Review: Hercules (2014)

Speelduur: 98 min.

In de bioscoop vanaf: 27 Augustus 2014 (Belgïe), 31 Juli 2014 (Nederland)

Dwayne Johnson. Realistische twist aan de legende. Beter en met meer emoties dan de comic.

Verhaal blijft flinterdun met heel wat clichés.

Dwayne “The Rock” Johnson is de zoon van Zeus in de tweede Hercules-film van 2014, geregisseerd door Brett Ratner en gebaseerd op de comic Hercules: The Thracian Wars. Can you smell what the Herc is cooking?

5
Posted 14/08/2014 by

We all know your legend…

Hercules – de mythologische Griekse held en halfgod – heeft er al heel wat avonturen opzitten in verschillende media. Eerder dit jaar nog verscheen het erbarmelijke en terecht geflopte The Legend of Hercules. De nieuwe Hercules-film van Paramount Pictures en MGM heeft echter wat meer star power. Niemand minder dan Dwayne “The Rock” Johnson (G.I. Joe, Pain & Gain) speelt nu de zoon van Zeus in wat waarschijnlijk toch al de betere Hercules-film van het jaar kan worden genoemd. Hercules wordt geregisseerd door Brett Ratner (Rush Hour, X-Men: The Last Stand) en werd losjes gebaseerd op de vrij onbekende comicbookreeks Hercules: The Thracian Wars (2008) door Steve Moore en Admira Wiyaja, uitgegeven door Radical Comics.

Na zijn legendarische twaalf werken, werd Hercules valselijk beschuldigd van de moord op zijn vrouw en kinderen. Samen met een groep huurlingen en zijn neef Iolaus (Reece Ritchie), doorkruist de legendarische held het Oude Griekenland. Op een dag wordt hij door de koning van Thracië (John Hurt) gevraagd om diens leger te trainen en zijn koninkrijk te verdedigen tegen de bloeddorstige krijgsheer Rhesus (Tobias Santelmann). Cotys, koning van Thracïe, is echter niet wie hij lijkt…

hercules3

Terwijl we in het begin van de film een snelle montage krijgen rond enkele van Hercules’ meer bekende werken (zoals het vellen van de Hydra en de leeuw van Nemea), wordt gaandeweg duidelijk hoe mythisch de zoon van Zeus al is geworden in zijn eigen tijd. Hercules werd immers bij velen van zijn werken in feite meermaals bijgestaan door zijn mede-krijgers, maar in de verhalen die er rond hem in Griekenland worden verteld is dit niet het geval. Een rode draad doorheen gans de film is dat de legende die er – mede dankzij de vlotte mond van zijn neef Iolaus – rond Hercules ontstaan is, voor een groot deel werd overdreven en aangedikt. Toch is het geloven in de legende van belang om de moraal van zijn mannen (en van Hercules zelf) omhoog te houden. Hercules is hier sterk, ja, maar niet zó sterk. Het is een interessant gegeven waardoor deze versie van het personage er wat menselijker en realistischer op wordt, maar je tegelijk ook voldoende in de waan laat. Is hij écht de zoon van Zeus? Bestaan de goden van de Olympus eigenlijk wel? We krijgen er geen duidelijk antwoord op, maar er wordt wel mooi mee gespeeld. Hetzelfde met de verschillende mythologische wezens. Verbazingwekkend hoe snel men een ruiter op een paard mits de juiste lichtinval al meteen als een Centaur gaat zien…

hercules2

Dwayne Johnson is als Hercules nog gespierder dan gewoonlijk en steelt de show. Zowel in de stillere en meer emotionele momenten als in de actiescènes toont The Rock dat hij geboren is om deze rol te spelen. Het verhaal van de film is echter vrij cliché: een gekwelde held dwaalt verloren rond, wordt ingehuurd voor een klus waarbij hij gewetenswroeging krijgt en dient dit recht te zetten. Als hij hierbij tegelijk ook wraak kan nemen en van zijn kwellingen verlost kan geraken, is dat mooi meegenomen. Toch komt Hercules er mee weg, mede dankzij het charisma van diens hoofdrolspeler.

Naast Johnson bestaat de rest van de cast uit vrij typische nevenfiguren. Reece Ritchie (10.000 B.C.) wil als Iolaus bewijzen dat hij meer kan zijn dan louter een verhalenverteller, Rebecca Ferguson (Cold Night) is als prinses Ergenia de gevangen dochter van een hebzuchtige koning, Ingrid Berdal (Hansel & Gretel: Witch Hunters) is de stoere Amazone van dienst en John Hurt (Altered States) is de kwaadaardige koning die zijn macht wil uitbreiden. Ian McShane (Pirates of the Caribbean) doet wel wat meer met zijn rol als Amphiaraus, ziener en oudste krijger van Hercules’ bende huurlingen, en krijgt nog enkele leuke grappen toebedeeld. Ook Aksel Hennie schittert als de wildeman Tyceus, ondanks slechts één woordje tekst.

hercules4

Hercules, de film, heeft nog maar weinig verwantschap met de comic waarop het werd gebaseerd. De namen zijn hetzelfde, de setting in Thracië en zeer algemene plot komen ook overeen, maar daar houdt de vergelijking op. Erg is dat niet, want de film heeft wat meer emotie meegekregen en schildert de mythologische held als een sympathieker personage af dan zijn tegenhanger uit de strip. Ook moet je hier geen overdreven bloederig geweld en seks verwachten zoals in andere neo-mythologische werken als 300 of Spartacus: Blood and Sand. Regisseur Brett Ratner maakt van de (nog vrij bloedloze) actiescènes wel iets moois en ook de computereffecten mogen er zijn. De 3D biedt echter totaal geen meerwaarde.

Verwacht hier nu niet de blockbuster van het jaar, maar Hercules is toch een aangename verrassing gebleken (en laat, zoals verwacht, tegenspeler The Legend of Hercules volledig in het niets verzinken). Het geheel zit boordevol clichés, maar het charisma van Dwayne Johnson en de twist die aan de legende rond Hercules gegeven wordt houden nét alles recht. De film probeert uiteindelijk niets meer te zijn dan gewoon een leuke, verstand-op-nul neo-mythologische popcorn flick en daar is helemaal niks mis mee.

Hercules hakt zich vanaf 27 augustus een weg naar de Belgische bioscoopzalen.

hercules1