Review: American Sniper

Acteurs: ,

Speelduur: 132 min.

In de bioscoop vanaf: 25 februari 2015

Bradley Cooper zet een aardige prestatie neer. Grote snipermomenten zijn best te pruimen.

Haal de Amerikaanse vlag maar boven want dit is een puur staaltje patriottisme. De meeste personages zijn vrij oppervlakkig. Actie mist spanning.

In American Sniper speelt Bradley Cooper de Amerikaanse sniperlegende Chris Kyle in zijn strijd tegen Al Qaida. Dit autobiografische oorlogsdrama van Clint Eastwood is een eerbetoon aan de Amerikaanse oorlog tegen terrorisme. Haal die Stars & Stripes maar al boven!

2
Posted 19/01/2015 by

If you think that this war isn’t changing you you’re wrong. You can only circle the flames so long.

Chris Kyle wordt met zijn 160 bevestigde doden beschouwd als een van de dodelijkste scherpschutters in de Amerikaanse geschiedenis. Zijn autobiografie, American Sniper, detailleert zijn vier tours als Navy SEAL tijdens de oorlog in Irak en zijn leven als echtgenoot en vader van twee kinderen in de VS. De man wordt beschouwd als een Amerikaanse legende, zowel in de oorlog tegen terrorisme als op het thuisfront. Regisseur Clint Eastwood (Million Dollar Baby, Jersey Boys) slaagt er met zijn verfilming van American Sniper spijtig genoeg niet in om dit te vertalen naar het grote scherm.

MV5BMjMxNjc3OTU2Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwODM1NDM2MzE@._V1__SX1537_SY714_

Bradley Cooper (Guardians of the Galaxy, The Hangover) speelt Chris Kyle, een Texaanse cowboy die zich na de gebeurtenissen van 9/11 inschrijft bij het Amerikaanse leger als Navy SEAL. Kyle wordt al vlug beschouwd als een excellente sluipschutter en krijgt in zijn eerste tour hierdoor de opdracht om de vele Amerikaanse soldaten te beschermen tijdens hun zoektocht naar terroristen in Irak. De “American Sniper” wordt al snel een legende wanneer hij tientallen medesoldaten weet te redden van een vroegtijdige dood. Terug thuis daarentegen heeft Kyle het moeilijk om de oorlog achter zich te laten.

MV5BMTc2MzUwMjAxM15BMl5BanBnXkFtZTgwMTU1NDM2MzE@._V1__SX1537_SY714_

Je merkt het al, het verhaal is niets dat we nog niet eerder gezien hebben, maar aangezien het over een autobiografie gaat valt er niet echt te klagen. Over de uitvoering daarentegen kan er wel geklaagd worden, allereerst is deze film een puur staaltje patriottisme. Regisseur Clint Eastwood steekt onder geen enkel beding zijn liefde voor zijn vaderland onder stoelen of banken. Het is, in andere woorden, allemaal nogal zwart-wit. De Amerikaanse vlag hangt trots boven deze film en overschaduwt dan ook bijna elke nuance die er mogelijk aanwezig kan zijn. Het feit dat er al vele oorlogsfilms zijn die hier een stuk beter mee omgaan (zie o.a. The Hurt Locker) zorgt er alleen nog meer voor dat men het gevoel krijgt dat er betere films/series te zien zijn.

Over de actie valt er ook al niet zoveel positiefs te zeggen. Alles is kurkdroog en er is bijna geen spanning. De Amerikanen schieten de ene na de andere bedreiging af. Als er dan toch een dode valt aan de kant van de Yankees dan krijg je niet het gevoel dat je hier überhaupt om zou moeten geven, aangezien er bijna geen enkel personage uitgediept wordt. Naast Bradley Cooper voelt de rest van de cast nogal flauw aan. De personages zijn dus enkel aanwezig om Cooper wat weerklank te geven. Zelfs actrice Sienna Miller (Foxcatcher, G.I. Joe: The Rise of Cobra) die de rol van Kyle’s vrouw Taya vertolkt weet absoluut geen indruk te maken.

MV5BMTkxMTE2MDQxNV5BMl5BanBnXkFtZTgwNTM1NDM2MzE@._V1__SX1537_SY714_

Is er dan niets positiefs te zeggen over deze film? Ja, toch wel! Zo zet Bradley Cooper best een aardige prestatie neer als Texaanse cowboy goes Navy SEAL. Ook de grote snipermomenten zijn beste te genieten. Het is juist in deze momenten, wanneer Clint Eastwood oog in oog komt te staan met de ster van zijn film, dat het geheel naar een hoger niveau weet te stijgen. Spijtig genoeg zijn deze momenten uiterst zeldzaam. Voor de comicbookfans onder ons is het misschien ook leuk om te vermelden dat er meerdere verwijzingen zijn naar het personage The Punisher van Marvel. Zo heet de speciale eenheid waarin Kyle opereert “The Punishers” en is het logo op meerdere voertuigen en uitrustingen terug te vinden.

MV5BMTQyNjg2MDA3MV5BMl5BanBnXkFtZTgwNTQ1NDM2MzE@._V1__SX1537_SY714_

American Sniper slaagt er niet in om iets nieuws te bieden in het genre. De film mist nuance en wat meer sterke personages. Ook de actiescènes missen impact om het geheel te redden waardoor we uiteindelijk tot de conclusie moeten komen dat er echt wel betere films bestaan in dit genre.

American Sniper schiet op 25 februari de Belgische bioscopen binnen.

MV5BMTY0MzAwNDQ5N15BMl5BanBnXkFtZTgwNDU1NDM2MzE@._V1__SX1537_SY714_