Review: Motel Hell (1980)

Genre: ,

Speelduur: 100 minuten

Verkrijgbaar vanaf: 1980

Humor. Vertolkingen. Bizarre en memorabele momenten...

Balans tussen humor en horror zit niet perfect

1980 was uiteraard het jaar waarin Friday The 13th de competitie aan flarden schoot, maar er werden nog een boel heel interessante horrorfilmpjes uitgebracht in dat jaar. Eén daarvan is Motel Hell van Kevin Connor…

0
Posted 01/07/2014 by

“It takes all kinds of critters to make farmer Vincent fritters.”

1980 was uiteraard het jaar waarin Friday The 13th de competitie aan flarden schoot, maar er werden nog een boel heel interessante horrorfilmpjes uitgebracht in dat jaar. Eén daarvan is Motel Hell van Kevin Connor, een cultklassieker die zelfs beter is dan die eerder aangehaalde meer invloedrijke film. Zoals we dat al 5 jaar gewoon zijn van Arrow Films hebben ze hun Blu-ray editie uit 2013 erg verzorgd en is deze dus zeker de moeite waard om wat zuurverdiende centen aan te spenderen…

Vincent en Ida zijn in de wijde omtrek van hun boerderij/motel alom gekend voor hun smakelijk gerookte ‘beef jerky‘. Van heinde en ver komen mensen hun stock inslaan. Vincents waren zijn zelfs zo populair dat hij alternatieve ingrediënten moet zoeken om aan de vraag te kunnen voldoen. Je hoort hem echter niet klagen, want hijzelf vindt dat hij de wereld een grote dienst bewijst.

4660_tn-715x390

Motel Hell is een bizar filmpje, maar dat is waarschijnlijk ook één van de reden waarom hij ook nu nog, 34 jaar na zijn eerste release, nog steeds een hele schare fans heeft.

De film kan duidelijk geplaatst worden binnen de slasher craze die destijds goed op gang begon te komen, maar is ook schatplichtig aan de American Gothictrend die tot enkele jaren eerder zo populair was (Texas Chainsaw Massacre, The Hills Have Eyes). Je hoeft maar naar de originele poster te kijken die rechtstreeks ode brengt aan het wereldbefaamde schilderij van Grant Wood dat de naam van die horrortrend draagt. Op zich is deze mengeling niets bijzonder, maar de film voegt ook een erg gezonde dosis humor toe aan het geheel. Donkere humor, ja, maar toch vooral bizar. Kijk maar naar de scène met de swingers, de strapatsen van Sheriff Bruce, de vreemde fascinatie van pseudo ‘final girl‘ Terry voor oude grijzende mannen, de geheime tuin (de beste vondst van de film) en ga zo maar door.

Probleem is wel dat de film nooit echt de perfecte balans vindt tussen humor en horror, maar gelukkig valt dat niet zo erg op (of kan je dat gemakkelijk vergeven) omdat er genoeg unieke scènes op je afgevuurd worden.

motelhell3big

Wat ook opvalt omdat het zo contrasteert met wat je zou verwachten van een hillbilly-film is dat boer Vincent, en in mindere mate zijn zus Ida, zo vriendelijk omgaan met hun slachtoffers. Hij haalt zelfs aan het begin van de film het blonde, gewonde ‘vogeltje’ Terry in huis. Wat een meesterzet om Rory Calhoun, met zijn gebeitelde respectabele looks als Vincent te casten. Het is erg moeilijk om je tegen hem te keren en al zeker niet als je dan nog eens de reden hoort waarom hij doet wat hij doet. De makers hadden blijkbaar ook heel wat sympathie voor hem, want in de climax willen ze dat beeld niet te hard aan diggelen slaan. Daar mag Vincent immers het gevecht aangaan met een varkensmasker. Dat laatste gevecht is trouwens een echte showstopper: kettingzaag versus kettingzaag!

De editie van de Britse distributeur Arrow is top omwille van drie zaken. De fantastische restauratie van een film die dat misschien niet verdient (toch wel!), de te korte, maar niettemin interessante docu over vrouwelijke villains in de cinema en een boekje met een kort artikel van de immer intrigerende horrorhistoricus Kim Newman.

motel-top-10-hillbillies-and-redneck-horror