Review: Outlander – Aflevering 1 “Sassenach”

Acteurs: ,

Speelduur: 63 minuten

De sfeer van het oude Schotland met de schrijfprestaties van Ronald D. Moore.

Af en toe wat langdradig. Pure inleiding.

Een verpleegster uit WO II wordt naar het Schotland van de 18e eeuw getransporteerd. Outlander wordt gebaseerd op de boeken van Diana Gabaldon en in een tv-serie gegoten door Battlestar Galactica’s Ronald D. Moore…

1
Posted 16/08/2014 by

Now if you won’t walk, I shall pick you up and throw you over my shoulder. Do you want me to do that?

Het leven vroeger van dichtbij kunnen bewonderen, is altijd al de natte droom geweest van menig historicus. Tijdreizen is daarmee een kans die geen enkele historicus links zou laten liggen. Maar wat wanneer men er onbewust in opgezogen wordt? In Outlander, gebaseerd op het gelijknamige boek van Diana Gabaldon, gebeurt het allemaal. Kabelzender Starz probeert de kijker te overhalen met fascinerende geschiedenis en tranende romantiek. John Dahl neemt de rol op als regisseur voor deze pilootaflevering en Ronald D. Moore, meesterbrein van het herwerkte Battlestar Galactica-reeks neemt de pen vast.

dd091338-25eb-475c-afbf-d995a1630737

We volgen het verhaal van Claire Randall (Caitriona Balfe). Vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog gaat ze samen met haar man, Frank Randall (Tobias Menzies), op een culturele trip in de Schotse Hooglanden. Frank is namelijk historicus van beroep. Je voelt meteen de band tussen Claire en Frank, dat hebben ze erg mooi op beeld kunnen zetten. Je voelt ook dat het modernere deel zich vlak na de oorlog afspeelt, en ook dus de verplichte scheiding van Frank en Claire voor vijf jaar. Zelf is Claire ook erg gefascineerd door geschiedenis, vooral in de oude kruidkunde. Wanneer Frank en Claire het ritueel van een groep moderne druïden volgen en Claire later alleen terug komt een bloem waar ze interesse in had, bevindt ze zich na het plukken plots in de 18de eeuw. Ze beseft dit echter niet meteen… In deze veel hardere wereld moet ze zien te overleven, de Schotse Hooglanden waren in die tijd een slagveld van Britten en Schotten. Meegesleept in de oorlog ondervindt ze dat deze wereld heel wat harder is. Als verpleegster weet ze zich echter nog te redden in deze periode en al bij al blijft ze ook mentaal een erg sterke vrouw. Na een onaangename ontmoeting met de grootvader van Frank wordt ze meegenomen door enkele Schotten, waar alleen haar kennis over kruiden en genezingen haar waardig kan maken,..

Outlander

De pilootaflevering van Outlander wijkt niet af van de boeken. De makers hebben dus hun best gedaan om ook de fans van de boekenreeks te winnen. Alles werd met hoogste precisie nagemaakt zoals in de boekenreeks. Met slechts een handvol personages krijg je echt de kans om ze te leren kennen, wat erg in smaak valt. De rustige donkere Schotse streken en dorpen zijn prachtig gedetailleerd. Het kon ook moeilijk anders, elk beeld uit deze aflevering is in het prachtige Schotland  zelf gefilmd. De sfeer in het moderne Schotland is donkerder dan die van het oude, wat een mooie link oplevert. Veel locaties zijn namelijk te bewonderen in zowel het oude als het nieuwe Schotland. Hierbij valt de CGI niet op. De decors zijn ook erg mooi verzorgd.

De acteerprestaties zijn goed tot erg goed. We zien dat het hoofdpersonage, Catriona Balfe, werd geboren voor haar rol als Claire. Bijna alle acteurs komen uit Groot-Brittannië, wat extra leven geeft aan de vertelling van het verhaal. De stukjes humor die we soms vinden wordt ook erg geapprecieerd en de traditionele Schotse muziek van componist Bear McCreary (The Walking Dead, Battlestar Galactica) maakt het plaatje volledig af.

Claire

Deze pilootaflevering van Outlander begint rustig en je krijgt de kans om de hoofdpersonages te leren kennen. Het gaat allemaal redelijk traag, het is dan ook bijna honderd procent een introductieaflevering. Af en toe kan het dan wel wat langdradig zijn, maar we vermoeden dat dit beperkt gaat blijven tot deze introductie. Van de sfeer van het modernere Schotland, die wat doet denken aan deze uit oude Britse detectivereeksen, en het oude Schotland zijn we erg onder de indruk. Combineer dit met de prachtige Schotse muziek en wij kijken alvast uit naar het vervolg.

Outlander is iedere week te zien op Starz. Het eerste seizoen brengt 16 afleveringen en inmiddels werd er ook al een tweede seizoen besteld.