Review: Sin City – A Dame To Kill For

Regisseur: ,

Filmstudio: , ,

Speelduur: 102 Min.

In de bioscoop vanaf: 17 September 2014

Opnieuw een onderdompeling in de neo-noir wereld van Frank Miller. Heuse sterrencast. Visueel opnieuw zeer sterk. Haast letterlijke adaptatie van de comics + enkele nieuwe verhalen.

Style over substance. Minder goed samenhangend dan de eerste film. Niet elk verhaal is van een even hoog niveau.

Negen jaar na de neo-noir klassieker gebaseerd op de comics van Frank Miller komt eindelijk de sequel in de zalen. We keren we terug naar (Ba)Sin City, een poel van corruptie, misdaad, prostitutie, maffiosi en moordgrieten in Sin CIty: A Dame To Kill For…

0
Posted 22/08/2014 by

It’s a rotten town, it soils everybody

Sin City kwam in 2005 in de zalen en staat nog steeds in ons geheugen gegrift als de meest letterlijke comicbookadaptatie aller tijden, alsook één van de allerbeste. De film van Robert Rodriguez (From Dusk ‘Till Dawn) bracht een viertal verhalen uit de gekende comics van Frank Miller (The Dark Knight Returns) tot leven met een spetterende sterrencast. Negen jaar later is er de sequel, Sin City: A Dame To Kill For. Rodriguez en Miller delen deze keer de regisseursstoel en een groot deel van de cast keert terug. Opnieuw telt de prent vier verhalen: twee adaptaties van klassieke Sin City-comics en twee geheel nieuwe yarns dewelke Frank Miller speciaal voor de film schreef. Tijd om ons opnieuw onder te dompelen in de neo-noir poel van verderf, corruptie, misdaad, prostitutie, maffiosi en moordgrieten gekend als (Ba)Sin City

Sin-City-A-Dame-To-Kill-For-28-Eva-Green

In het eerste verhaal spenderen we een zaterdagavond met fan-favoriet Marv (Mickey Rourke), gebaseerd op de comic Just Another Saturday Night (1997). Zijn geheugen laat hem wederom in de steek en hij probeert de (bloederige) gebeurtenissen van de voorbije avond op een rijtje te zetten. Het tweede verhaal – “The Long, Bad Night” – is nieuw. Hierin haalt de arrogante gokker Johnny (Joseph Gordon-Levitt) de toorn van senator Roark (Powers Boothe), de machtigste man in Sin City, op de hals.

A Dame To Kill For, het titelverhaal van de prent, werd gebaseerd op de gelijknamige minireeks midden jaren 90. Hierin zien we Dwight McCarthy terug, nu gespeeld door Josh Brolin vermits het verhaal plaatsvindt voor zijn gezichtsverandering naar Clive Owen uit de eerste film. Dwight wordt gemanipuleerd door zijn ex, de titulaire moordgriet Ava Lord (Eva Green), om haar huidige man te vermoorden. “Nancy’s Last Dance“, het laatste en eveneens volledig nieuwe verhaal, is een rechtstreeks vervolg op That Yellow Bastard, waarin stripster Nancy Callahan (Jessica Alba) wraak zoekt om de dood van detective Hartigan (Bruce Willis).

Sin-City-A-Dame-to-Kill-For-Dwight-Marv-850x560

Fans van de eerste film krijgen hier meer van hetzelfde voorgeschoteld. R-rated over-the-top geweld en seks, volledig gedigitaliseerde achtergronden, een zwart-witte wereld met af en toe een laagje kleur, moordgrieten en innerlijke monologen a volonté. Geen probleem, daar komen we tenslotte voor. A Dame To Kill For voelt wel iets meer onsamenhangend aan, vermits de verhalen erg op zichzelf staan met maar enkele onderlinge verwijzingen (de grootste zijn, uiteraard, Mickey Rourke als de vriendelijke reus Marv dewelke in alle verhalen voorkomt en natuurlijk Jessica Alba als danseres Nancy). “Just Another Saturday Night” is als verhaal niet zo sterk (en lang) als “The Hard Goodbye” uit het eerste deel en hetzelfde geldt voor “Nancy’s Last Dance” tegenover “That Yellow Bastard”, maar Rourke en Alba spelen hun rollen opnieuw met verve. Vooral Alba ondergaat een ware gedaanteverandering als de steeds harder wordende Nancy Callahan. Bruce Willis komt als Hartigan, of eerder zijn spook, echter weinig in beeld.

