Review: Monkeybone (2001)

Speelduur: 89 minuten

Creatieve ideeën in het kwadraat.

Onsamenhangend. Slechte acteurs.

Wie heeft er Beetlejuice 2 nodig als je Monkeybone hebt?

0
Posted 10/12/2014 by

Wat hebben The Nightmare Before Christmas, James and the Giant Peach en Coraline gemeen? Het feit dat het stop-motion animatiefilms zijn uiteraard, maar ook hun regisseur Henry Selick. Een man met veel geduld dus, die het liefst in alle stilte zijn eigen ding doet zonder al te veel inmenging. De man in de schaduw. Het is geen wonder dat iedereen denkt dat The Nightmare Before Christmas een Tim Burton-film is en dat wanneer je Coraline hoort je enkel maar kan denken aan Neil Gaiman. In 2001 mocht de man echter even uit de schaduw treden met Monkeybone, de comicverfilming van de graphic novel Dark Town (1995) van Kaja Blackley en Vanessa Chong.

Na een auto-ongeluk belandt de succesvolle cartoonist Stu Miley (Brendan Fraser) in een coma. Vervolgens wordt hij samen met zijn geile alter ego Monkeybone wakker in een soort tussenstation voor comateuze zielen, Downtown. Stu moet een manier vinden om terug naar de echte wereld te keren vooraleer zijn zus de stekker eruit trekt en alle kansen op zijn terugkeer verkeken zijn. Samen met Monkeybone zoekt hij naar een uitweg, maar valt zijn alter ego wel te vertrouwen of heeft die zijn eigen plannen?

monkeybone-2001-03-g

Monkeybone was indertijd een gigantische flop… De investering van $75 miljoen dollar werd langs geen kanten terugverdiend en het is eigenlijk wel te begrijpen waarom. Het is een redelijk vormeloze film geworden die amper een lach kan opwekken en gedragen wordt door talentloze acteurs. Het is duidelijk dat Selick niet de vrijheid kreeg die hij wel had op zijn andere projecten. Paradoxaal genoeg kon de man die altijd in de schaduw staat net zijn ding doen op die andere adaptaties omdat de namen Burton, Gaiman en Dahl als buffer dienden tussen de minzame regisseur en de grote boze studio’s. Toch heeft Monkeybone een speciaal plekje in ons hart dankzij de vele creatieve ideeën die doorheen de film te vinden zijn.

In feite kan Monkeybone aanzien worden als een kruising tussen Beetlejuice (Tim Burton) en Cool World (Ralph ‘Fritz The Cat‘ Bakshi). Niet alleen qua verhaal, maar ook omdat de film een (half-geslaagde) mengeling van live-action en stop-motion animatie is. Voeg daar dan ook nog een snuifje Tex Avery-slapstick aan toe en je weet precies wat je aan Monkeybone hebt. Een feest voor de ogen dus, dat de visuele ideeën van Tim Burton combineert met de verbluffende nachtmerries van Mark Ryden en de simpele tekenstijl van Magnus Carlsson in de credits scène (denk aan de clip van Radiohead’s Paranoid Android). Het probleem is echter dat Selick heel veel moeite heeft om van al deze invloeden een organisch geheel te maken. Monkeybone voelt niet aan als een film, maar eerder als een verzameling van leuke scènes die amper bij elkaar gehouden wordt door de heel erg stereotiepe verhaallijn.

monkeybone-20

Op de acteurs moet je ook al niet echt rekenen… Brendan Fraser kan op geen enkele manier de vertolking van Michael Keaton in Beetlejuice evenaren en Bridget Fonda loopt er ook maar bij voor spek en bonen. Het wordt pijnlijk duidelijk hoe erg de casting is wanneer de nevenpersonages de show beginnen te stelen. Enerzijds heb je Chris Kattan (Saturday Night Live) die hier als dode gymnast met een gebroken nek volledig de show steelt in de werkelijk fantastische climax van de film. Anderzijds is er dan nog de ravissante Rose McGowan als Kitty, de enige persoon in Downtown die Stu een warm hart toedraagt.

Monkeybone is overduidelijk een film die door de producers kapotgemaakt werd. De film lijkt amper op de strip waarvan hij een adaptatie is en heeft dus ook amper gelijkenissen met het project dat Selick nu net aantrok. Toch zijn er genoeg unieke elementen aanwezig om deze film aan te raden. Geef de geile aap een kans en misschien vind je, net als ons, ook genoeg om verliefd op te worden…