Review: Star Wars Rebels – “Spark of Rebellion” (Aflevering 1+2, Seizoen 1)

Regisseur: ,

Acteurs: , ,

Speelduur: 45 min.

Originele setting. Leuke cameo's.

Clichés alom

Kan Disney’s nieuwe animatieserie Star Wars Rebels de interesse in de originele trilogie bij het jongere publiek aanwakkeren? De pilot van de spirituele opvolger tot Star Wars: The Clone Wars doet alvast een geslaagde poging. Lees hier de Brainfreeze-review van “Spark of Rebellion”…

5
Posted 01/10/2014 by

In time a New Hope will emerge. – Obi-Wan Kenobi

Kan Disney’s nieuwe animatieserie Star Wars Rebels de interesse in de originele filmtrilogie bij het jongere publiek aanwakkeren? “Spark of Rebellion”, de tweedelige pilootaflevering van de spirituele opvolger tot Star Wars: The Clone Wars doet alvast een geslaagde poging om een solide basis te leggen voor de onvermijdelijk nakende populariteit van de nieuwe Star Wars-films. De reeks speelt zich 14 jaar na Star Wars Episode III: Revenge of the Sith af en een vijftal jaar voor Episode IV: A New Hope.

star-wars-rebels-premiere-1536x864-428036123048

Het verhaal opent in Capital City op de planeet Lothal, waar we de jonge straatboef Ezra Bridger (Taylor Gray) ontmoeten. Een sluwe dief die maar al te makkelijk spullen ontvreemdt, maar toch het hart op de juiste plek blijkt te hebben. Ezra bemerkt tijdens zijn rooftocht enkele verdachte individuen die al snel een opmerkelijk plan in actie zetten. Het blijkt om de crew van de Ghost te gaan, geleid door voormalig Jedi-ridder Kanan Jarrus (Freddie Prinze Jr.) die een lading wapens van The Empire wil stelen. Ezra tracht zelf ook weg te komen met enkele kisten maar wordt gedwongen om samen met Kanan, de Mandaloriaanse wapenexperte Sabine, spierbundel Zeb, pilote Hera en astromech droid Chopper en hun ruimteschip te vluchten.

Al snel wordt duidelijk dat het hier niet gaan om een bende schurken of dieven, maar wel om rebellen die hun kostbare vrijheid nooit zullen opgeven voor het kwaadaardige keizerrijk. De gestolen wapens schenken ze dan ook weg aan een geïmproviseerd vluchtelingenkamp waar slachtoffers van de keizerlijke troepen tijdelijk verblijven. Van daaruit plannen ze een bevrijdingsmissie om zo een groep Wookies te bevrijden van The Empire. Vanaf dan begint de serie echt op gang te komen en de onoverkomelijke groepsdynamiek in werking te treden…

star-wars-rebels-stormtroopers-wookiees

De animatie valt zeer goed te noemen. Vooral de Stormtroopers en hun blinkende harnassen springen in het oog. De CGI-stijl is zonder twijfel geïnspireerd door Star Wars: The Clone Wars. Door de goed geanimeerde personages begin je echt om hun verhalen te geven, wat de geloofwaardigheid van het geheel natuurlijk ten goede komt. Ondanks thema’s als slavernij en onderdrukking in deze pilot is er toch voldoende ruimte voor humor. De Wookie-imitatie van de harde, brute spierbundel Zeb (Steven Blum) zal bijvoorbeeld menig kijker een lach op het gezicht toveren. Ook de occasionele Wilhelm scream valt op te merken in de meest lachwekkende situaties.

De klassieke Star Warsmuziek en –geluiden zijn natuurlijk altijd fijn om te horen. Hoewel bij animatieseries vaak het muzikale gedeelte ondergeschikt is aan het visuele dat natuurlijk primeert bij het televisiemedium, zien we –of beter, horen we- dat dit zeker niet het geval is bij Rebels. De prachtig gecomponeerde melodieën die de sfeer en spanning op het scherm ondersteunen, zijn zeker het vermelden waard.

Star-Wars-Rebels-Spark-of-Rebellion-post1

Het muzikale gedeelte wekt dus als het ware nostalgie op bij het publiek dat al vertrouwd is met deze setting. Slaagt de serie er anderzijds in genoeg  expositie aan te bieden om dit tijdperk van de intergalactische burgeroorlog te verduidelijken? Zonder Darth Vader, Yoda of andere iconische personages te vermelden lukt het Spark of Rebellion de hele opzet en achtergrond van de serie in te kleden. Met dank aan een leuke cameo van Jedi-meester Obi-Wan Kenobi wordt er zelfs een rechtstreekse link gelegd met The Clone Wars. Voor velen is deze setting een welkome terugkeer, voor anderen wordt het wellicht een aangename ontmoeting.

Hoe zit het dan met de opzet van het verhaal? Wat maakt Star Wars Rebels nu uniek tussen de vele Star Wars-adaptaties? Het verhaal weet zich gelukkig te onderscheiden van pakweg een zoveelste Skywalker-saga. Toch zijn alle mogelijke clichés die een animatieserie kan hebben aanwezig. Opvallend snel wordt duidelijk hoe de serie zich verder zal ontwikkelen en welke visie op langere termijn in het eerste seizoen zal spelen. We hebben de verplichte hot shot Jedi Padawan die nauwelijks te vertrouwen valt en getraind zal worden door een meester die haast het tegenovergestelde karakter heeft. Zo is de Obi-Wan Kenobi/Anakin Skywalker-chemie dus toch weer van de partij. Ook de andere crewleden van de Ghost passen op de een of andere manier wel binnen een of ander clichébeeld.

star-wars-rebels-crew-2400x1200-382692499971

Star Wars Rebels staat symbool voor de terugkeer naar de oorspronkelijke trilogie op het kleine scherm. Deze terugkeer naar de klassieke setting lijkt zeker en vast een pluspunt te zijn waardoor het geheel erg fris aanvoelt. Jammer genoeg blijkt de serie maar al te veel stereotypen onder zijn personages te kennen. Hierdoor kan Rebels niet bepaald uitstijgen boven de gemiddelde animatieserie of concurreren met geanimeerde meesterwerken als pakweg The Legend of Korra.

Star Wars Rebels gaat op 3 oktober van start op het Amerikaanse Disney Channel. “Spark of Rebellion” omvat de eerste twee afleveringen van het eerste seizoen in één lange special, waarna de reeks verdergaat op Disney XD vanaf 13 oktober.