Review: Stripped

Het geeft je als kijker het gevoel dat je de invloed van het internet en de digitalisering van de samenleving begrijpt

Een aantal dingen worden net even iets te simpel voorgesteld.

Stripped is een documentaire die de opkomst en evolutie van de krantenstrip naar de webcomic laat zien…

0
Posted 18/07/2014 by

The old model is dollars, the web is pennies.

Dit voorjaar verscheen het nieuws dat niemand minder dan Bill Watterson – de schepper van Calvin & Hobbes – de cover had getekend voor de documentaire Stripped, een Kickstarterproject van Dave Kellett  en Frederick Schroeder. De documentaire is inmiddels af en is de moeite van het bekijken waard. Al is het maar omdat de film is gewijd aan de edele kunst van de Amerikaanse krantenstrip en wat daar uit voortkomt…

Wanneer je anno nu aan Amerikaanse comics denkt dan denk je vooral aan het superheldengeweld van Marvel en DC of de zombies uit Image’s The Walking Dead. Maar dan doen we de stamvaders tekort. De strip begon namelijk aan zijn opmars in de pagina’s van de kranten zo rond het begin van de twintigste eeuw. Daar evolueerde het van een simpele cartoon of een mop van de dag tot serieus vermaak. Iets dat tot in de jaren vijftig vaak het gesprek van de dag was aan de koffietafel. Mensen volgden strips als Prince Valiant of Terry and the Pirates met dezelfde interesse als dat men anno nu heeft voor series als Game of Thrones, The Walking Dead of een befaamde talkshow. Cartoonisten als Hal Foster (Prince Valiant) en Milton Caniff (Terry and the Pirates) waren graag geziene gasten in de eerste spel- en praatprogramma’s’die op televisie werden uitgezonden. John Lennon sprak over politiek met Al Capp (Lil Abner). Hun mening deed ertoe.

Deze documentaire volgt de ontwikkelingen van dit hoogtepunt tot nu. We zien hoe de groots opgezette dramatische series in de kranten langzaam maar zeker plaatsmaken voor de typisch Amerikaanse gagstrips zoals Peanuts of het onvermijdelijke Garfield.

stripped 1

Kranten bevinden zich in zwaar weer. Veel Amerikaanse kranten zijn de voorbije tien jaar over de kop gegaan. Er blijven in verhouding veel minder kranten over waardoor het als jonge tekenaar een stuk moeilijker is geworden om je geld op deze manier te verdienen met je strips. Daarna komt langzamerhand de nieuwe garde binnen gesijpeld en tekent er zich een interessante generatiekloof af.

Aan de ene kant zijn er de oude cartoonisten die graag zien dat hun verworvenheden blijven bestaan. Aan de andere kant zijn daar de nieuwelingen die hun werk op het internet publiceren en zo hun publiek aanboren. Mensen als Scott Kurtz (PVP), Jerry Holkins & Mike Krahulik (Penny Arcade) en Kate Vagrant (Hark! A Vagrant) zijn voorbeelden van mensen die het op deze manier hebben gemaakt.

Dit is ook het punt waarop de documentaire je aan het denken zet. Het is verleidelijk om als kijker mee te gaan met de tendens om de internetjongens leidend te verklaren. Ze zijn jonger, komen beter over maar toch blijf je, wanneer je wat kritischer kijkt, hangen bij de vraag of het model voor succes niet al te simpel wordt voorgesteld? Een succesvolle webcomic komt neer op het online publiceren van je schepping en als je maar lang genoeg doorgaat en bereid bent om te communiceren met de lezer dan komt het succes vanzelf. De aanhouder wint en kan vanaf dat punt prima leven van zijn comic. Dit fenomeen wordt slechts heel oppervlakkig belicht en hierdoor zullen veel kijkers onterecht het idee krijgen dat iedereen en zijn moeder dit kan. Ook wordt er geen enkele poging gedaan om in te gaan op de strips zelf. De documentairemakers blijven hangen bij de grotere namen en deze maken vrijwel allemaal gagstrips. Zijn er bijvoorbeeld ook webcomics met een meer dramatische inslag? Deze documentaire vertelt het je niet.

stripped 2

Toch is het verhaal van Stripped uiteindelijk een verhaal van optimisme. Geruchten over de naderende dood van het comicbookmedium zijn overdreven. Wanneer je bent opgegroeid met de Amerikaanse massacultuur van na de Tweede Wereldoorlog tot nu dan is het even schrikken. Je wordt overtuigd van het standpunt dat het massaal beleven van bepaalde films/comics/games minder zal worden en dat mensen zich meer en meer terugtrekken op hun eigen eilandjes. Maar het hoeft  niet slecht te zijn.  Als creatieveling kun je nu de baas zijn van een of meerdere koninkrijkjes en zo een boterham verdienen. Er is geen partij die bepaalt of jij het wel waard bent om iets te maken en dat de wereld in te sturen. De lezers bepalen het succes. En hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk echt in geslaagd om dusdanige roem te verwerven dat ze van België tot Frans Polynesië worden herkend? Precies.

Stripped is niet geschikt voor de geoefende comicbooklezer, maar als je van plan bent om met iets creatiefs je brood te verdienen of de invloed van de digitalisering op de samenleving wil begrijpen dan is het een prima documentaire waar je veel van kunt opsteken.  Spoed je in dat geval naar iTtunes en download die handel!