Review: Dracula Untold

De immens krachtige gaven van Dracula zijn een genot om naar te kijken. Enkele goeie vertolkingen.

Zeer cliché. Weinig spanning. Mist de charme van eerdere vertellingen.

In Dracula Untold krijgen we het oorsprongsverhaal van ‘s werelds bekendste vampier te zien en wordt het klassieke monster van Bram Stoker omgetoverd tot een dark fantasy antiheld…

0
Posted 22/09/2014 by

Sometimes the world no longer needs a hero. Sometimes what it needs… is a monster

In 1897 liet schrijver Bram Stoker ons voor het eerst kennismaken met Dracula – de bekendste vampier aller tijden – in zijn gelijknamige roman. Het verhaal van graaf Dracula werd inmiddels al talloze keren geadapteerd en herverteld in films, boeken, tv-series, toneelstukken en comics. Universal – dewelke in de jaren 30 en 40 waarschijnlijk de meest iconische films rond de bloedzuiger uitbrachten – komen dit jaar met een dark fantasy-achtige reboot van de franchise. Dracula Untold vertelt opnieuw het oorsprongsverhaal van Dracula en deze keer mag Luke Evans (The Hobbit: The Desolation of Smaug) het iconische personage vertolken in een film geregisseerd door nieuwkomer Gary Shore.

Dracula Untold

Het jaar is 1462. Vlad III Tepes (Evans), in een vorig leven nog gekend als Vlad The Impaler, is de prins van Wallachia, Transsylvanië. Zijn volk kent een periode van relatieve vrede, tot de Turkse sultan Mehmet II (Dominic Cooper) 1.000 jongens uit Wallachia eist om in zijn immens leger in te lijven. Vlad kan, zoals zijn vader ooit deed, de 1.000 kinderen – waaronder zijn eigen zoon – leveren aan de sultan, of de gigantische kracht van een monster in de bergen zoeken om het Turkse leger tegen te gaan. Het komt als geen verrassing dat Vlad de monsterlijke kracht opzoekt om zijn vijanden te verslaan en zijn gezin te beschermen. De prins sluit een pact met een vampirische demon (Charles Dance) en verkrijgt enkele bovennatuurlijke krachten. Tegelijk erft hij echter ook een gigantische dorst naar menselijk bloed…

Terwijl graaf Dracula meestal wordt afgebeeld als een meesterlijke schurk, krijgen we hem in Dracula Untold te zien als een donkere antiheld, wiens keuzes misschien niet het beste zijn voor zijn volk – maar wel voor zijn vrouw Mirena (Sarah Gadon) en zoon Ingeras (Art Parkinson). Van de werkelijke Vlad The Impaler, een sadistische veroveraar dewelke zijn vijanden dagenlang aan een spiets reeg, krijgen we maar weinig te zien. De duistere kant van Vlad komt slechts een paar keer naar boven en naar zijn bloederige levensgeschiedenis wordt enkel gehint. Luke Evans speelt deze ietwat oudere en wijzere Vlad als een vrij typische antiheld en vader, die alles doet uit liefde voor zijn gezin, terwijl zijn gaven als Dracula gezien worden als een duistere – doch nodige – vloek.

draculauntold3

Dracula Untold biedt ons dus een Dracula als een soort duistere superheld avant-la-lettre, zeer vergelijkbaar met wat Hugh Jackman en regisseur Stephen Sommers deden met het personage (Abraham) Van Helsing in de gelijknamige film uit 2004 of Aaron Eckhart en Stuart Beattie in I, Frankenstein eerder dit jaar. Dracula Untold is echter wel beter gemaakt dan deze twee films. Voornamelijk Dracula’s gaven zijn een waar spektakel om te zien op het scherm. Zijn immense kracht, snelheid en vooral zijn controle over vleermuizen zorgen voor de eye candy en maken al snel gehakt van het Turkse leger, terwijl het daglicht en zilver in het verhaal gebruikt worden als zijn Kryptonite. De immense krachten van Dracula, alsook zijn eeuwige levensduur, zorgen er echter wel voor dat het personage nooit echt in gevaar is en zijn vijanden niet meer zijn dan kanonnenvoer. Je kan dit als een minpunt zien, maar tegelijk heeft het wel iets om de kracht van een klassieke, echte vampier als Dracula te aanschouwen (zeker wanneer je deze zou vergelijken met de glimmende watjes uit hedendaagse vampierenreeksen als Twilight, True Blood of The Vampire Diaries).

Er valt weinig aan te merken op de vertolking van Luke Evans. Het script en het karakter zijn vrij cliché geschreven, maar de acteur weet er wel zijn draai mee te vinden en de pijn die hij ondervindt van zijn vloek is voelbaar. Sarah Gadon (The Amazing Spider-Man 2) speelt als Mirena een typische zorgzame echtgenote en moeder, terwijl Dominic Cooper (Captain America: The First Avenger) maar weinig kan doen met zijn rol als Mehmet II, een typische veroveraar zoals je er al honderden op het grote scherm hebt zien passeren. Charles Dance (Game of Thrones) is als de vampirische demon die Dracula zijn krachten schenkt dan weer een dreiging om u tegen te zeggen, ondanks zijn korte tijd op het scherm.

draculauntold4

Dracula Untold poogt om de klassieke vampier om te toveren tot een bovennatuurlijke antiheld met enkele spectaculaire effecten, maar biedt uiteindelijk maar een vrij hersenloze dark fantasy/actiefilm die je niet lang zal bijblijven. Indien de film succesvol blijkt aan de kassa, zou Universal – zoals ze al eerder deden in de jaren 30-40 – opnieuw een heus filmuniversum willen uitbouwen bevolkt met hedendaagse versies van deze klassieke monsters. Denk de superheldenfilmuniversa van Marvel of DC, maar dan met Dracula, Frankenstein, de Wolfman, etc. Op het einde van de film wordt er hier schijnbaar al een gooi naar gedaan. In dat opzicht doet Dracula Untold wel wat het hoort te doen: het klassieke personage voorstellen aan een hedendaags publiek en een basis leggen voor de sequels. De prent is zeker niet slecht, maar het verhaal wordt iets te cliché gebracht en deze herwerking van de klassieke vampier mist toch de charme van de oude vertellingen/vertolkingen. Het geheel blijft daarmee slechts voer voor de fans van dark fantasy/actie à la Van Helsing, Hansel & Gretel: Witch Hunters of de Underworld-reeks.

Dracula Untold fladdert op 1 oktober onze bioscoopzalen binnen, maar pas na zonsondergang uiteraard.

draculauntold2