sin-city-joseph

Joseph Gordon-Levitt zet als Johnny een oerdegelijk nieuw personage neer en Josh Brolin schittert als de nieuwe “oude” Dwight McCarthy, maar de revelatie is echter Eva Green als moordgriet Ava Lord. Green bewees al in 300: Rise of an Empire (eveneens een adaptatie van een Frank Miller-comic) dat ze een vrouw kan neerzetten die haar mannetje kan staan, maar zet nog een sterkere prestatie neer in A Dame To Kill For. Nog beter dan het personage uit de comic, manipuleert ze niet enkel Dwight met haar charmes en machtsspelletjes, maar ook de kijker. Green is fantastisch om bezig te zien in haar plotse ommezwaaien van geveinsde, doch charmerende damsel in distress naar een dodelijke, berekenende femme fatale.

Sin City: A Dame to Kill For (2014) trailer -- Pictured: Eva Green (Screengrab)

De film zit ook vol met enkele leuke cameo’s, waaronder van regisseurs Frank Miller en Robert Rodriguez zelf, alsook popster Lady Gaga als een serveerster en zelfs Christopher Lloyd (Back to the Future) als de heroïneverslaafde Dr. Kroenig. In de bijrollen zien we klinkende namen als Ray Liotta (Goodfellas) als zakenman en hoerenloper Joey, Stacy Keach (Prison Break) als de karikaturale maffiabaas Wallenquist en Rosario Dawson als prostituee Gail, maar net zoals in de eerste film krijgen deze bijpersonages weinig om handen. De cast kent ook enkele nieuwe namen voor oudere personages. Dennis Haysbert vervangt de heengegane Michael Clarke Duncan als de kolos Manute, Jeremy Piven neemt de rol van politiedetective Bob over van Michael Madsen en Jamie Chung is de nieuwe “deadly little Miho” (een rol van Devon Aoki in de eerste film). Het kan voor fans van de eerste Sin City in de eerste seconden dat ze in beeld zijn eventjes vreemd overkomen, maar storen in de uiteindelijke verhalen doet dit echter niet. Het gemis van Clive Owen als de vernieuwde Dwight is echter wel merkbaar. Brolin blijft het personage spelen, waardoor zijn “gedaanteverandering” wat in het water valt.

Sin-City-A-Dame-to-Kill-For-17-Bruce-Willis-and-Jessica-Alba

Sin City: A Dame To Kill For brengt opnieuw twee oudere en klassieke Frank Miller-verhalen vrij letterlijk naar het grote scherm, terwijl de twee nieuwe verhalen meer naar de stijl van de nieuwere en luidere Miller neigen. Toch blijven de nieuwe verhalen ook interessant en maken ze de film wat verrassender voor de verwoede lezers van de comics. Niet elk verhaal is echter even sterk en de film hangt ook ietwat los aan elkaar, maar dat zijn hier maar kleine kritiekpunten. Bij Sin City draait het ten slotte niet zozeer om plotuitwijding of karakteruitdieping, maar om de fantastische neo-noir sfeer waarin het geheel is ondergedompeld. Die is gelukkig intact gebleven. A Dame To Kill For voelt uiteraard minder vernieuwend aan dan de eerste, maar het zal ons worst wezen. We kunnen ons terug een trip boeken naar deze wereld van Frank Miller en Robert Rodriguez en opnieuw is er een heuse sterrencast om ons erdoor heen te leiden. Aanrader!

Sin City: A Dame To Kill For is pas vanaf 17 september te zien in de Belgische bioscoop. In Nederland zal de film al op 28 augustus uitgebracht worden.