Review: The Maze Runner

Speelduur: 113 min.

In de bioscoop vanaf: 15 Oktober 2014

Een film vol actie met een leuk mysterie, dat de spanning erin houdt

Clichéverhaal en de diepgang van de personages en de achtergrondinformatie blijven achterwege

Dylan O’Brien zoekt wanhopig naar een weg uit het eigenaardige doolhof in The Maze Runner, een mysterieuze film vol actie met een futuristisch sfeertje gebaseerd op het gelijknamige boek van James Dashner…

1
Posted 28/09/2014 by

Day one, Greenie. Rise and shine.”

Het is algemene kennis dat er maar één manier is om uit een doolhof te ontsnappen. Er is immers maar één pad dat je naar de uitgang toe begeleidt. Labyrinten zijn al lange tijd een boeiend, door de mens uitgevonden raadsel. Het is dan ook niet vreemd dat het door de geschiedenis heen vaak het hoofdonderwerp is geweest van films en boeken. Toch wist James Dashner er zelf een leuke twist aan te geven in zijn sciencefictionboek The Maze Runner (2009) en regisseur Wes Ball (die vrij nieuw is op dit gebied) bracht het op zijn beurt naar het grote scherm.

STILL 1.1

In de verfilming van The Maze Runner wordt er haast een nieuwe betekenis gegeven aan het woord “labyrint”. We spreken namelijk over een doolhof waarvan ’s nachts de muren veranderen en dodelijke wezens tevoorschijn komen. Wanneer Thomas, gespeeld door Dylan O’Brien (Teen Wolf), in een doos omhoog wordt gestuurd naar een plek vol andere jongens zonder enige herinneringen begint de spanning al meteen. Ze worden namelijk omringd door een reusachtig doolhof en ze hebben geen idee waarom ze daar zitten of wie ervoor verantwoordelijk is. Thomas komt er echter al snel achter dat er elke maand levensmiddelen én een nieuwe jongen wordt gestuurd, net zoals hij.

STILL 2.2

Op deze manier heeft er zich een heuse maatschappij ontwikkeld op de plek genaamd “The Glade” en iedereen heeft een eigen taak die hij moet vervullen om dit lopende te houden. Zo is er bijvoorbeeld de leider genaamd Alby (Aml Ameen) en zijn vervanger Newt (Thomas Brodie-Sangster van onder andere Game of Thrones en Love Actually). Ook zijn er de zogeheten “runners” die elke ochtend vroeg, als de ingang naar het doolhof opent, een uitweg proberen te vinden. Een jongen genaamd Minho (Ki Hong Lee) is er daar één van en tegelijkertijd ook hun leider. Zodra Thomas op the Glade aankomt staan dingen op het punt te gaan veranderen. Al helemaal wanneer er voor het eerst een meisje genaamd Teresa (Kaya Scodelario) twee weken na zijn aankomst omhoog wordt gestuurd en zij Thomas lijkt te herkennen. En wat is nu een film zonder een personage die een beetje roet in het eten gooit? Will Poulter werkt zijn weg omhoog in de filmindustrie en speelt hier een jongen genaamd Gally.

STILL 3.3

Misschien kreeg je tijdens het lezen al in de gaten dat The Maze Runner een gelijkaardige sfeer uitstraalt als pakweg The Hunger Games en Divergent. Een futuristische wereld met één tiener die op het punt staat de gang van zaken te veranderen en haast een revolutie ontketent. Dit genre van young adult novels schijnt dan ook momenteel erg in trek te zijn bij het publiek. Ook hier wordt de noodzakelijke diepgang van bepaalde personages gemist, waarvoor het potentieel echter zeker aanwezig was. Dit is bijvoorbeeld zo bij de jonge Chuck gespeeld door Blake Cooper. Thomas neemt op een gegeven moment zowat de taak aan als oudere broer van Chuck, maar dit komt allemaal erg uit het niets en maakt dit minder waarschijnlijk. Wat meer achtergrondinformatie over het verleden van The Glade zou ook leuk zijn geweest, aangezien dit maar heel kort vermeld wordt en het je nieuwsgierig maakt naar meer. Zo’n gereguleerde gemeenschap is natuurlijk niet zomaar ontstaan en hoewel er een keer vermeld wordt is dat ze het vroeger moeilijk hebben gehad, wordt dit jammer genoeg niet verder uitgelegd.

STILL 4.4
Wel wordt de samenleving op een realistische manier weergegeven; wat op sommige momenten aangrijpend kan zijn. Dit werd gelukkig afgewisseld met hier en daar een grap die er in werd gegooid om het toch luchtig te houden. Niettemin biedt The Maze Runner een goede afwisseling van spanning en actie die je op het puntje van je stoel doet zitten en je tot op het einde vasthoudt. Het budget voor de attributen en special effects wordt goed besteed en creëert een ideale sfeer. Verder zijn de verschillen tussen film en boek erg geminimaliseerd. Natuurlijk zijn er een aantal dingen aangepast of weggelaten (zoals de mentale communicatie tussen Thomas en Teresa), maar deze zijn in de film niet erg storend. Helaas was het einde nogal onsamenhangend en open, maar aangezien er nu al een deel twee zit aan te komen, kan dat nog opgehelderd worden.

STILL 5.5
The Maze Runner is een sci-fi/actiefilm vol afgewisselde spanning en humor met een goede gestructureerde verhaallijn en een leuk mysterie geworden, maar helaas blijven de personages en achtergrondinformatie een beetje op de oppervlakte. Ook heeft de film hetzelfde thema als The Hunger Games en Divergent, waardoor de nieuwigheid er een beetje van af is. Als je houdt van zulke young adult-verfilmingen dan is dit echter absoluut een aanrader.

The Maze Runner loopt vanaf 15 oktober in de Belgische bioscopen.