Review: Clerks (1994)

Grappig en sappig. Nog altijd een klassieker.

/

Clerks – de debuutfilm van Kevin Smith – viert zijn 20ste verjaardag en dat moet gevierd worden…

0
Posted 07/09/2014 by

“This job would be great if it wasn’t for the f*cking customers.”

Kevin Smith is een figuur die polariseert. Ofwel hou je keihard van hem ofwel voel je een vurige, diep genestelde haat voor de man. Waar iedereen wel respect voor heeft is dat hij zijn eigen beperkingen kent en deze maar al te graag kenbaar maakt. Daarenboven kan je niet anders dan je hoed afnemen voor zijn ontembare doe-het-zelf mentaliteit. Smith is niet iemand die braafjes aan de zijlijn zit te wachten tot er iemand langskomt die hem wat geld geeft om zijn droom waar te maken. Zijn debuutfilm Clerks (1994) is daar het beste bewijs van. Een hele hoop kredietkaarten, de hulp van ouders en vrienden, het verkopen van zijn collectie comics, veel bloed én zweet én tranen, dat is nodig als je echt je ei kwijt wil. Soms loopt dat slecht af, maar voor Kevin Smith betekende het de start van zijn carrière. Twintig jaar later spreken we nog steeds over deze ruwe diamant.

1277481-0

We volgen een dag in het leven van de immer jammerende winkelbediende Dante (Brian O’Halloran) en zijn goede vriend Randal (Jeff Anderson) terwijl ze klanten uitkafferen en diepgravende discussies hebben over films en het seksleven van Dante’s vriendin Veronica (Marilyn Ghigliotti).

Meer houdt de film inderdaad niet in. Geen grote plotwendingen, geen explosies, maar gewoon mensen die praten over van alles en nog wat. Smith besefte dat dit ook een legitieme manier van filmmaken was na het bekijken van Slacker, de tweede film van Richard Linklater (Boyhood, A Scanner Darkly). Hij zag in dat je geen groot budget of diepgravend verhaal nodig hebt om een waardevolle film te maken die zijn publiek ook kan entertainen. Een eigen visie, een eigen kijk op personages en het leven in het algemeen, is genoeg. Mensen zullen immers altijd graag mensen kijken die dicht bij hen staan. De idiosyncratische karakters van Dante en Randal mogen dan al niet overeenkomen met 99% van de wereldbevolking (het is en blijft fictie), maar er zit wel altijd iets in waar je je aan kan vastknopen. Wie is er op een bepaald moment niet ontevreden met de richting die zijn/haar leven uitgaat? Wie zou nu eens niet willen dat zijn/haar vriend of vriendin ophoudt met klagen over datzelfde leven en eindelijk eens zijn achterwerk opheft?

tumblr_m5z33bMdX21r5qiggo1_500

Het is echter meer dan dat alleen wat deze film zo sterk maakt. Neen, het is regisseur Smith zelf die de film een klassieker maakt. Clerks is, zoals alle films van de één-mans marketing machine, doorspekt met de meest sappige dialogen, anekdotes en situaties die ooit op film zijn vastgelegd. Jullie kennen ongetwijfeld nog een andere regisseur bij wie dat het geval is (Quentin Tarantino), maar waar het bij die man eerder gestileerd (of geforceerd volgens sommige kwatongen) overkomt, is dat bij Smith niet het geval. Voor Smith zijn dat soort dingen alledaags en dat komt ook zo over in de film. We zijn hier allemaal geeks onder elkaar en kunnen hierover misschien niet volledig subjectief oordelen, maar Smith injecteert zoals reeds eerder gezegd genoeg realiteit in Clerks om ook mensen buiten onze leefwereld toe te laten. Dit is geen The Big Bang Theory waar geeky elementen gebruikt worden om nerds te kakken te zetten. Wat ook weer wijst op een ander goed punt aan Clerks en Kevin Smith zelf: zijn liefde voor de personages en voor het vertellen van verhaaltjes. Dat straalt zo hard af op het publiek dat je compleet vergeet dat het hier om een debuutfilm gaat die nog wat onwennig geacteerd (Jason Mewes is hier bijvoorbeeld nog heel groen achter de oren) en geregisseerd is.

In 2006 kwam Smith naar buiten met het nog betere Clerks 2 en in de komende jaren komt Clerks 3 – die zonder twijfel Clerks XXX zal noemen – er zeker en vast aan. De Weinsteins willen er dan misschien niet in investeren, maar dat deert onze Kevin niet. Kijk maar naar Red State en binnenkort Tusk en Yoga Hosers, die allemaal onafhankelijk gefinancierd zijn via zijn productie en distributie bedrijfje SModcast Pictures. Who needs Hollywood?

Goed, na al dit rest ons juist nog deze vraag: “Would you like to suck my c#ck, berserker?

thequickstop-786986