Review: Street Fighter – Assassin’s Fist

Respectvolle adaptatie van de videogame. Goeie gevechtsscènes. Leuke easter eggs en referenties.

Special effects niet altijd even sterk. Iets te lang.

Eindelijk krijgen we met Street Fighter: Assassin’s Fist een goeie live-action versie van de moeder aller fighting games… Hadouken!

0
Posted 15/09/2014 by

Hadouken!

Street Fighter is één van de grootste en langstlopende franchises van de Japanse videogamegigant Capcom en staat bekend als de moeder aller fighting games. Vele vechtersbazen uit de reeks zijn wereldwijd bekend en het verhaal van de World Warriors werd succesvol geadapteerd in verschillende animereeksen- en -films, manga’s en comics. Enkel in live-action wou het nooit echt lukken. De Amerikaanse Street Fighter-film uit 1994 met onze eigenste Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol zou je vandaag de dag enkel nog kunnen omschrijven als een “goed geprobeerde parodie” en hoe minder gezegd over Street Fighter: The Legend of Chun-Li (2009), hoe beter. Aan de fans dan maar om er alsnog iets moois van te maken. SF-fans Joey Ansah en Christian Howard hebben met de kortfilm Street Fighter Legacy al laten zien dat ze de games alle eer kunnen aandoen en recentelijk volgde hieruit een officiële live-action webreeks op Machinima: Street Fighter – Assassin’s Fist

sfassassinsfist

Assassin’s Fist is de Engelse vertaling van Ansatsuken, de gevechtsstijl die wordt gebruikt door de eeuwige “wandering warriorRyu en zijn beste vriend/rivaal Ken, de hoofdpersonages uit de Street Fighter-saga. De 12-delige webreeks volgt de training van de twee vechtersbazen in Japan, vooraleer ze de wijde wereld zullen intrekken in de Street Fighter Alpha– en Street Fighter II-gamereeksen. Tegelijk wordt ook de duistere kant van hun gevechtsstijl belicht, gekend als de Satsui no Hado. Mike Moh en Christian Howard spelen Ryu en Ken, terwijl Akira Koieyama aantreedt als hun sensei Gouken. In de flashbackscènes wordt de donkere kant van de Ansatsuken-stijl wat meer belicht, dewelke zorgt tot een breuk tussen de jongere Gouken (Shogen) en zijn broer Gouki (Gaku Space) – die later de demonische Akuma (Joey Ansah) wordt…

akumasfaf

Het is misschien niet zo moeilijk gezien de kwaliteit van voorgaande adaptaties, maar Street Fighter heeft er nog nooit zo goed uitgezien in live-action. De (bij momenten flinterdunne) verhaallijn van de games wordt alle eer aangedaan en de personages worden toch flink uitgediept. Vooral Akira Koieyama schittert als de zorgzame Gouken, dewelke trots zijn “zoons” Ryu en Ken stilaan echte krijgers ziet worden maar hen wil behouden van de – bij gebrek aan een betere term – Dark Side of the Force. Mike Moh speelt zijn rol als de teruggetrokken Ryu met verve, terwijl Christian Howard hier mooi afsteekt als de vurige en ongeduldige Ken. De acteurs zullen hier geen Oscarnominaties in de wacht slepen, maar doen wel degelijk de videogamepersonages tot leven komen en geven mooi de broederlijke band/rivaliteit tussen Ryu en Ken weer. Ook zit er verbazingwekkend veel emotie in het verhaal, zeker wanneer je wat affiniteit hebt voor de karakters uit de game.

De periode waarin Ryu en Ken hun gekende speciale bewegingen leren – de Hadouken (vuurbal), Shoryuken (drakenstoot) en Tatsumaki Senpuu Kyaku (wervelwindtrap) – is veruit het beste deel van de reeks. De flashbackscènes naar de training van Gouken en Gouki zijn interessant, maar duren iets te lang. De vertolking van Shogen als de jonge Gouken is al een pak minder als deze van Koieyama, terwijl ook het pad van Gouki naar Akuma zeer cliché overkomt. Togo Igawa schittert dan weer wel als de strenge leermeester Goutetsu en – je zou het niet voor mogelijk achten – maar Joey Ansah ziet er nog redelijk overtuigend uit als Akuma. De prachtige Japanse setting (zeker wanneer je weet dat alles werd gefilmd in Bulgarije) en de afwisseling tussen de Japanse en Engelse talen geven het geheel dan weer iets authentiek.

sfafgoukenryu

Bij Street Fighter draait het echter voornamelijk om het vechten en fans mogen gerust zijn dat de gevechtsscènes wondermooi in beeld werden gebracht. Er werd zoveel mogelijk gekeken naar de bewegingen uit de games en hardcorespelers zullen meerdere moves en combo’s herkennen. Zelfs de special effects die nodig zijn voor de talloze Hadoukens zien er zeer degelijk uit, ondanks het lage budget van de reeks. Ook Akuma’s gekende moordaanval de Shun Goku Satsu/Raging Demon mag er zijn en staat garant voor één van de meer bloederige scènes in de reeks.

Waar de reeks echt schittert, is in de talloze easter eggs en referenties voor de fans waarmee pas echt duidelijk wordt hoe hard makers Joey Ansah en Christian Howard de videogames respecteren. Het verhaal rond Ryu en Ken speelt zich bijvoorbeeld af midden jaren 80, de tijd waarin de eerste Street Fighter-game werd uitgebracht. Hierdoor krijgen we niet alleen een realistische verklaring voor Ken’s kapsel, maar ook leuke referenties naar bijvoorbeeld Capcom’s Megaman II-videogame op het oude Nintendo Entertainment System. SF-producer Yoshinoro Ono heeft een grappige bijrol en zelfs de gekende theme songs van Ryu en Ken uit de games werden naadloos in de serie verwerkt. Door die 80s setting, komt de reeks ook mooi weg met de nodige clichés die je van actie- en martial arts-films uit die periode zou verwachten.

street-fighter-assassinsfist

Street Fighter: Assassin’s Fist werkt zeer goed als minireeks, maar als je alle afleveringen na elkaar bekijkt als langspeelfilm duurt het allemaal net ietsje te lang. Ook kent de Blu-ray/DVD niet al teveel extra’s en is het ganse verhaal ruim genomen slechts een opzet voor wat er nog allemaal komen moet. Toch zijn dit maar kleine minpuntjes, want uiteindelijk verkrijgen we hier veruit de beste en meest respectvolle Street Fighter live-action ooit gemaakt. Videogameverfilmingen hebben over het algemeen geen al te beste reputatie, maar Street Fighter: Assassin’s Fist toont – net zoals spirituele voorganger Mortal Kombat Rebirth naar Mortal Kombat Legacy – dat enkele fans met de juiste ingesteldheid, knowhow en respect voor de franchise een fantastische kijkervaring kunnen afleveren. Assassin’s Fist blijft misschien voornamelijk voer voor de fans van de franchise en van fighting games in het algemeen, maar deze worden hier op hun wenken bediend. In de nu al bevestigde sequel zullen Ryu en Ken de wijde wereld intrekken en gaan we andere personages uit de games ontmoeten. Laat Street Fighter: World Warrior al maar komen!

Street Fighter: Assassin’s Fist is nu beschikbaar op Blu-ray en DVD.