic een geslaagde en ultra-gewelddadige parodie op/hommage aan James Bond af…

1
Posted 23/01/2015 by

Manners. Maketh. Man.

Regisseur Matthew Vaughn (X-Men: First Class, Layer Cake) en comicbookschrijver Mark Millar (Civil War, The Ultimates) slaan na Kick-Ass de handen opnieuw in elkaar voor Kingsman: The Secret Service. Een spionagethriller/actiekomedie gebaseerd op de gelijknamige comic van Mark Millar en Dave ‘Watchmen‘ Gibbons. Vaughn werkte mee aan de comic en verkoos het regisseren van deze film boven X-Men: Days of Future Past. Het resultaat is, net zoals de comic, een uiterst geslaagde R-rated parodie op/hommage aan James Bond.

kingsman-secret-service-2

Gary “Eggsy” Unwin (Taron Egerton) is een jonge Britse knul uit een arme achterbuurt. Het spreekt voor zich dat hij op het verkeerde pad begint te geraken. Toch toont hij potentieel. De superspion Harry “Galahad” Hart (Colin Firth) – in feite gewoon James Bond met een andere naam – neemt Eggsy onder zijn hoede en introduceert hem tot de wereld van de geheime dienst Kingsman. Eggsy’s opleiding verloopt echter niet van een leien dakje. Het is immers niet zo evident om een straatjoch en hooligan in spe om te vormen tot een stijlvolle gentleman, spion en geheim agent…

kingsman2

Uit de combinatie Vaughn/Millar kan je het al afleiden. Wat Kick-Ass was voor de superheldenfilm, is Kingsman voor de spionagethriller. Een ode aan de oude James Bond-films. Zeer humoristisch en zelfbewust van zijn invloeden, maar niet zo over-the-top als Austin Powers. Modern en hard, maar niet zo serieus als Jason Bourne. En gewelddadig, zeer gewelddadig. Zelfs wanneer het vergieten van bloed een haast surreëel tintje krijgt.

Kingsman neemt zichzelf niet al te serieus en eert zijn vele invloeden. Meermaals wordt er nostalgisch teruggeblikt naar oude James Bond-films en gespeeld met de conventies van het spionagegenre. Het is niet veel meer dan “James Bond meets My Fair Lady“, maar komt er goed mee weg omdat het juist zo zelfbewust is van zijn invloeden. Colin Firth is perfect gecast als de gentleman-spion met een hart, terwijl ook Taron Egerton een opvallend debuut maakt en zijn personage een geloofwaardige evolutie doorheen de film krijgt. Oude rotten als Michael Caine als Kingsman-hoofd Arthur en de voor één keer niet als bad guy opgevoerde Mark Strong (als Merlin de tech-wizard, of Q, van de bende) amuseren zich dan weer als de oudere garde van de Kingsmen, terwijl Mark Hamill (Star Wars) een leuke cameo krijgt als professor Arnold. Tevens een geslaagde knipoog naar zijn rol in de oorspronkelijke comic.

Diegene die zich het hardst amuseert op de set, is Samuel L. Jackson als de villain van dienst: Richmond Valentine. Jackson speelt hier een lispelende, schuwe doch extreem megalomane multimiljonair met een over-the-top plan om een groot deel van de mensheid uit te roeien. Jackson staat echter wat aan over-acting te doen en lijkt zich bij momenten er zelfs van bewust te zijn zich in een film te bevinden, maar omdat het Sam Jackson is, komt hij er mee weg. De filmversie van Richmond Valentine is dus wat levendiger dan de comicbookversie. Ook zijn bodyguard Gazelle (in de film gespeeld door een vrouw: Sofia Boutella) heeft een hilarische, doch dodelijke gimmick dewelke zo uit een oude Bondfilm kan springen.

kingsman3

De Kingsmen worden in de film wat heroïscher en braver voorgesteld dan in de comic. Je zou zelfs heel wat parallellen kunnen trekken met Vaughns vorige superheldenfilm X-Men: First Class, maar het verhaal van de film en comic blijft in grote lijnen hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat Kingsman een rechtstreekse adaptatie is. Verre van zelfs. De algemene plot is identiek, maar de details zijn volledig anders. Sommige scènes werken beter in de film, anderen werkten dan weer beter in de comic. Aan de fans om te vergelijken.

Waar Kingsman af en toe wel de bal misslaat, is in de supersnelle actiemontages. Deze maken het bij momenten zeer moeilijk te volgen. De film heeft zijn R-rating wel duidelijk verdiend, maar tegelijk merk je dat Vaughn vele scènes met opzet minder bloederig heeft gemaakt. We verwachten nu ook niet dat er emmer na emmer wordt gevuld, maar af en toe komt een gevecht of sterfscène wel zeer onrealistisch over wanneer het zo bloedloos wordt gebracht. De film lijkt hier niet echt een evenwicht te vinden. Ook hebben we heel veel zaken die Galahad en Eggsy doen al weleens eerder gezien in Kick-Ass met Hit-Girl. Zie o.a. de scènes waarin de film een first person shooter wordt.

Los daarvan, blijft Kingsman: The Secret Service een spetterende rollercoaster en een zeer grappige ode aan het spionagegenre. Fans van de comic van Millar en Gibbons en van Matthew Vaughns regiestijl worden hier op hun wenken bediend. Tevens zal je de volledig over-the-top climax van de film een brede grijns op je gezicht toveren. Een absolute klassieker in het genre is dit zeker niet, maar de eerste grote comicbookfilm van 2015 kunnen we alvast zeer geslaagd noemen.

Kingsman: The Secret Service knalt op 18 februari de Belgische bioscoopzalen binnen.

kingsman1