Review: Batman – Assault on Arkham

Regisseur: ,

Speelduur: 75 Min.

Verkrijgbaar vanaf: 29 juli 2014 (digital) & 12 augustus 2014 (DVD/Blu-ray)

Hoofdrol voor villains. Erg volwassen. Kevin Conroy.

De meer volwassen toon zal niet voor iedereen weggelegd zijn.

Een Batman-animatiefilm met haast geen Batman? Gewaagd, maar geslaagd! De Suicide Squad steelt de show in Batman: Assault on Arkham, de nieuwe DC-animatieprent dewelke zich afspeelt in de wereld van de Arkham-videogames…

4
Posted 04/08/2014 by

“We have another suicide mission.” “Yahtzee!”

Harley Quinn vindt het prima, dus wij ook! Batman: Assault on Arkham, gesitueerd in de wereld van de succesvolle Batman: Arkham-videogames, is de nieuwste telg in de reeks DC Universe Animated Original Movies. De film werd voor het eerst vertoond op San Diego Comic-Con 2014 en bleek daar al meteen een voltreffer te zijn.

assaultonarkhamstill3

Na te zijn bestolen door Edward Nigma, alias The Riddler (Matthew Gubler) besluit regeringsagente Amanda Waller (CCH Pounder) haar Suicide Squad bij elkaar te roepen en Arkham Asylum door het team te laten bestormen. Deze incarnatie van de Task Force X – supercriminelen die black-ops missies met een kleine overlevingskans uitvoeren in ruil voor strafvermindering – bestaat uit teamleider Deadshot (Neal McDonough), Harley Quinn (Hynden Walch), King Shark (John DiMaggio), Black Spider (Giancarlo Esposito), Killer Frost (Jennifer Hale) en Captain Boomerang (Greg Ellis). Zij moeten de gestolen informatie opnieuw bemachtigen zonder gezien te worden. The Joker (Troy Baker), die ook opgesloten zit in Arkham, heeft dan weer een bom verstopt in Gotham die aan duizenden mensen het leven kan kosten. De nachtelijke agenda van Batman (Kevin Conroy) staat dus weer goed vol…

De combinatie van villains in Assault on Arkham werkt in het algemeen verrassend goed. De personages gaan niet enkel op in het team en krijgen gelukkig elk hun individuele gloriemomenten. Minder grote schurken als pakweg Black Spider en King Shark worden niet onverwacht weggespeeld door hun bekendere collega’s als Deadshot en Harley Quinn. Al bij al is er een mooi evenwicht dat kan dienen als introductie tot vele van deze gestoorde personages. Ook klassieke rogues uit Gotham City als The Penguin (Nolan North), Scarecrow, Poison Ivy en zelfs de KGBeast worden even uit de kast gehaald voor een korte cameo. Een geslaagde film rond bad guys? Check!

assaultonarkhamstill1

We zouden het haast vergeten, maar ook Batman doet mee in deze film. Conroy zet zoals gewoonlijk een glansrijke prestatie neer en is nog steeds de Caped Crusader. Ook dat andere iconische personage, The Joker, is van de partij. Stemacteur Troy Baker heeft de moeilijke taak in de voetsporen van legendarische Mark Hamill te treden. Gelukkig weten we dankzij zijn eerdere vertolkingen in o.a. Batman Arkham Origins dat hij hier ruimschoots in slaagt. Deze meer brutale Joker past zelfs beter binnenin de meer realistische setting van de Arkham-games. Zoals je kan verwachten in een Arkham-verhaal, is de rol van The Joker zeker niet miniem. De kleinere rol hier voor Batman daarentegen was dan weer een gewaagde, maar zeker geslaagde zet.

Waar in de meeste animatiefilms van DC een volwassen toon overheerst, wordt dat in Assault on Arkham wel heel erg ver doorgetrokken. Vooral bij de vrouwelijke personages Harley Quinn en Killer Frost vallen expliciete seksualiteit (en/of mishandeling) bij momenten wel erg op. De animatiestijl is opvallend realistisch in vergelijking met die andere Batman-animatiefilm Son of Batman die eerder dit jaar uitkwam. Zo worden de behandelde thema’s nog eens extra onderstreept. Hardcore DC-fans zullen smullen van de excellent geschreven dialogen, die eer doen aan de al jaren gevestigde relaties tussen de personages. Ook voor nieuwkomers zijn deze dialogen en kwinkslagen zeker te volgen.

assaultonarkhamstill2

Batman: Assault on Arkham is één van DC’s betere en meer volwassen animatiefilms geworden die zich voor de verandering eens wat meer focust op Batman’s vijanden. Zeker en vast een aanrader!

Batman: Assault on Arkham is sinds 29 juli digitaal beschikbaar en zal op 12 augustus op DVD en Blu-ray verschijnen.