Review: Session 9 (2001)

Sfeer! Unieke visie! Spannend!

De personages mochten wat meer uitgediept worden en de climax wordt iets te snel afgehandeld.

Session 9, een film van Brad Anderson uit de (redelijk) oude doos die dringend eens van onder stof gehaald moest worden…

0
Posted 06/12/2014 by

I live in the weak and the wounded… Doc.

Brad Anderson heeft zich de afgelopen jaren vooral met televisie beziggehouden, zo was hij een vaste waarde als regisseur op fan favorite Fringe, maar de man heeft ook enkele erg goede films gemaakt. The Machinist is zeker bij jullie bekend, vooral dan omwille van de krachtige vertolking die Christian Bale daarin te berde bracht, maar de film die hij daarvoor maakte, Session 9, is ook heel erg sterk.

De film volgt een groep van arbeiders die de kost verdienen met het opkuisen van asbest in oude leegstaande gebouwen. Omwille van de persoonlijke problemen van hun baas Gordon, balanceren ze aan het rand van het bankroet. Omwille van die reden worden ze verplicht om een job in een oud psychiatrisch ziekenhuis tot een goed einde te brengen binnen een week tijd. De spanningen lopen hoog op binnen de groep vrienden en al snel lopen de emmers ook over. De onderlinge relaties staan op springen en de geschiedenis van hun huidige werkplaats weegt ook op hun gemoed.

session-9-tape

Dit klinkt als de zoveelste standaard paranormale thriller, maar je vergist je schromelijk. De rode draad doorheen Brad Andersons carrière is immers het blootleggen van de menselijke ziel. Wat drijft mensen tot onsprekelijke daden, hoe komt het dat soms hersenen kortsluiten en wat zijn de gevolgen daarvan? Session 9 is dan ook allesbehalve een groots opgezet, met digitale effecten overladen, thriller, maar eerder een film die de spanning traag opbouwt en volledig focust op de vertolkingen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat iemand als Peter Mullan zijn medewerking verleent heeft aan deze indieproductie. De Schotse acteur is vooral bekend van sociale drama’s zoals The Magdalene Sisters, Tyrannosaur en Orphans. Mullan is een meester in het neerzetten van gebroken personages en is hier de complete tegenpool van Jack Nicholson in The Shining. Ook al levert Mullan hier dus een heel bedaarde vertolking af, hij zuigt de aandacht naar zich toe en overklast zonder moeite zijn andere tegenspelers, waaronder David ‘CSI’ Caruso. Je voelt zijn tristesse, de stress en het wanhopige in zijn personage, de man is nog maar een spook van zichzelf.

session-9-movie-tunnels-lights

Goede vertolkingen zijn één zaak, visueel moet het uiteraard ook interessant blijven. Ondanks het feit dat we nog in de begindagen zitten van de digitale camera’s, vergeet je al snel dat je toch wel naar een inferieur beeld zit te kijken. Enerzijds heeft dat te maken met de eerder aangehaalde vertolkingen en het verhaal zelf, maar Anderson vergeet ook nooit zijn beeldkaders te verzorgen en de film is ook ongelooflijk goed gestructureerd. Talent dat de schamele middelen overschaduwt, het is een huizenhoog cliché, maar hier zeker van toepassing. Dat merk je vooral op aan de manier waarop het mysterie zich langzaamaan ontvouwt. Bepaalde scènes komen heel vaak terug, wat de interesse levendig houdt, en het plotelement met de psychiatrische sessies (vandaar ook de titel) is uiterst effectief.

Session 9 mag dan niet zo goed zijn als Andersons latere films, daarvoor wordt de climax iets te snel afgewerkt en hadden de personages toch iets meer diepgang mogen krijgen, maar dat bedekken we graag met de mantel der liefde. Dit om een heel erg simpele reden: de film intrigeert en is duidelijk van de hand van een man met een visie.

session4