Review: Sunshine (2007)

Acteurs: , , , , , , , ,

Speelduur: 107 minuten

Verkrijgbaar vanaf: 2007

Realistisch. Beklijvend. Sublieme cast.

Plotse verandering van genre. De duistere ondertoon moet je wel liggen.

Wat als de zon plots zou doven? Het zou de ondergang van de mensheid inluiden. Aan de crew van ruimtetuig Icarus II om het bestaan van de mensheid te verzekeren. Sunshine is een beklijvend sciencefictionmeesterwerk dat op relatief luchtige wijze zware materie weet te behandelen…

0
Posted 21/08/2014 by

So if you wake up one morning and it’s a particularly beautiful day, you’ll know we made it.

In Sunshine (2007) wordt het aardse bestaan bedreigd door het uitdoven van de zon. De mensheid komt met het plan een nucleaire bom de zon in te gooien om zo haar kern opnieuw te activeren. Na een gefaalde poging van de Icarus I, krijgt in 2057 zijn spirituele opvolger, de Icarus II dezelfde taak. Ook hun tocht zal niet zonder slag of stoot verlopen…

De crew van de Icarus bestaat uit kapitein Kaneda (Hiroyuki Sanada), natuurkundige Capa (Cillian Murphy), dokter en psycholoog Searle (Cliff Curtis), ingenieur Mace (Chris Evans), piloot Cassie (Rose Byrne), biologe Corazon (Michelle Yeoh), navigator Trey (Benedict Wong) en Harvey (Troy Garity) die instaat voor de communicatie met de aarde. Wie ook tot de cast behoort, is Mark Strong als kapitein Pinbacker van de Icarus I. Af en toe zie je Strong opduiken in oude videologs waarvan kapitein Kaneda  handig gebruik maakt om zo te voorkomen dat de Icarus II hetzelfde lot beschoren zou zijn als zijn overleden naamgenoot.

sunshine3

Je merkt het meteen aan de grootte van de cast: Sunshine is een kleine film. Meer acteurs dan deze negen hoef je dan ook niet te verwachten. Ook door de beperkte set, ondanks de enorme grootte van het ruimteschip, voel je een zekere afgeslotenheid. Deze wordt enorm benadrukt door Danny Boyle’s (Trainspotting, 28 Days Later) vele long shots in de beklemmende ruimte.

De film begint wanneer de crew al 16 maanden onderweg is en op het punt staat het contact met de aarde te verliezen: een drukkende psychologische factor die hun beslissingen en harde keuzes natuurlijk enorm beïnvloedt. Er werd dus duidelijk aandacht gespendeerd aan de geloofwaardigheid van het hele verhaal zodat niet alleen de cast, maar ook de kijker het claustrofobische gevoel niet ontgaat.

sunshine4

Om die realistische ondertoon door te trekken focuste schrijver Alax Garlandzich op de wetenschappelijke accuraatheid van het hele verhaal. Ondanks de hulp van fysicus Brian Cox bij het uitpluizen van de details, vonden sommige collega’s en critici de film wetenschappelijk gezien een flop. Toch valt dit punt van kritiek zeker te nuanceren: Sunshine is immers geen documentaire, maar een langspeelfilm.

Boyle houdt zijn ruimte epos dus bewust duister en realistisch, maar maakt toch enkele  onbegrijpelijke beslissingen. Aluminiumfolie om ruimtekoude tegen te  gaan? Misschien niet het beste plan, maar Boyle doet het je wel geloven. De film kent al bij al één of twee mindere momenten, maar behoudt gelukkig wel zijn realistische sfeer.

sunshine2

Het ritme ligt veeleer laag en valt daardoor misschien niet door iedereen te genieten. Boyle neemt echt de tijd om het verhaal voor zich te laten spreken en het dagelijkse leven op de Icarus veelvuldig aan bod te laten komen. Humor of romantiek zijn dan weer afwezige elementen in het script. Boyle en Garland vonden dat zulke relaties maar weinig plaats hadden binnen een missie van zo’n omvang. Er is maar één relatie in de film: die tussen mens en zon. Daarom de aanwezigheid van (toen toch) minder bekende acteurs. Zo wordt verzekerd dat de focus van de film op het verhaal ligt en niet op een superster … pun intended-.

Een ander absoluut sterktepunt is de muziek verzorgd door John Murphy. Deze ondersteunt de scènes perfect. Het muzikale hoogtepunt van de soundtrack is zonder twijfel Murphy’s Surface of the Sun. Qua naam is Murphy bij velen onbekend, qua melodie wellicht niet. Denk maar aan de X-Men: Days of Future Pasttrailer, of Kick-Ass.

sunshine1

De film lijkt – op één of twee schoonheidsfoutjes na – de ideale sciencefictionfilm. Is Sunshine dat ook? Het antwoord is jammer genoeg nee. De derde act van de film is haast stijlbreuk en lijkt door iemand anders geregisseerd te zijn. De onderliggende gedachte blijft behouden, maar de uitvoering is ronduit zwak. Sunshine verandert hier van sci-fi drama naar een slasher. De film is daarmee nu niet bepaald het zonnetje in huis, maar laat je dat niet tegenhouden om deze topper te bekijken.