Review: Gotham – “Pilot” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Tal van easter eggs. Goeie vertolkingen. Fantastische setting.

Je weet nu al waar ieder personage zal eindigen.

“The Good, The Evil, The Beginning” – De legende van DC’s Batman, commissaris Gordon en een hoop gekende villains begint in Gotham, DC’s nieuwe politieserie op Fox…

3
Posted 23/09/2014 by

Jim, you seem like a nice guy. But this is not a city, or a job, for nice guys.

Het nieuwe tv-seizoen is van start gegaan en zit tjokvol tv-series gebaseerd op DC Comics. Fox mag de spits afbijten met Gotham, een politiedrama dat zich afspeelt in de donkere thuisstad van Batman met Ben McKenzie als een jonge politiedetective James Gordon en David Mazouz als een nog jongere Bruce Wayne. De reeks werd geproduceerd door Bruno Heller, bekend van o.a. The Mentalist en Rome, en Danny Cannon (Judge Dredd, Nikita) tekende als regisseur voor de eerste aflevering.

Detective James Gordon (McKenzie) is een oorlogsheld die de politie van Gotham City vervoegt. Zijn partner wordt Harvey Bullock (Donal Logue), een meer ervaren rechercheur die wat langer mee is met het reilen en zeilen in de door misdaad en corruptie overwoekerde metropool. Gordon en Bullock dienen meteen een dubbele roofmoord op te lossen, meer bepaald de belangrijkste moord in de geschiedenis van de stad. Thomas en Martha Wayne, twee van de rijkste burgers van Gotham, werden namelijk neergeschoten door een straatrover voor de ogen van hun jonge zoon: Bruce Wayne (Mazouz)

gotham1

Gotham zou oorspronkelijk enkel handelen over de vroege carrière van James Gordon bij de GCPD, maar de premisse van de reeks werd uitgebreid tot een heuse Batman-prequel. De roofmoord op de Waynes en de oorsprong van de Dark Knight is daarmee de drijfveer van deze eerste aflevering geworden. In hun zoektocht naar de dader stootten Gordon en Bullock op andere kleurrijke figuren uit de stad en velen hiervan zullen later gekende Batman-villains worden. We zien o.a. Camren Bicondova als de jonge dievegge Selina Kyle (aka de latere Catwoman) en Robin Lord Taylor als Oswald Cobblepot (aka de latere Penguin). Cory Michael Smith duikt op in één scene als Edward Nygma, de latere Riddler. Aan de goeie kant zien we o.a. Victoria Cartagena en Andrew Stewart-Jones opduiken als respectievelijk Renee Montoya en Crispus Allen, eveneens twee eerlijke agenten en later trouwe medewerkers van Gordon – zelfs al komen ze in deze eerste aflevering nog lang niet overeen. De geschiedenis die Montoya met Gordon’s verloofde Barbara Kean (Erin Richards) lijkt te hebben, zou best weleens één van de interessantere verhaallijnen in het seizoen kunnen opleveren.

gotham3

McKenzie vertolkt zijn rol als één van de weinige eerlijke agenten in de stad met verve, maar het meest interessante personage is echter Donal Logue als Harvey Bullock, dewelke Gordon en het publiek steeds laat gissen aan welke kant hij nu eigenlijk staat. De corruptie in de stad heeft hem harder gemaakt, maar je merkt dat zijn nieuwe partner hem wel nauw aan het hart ligt en hem misschien alsnog aan de goeie kant kan laten strijden. Jada Pinkett Smith zet een sterke Fish Mooney neer, een maffiabazin dewelke speciaal werd ontworpen voor de show, terwijl Sean Pertwee een Alfred Pennyworth speelt zoals we hem zelden in live-action hebben gezien. Deze butler van Bruce Wayne is een pak minder mild en vriendelijk dan de versies uit de films en heeft meer weg van de hardere, “tough love” Alfred in graphic novels als Batman: Earth One. Robin Lord Taylor is dan weer goed op weg om de Penguin als een wat sympathieker personage voor te stellen. David Mazouz straalt echter nog niet de kracht uit van een jonge Bruce Wayne/Batman en de gekende oorsprongsscène die we allemaal al gezien hebben wordt hier toch iets minder sterk gebracht als in de films.

gotham4

De talloze easter eggs, verwijzingen en het constante foreshadowing zijn voor de fans uiteraard de grootste reden om Gotham te bekijken, maar kunnen ook de grootste zwakte van de reeks worden. Vermits de serie één lange prequel wordt, weet iedere kijker die ook maar iets afweet van de Batman-mythologie nu al zeer goed waar elk personage uiteindelijk zal eindigen. Geen enkel personage is daarmee echt ooit in gevaar. Er zijn 16 afleveringen besteld voor het eerste seizoen van Gotham vol te krijgen waarin Gordon en Bullock ongetwijfeld te maken zullen krijgen met nog meer gekende latere Batman-villains en Bruce Wayne zijn pad om de Dark Knight te worden verderzet, maar uiteindelijk staat de uitkomst voor zowat ieder karakter nu al vast. Aan de makers om de reis even interessant te maken als de uitkomst, maar dat is allesbehalve een makkelijke opdracht. Batman heeft al de beste villains in de business, precies omdat ze villains zijn. We hoeven niet bij elk personage een even lange afdaling tot superschurk te zien.

Gotham toont met deze eerste aflevering alvast dat het een goed gemaakte reeks is die best nog wel een lang leven kan krijgen. Gotham – de stad – heeft een duidelijk eigen karakter mee en ziet er deze keer niet uit als een zoveelste versie van New York of Chicago. De roofmoord op de Waynes, de invloed van de stad op de relatie tussen Gordon en Barbara, de opkomst van de Penguin en de introductie van de echte Joker lijken verhalen van iets langere duur te worden om het villain of the week-syndroom te vermijden/af te wisselen. Toch kan je nu al als kijker niet wachten tot deze jonge Bruce Wayne groot wordt en de mantel van de Dark Knight aantrekt om samen met Gordon de stad pas écht op te kuisen. Je kan immers maar zoveel foreshadowing in een serie stoppen, vooraleer het saai en voorspelbaar wordt en alles snel vooruit moet gaan…

Gotham wordt in de VS op elke maandagavond uitgezonden op Fox. Vanaf 29 januari 2015 is Gotham elke donderdagavond bij ons te zien op VIER en dat om 22u35.