Review: Game of Thrones Seizoen 4

De intriges aan het hof van de Lannisters zijn top.

De laatste aflevering is erg gevuld en warrig.

Mensen leven, mensen sterven en kleine draakjes worden groot in het vierde seizoen van Game of Thrones…

1
Posted 22/06/2014 by

Nothing makes the past a sweeter place to visit than the prospect of imminent death.

Het vierde seizoen van Game of Thrones is ten einde. De laatste aflevering werd door maar liefst 7,5 miljoen kijkers bekeken op HBO waarmee het een oud record van The Sopranos uit 2002 verbrak. Met 1,5 miljoen downloads in 24 uur was het ook de populairste tv-serie op de diverse Torrentsites die het internet rijk is. Dat de tv-serie populair is mag je rustig een understatement noemen.

Het vierde seizoen adapteert ongeveer de tweede helft van A Storm of Swords, het derde boek in de A Song of Ice  and Fire-saga van George R.R. Martin. Het is ook nu weer een druk seizoen met allerhande verhaallijnen. De belangrijkste gebeurtenissen vinden echter plaats op King’s Landing. Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) keerde aan het einde van het vorige seizoen terug uit zijn gevangenschap. Hij is teruggekeerd als een nieuwe man en moet zijn plek aan het hof van zijn vader zien te herwinnen. Het hof wordt echter vooral in beslag genomen door het aanstaande huwelijk van koning Joffrey. De vele intriges aan het hof zorgen voor het fascinerendste schouwspel van dit seizoen. Tyrion Lannister (Peter Dinklage), de beminnelijke dwerg, is overigens de absolute ster. Zijn sterke spel en bijbehorende tekst zijn grensverleggend voor het personage en de acteur. De term “Shakespeariaans” is van toepassing.

Een van de gasten op de bruiloft is een van de boeiendste toevoegingen aan de cast. We hebben het hier over de mysterieuze prins Oberyn Martell (Pedro Pascal). Een man met een dubbele agenda en een lichte hekel aan de Lannisters. Waarom? Dat is een van de boeiendste vragen aan het hof. Nederlanders zullen hier waarschijnlijk ook Daario Naharis aan toe willen voegen. Dit personage wordt nu gespeeld door de Nederlandse acteur Michiel Huisman. Daarmee hebben onze noorderburen een tweede landgenoot in de cast van deze reeks, na Carice van Houten in de rol van de rode heks Melisandre.

Een andere dominante verhaallijn dit seizoen zijn de avonturen van Jon Snow (Kit Harrington) aan de muur in het hoge noorden. De bastaard van Ned Stark wist te ontsnappen aan de wildelingen en moet nu zijn broeders van de Night’s Watch zien te overtuigen dat deze wilden een grootscheepse aanval op de muur voorbereiden.  Zijn ze daar wel klaar voor?

jon snow season 4

Ook ons aller Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) maakt een interessante ontwikkeling door in dit seizoen. Helaas loopt dit aan het einde van het seizoen wat vast doordat ze eigenlijk vast wordt gezet in een stad die ze samen met het groeiende leger slaven veroverd. Ze ontdekt dat er een schaduwkant aan haar overwinningen kleeft en dat het koninginneschap ook verantwoordelijkheden kent.

Het was even wennen om dit seizoen te zien. De focus lag gevoelsmatig teveel op de belevenissen van diverse mensen in het koude noorden. De soap aan het hof van de Lannisters is echter de bron van de spannendste verwikkelingen in dit seizoen. Vele andere verhaallijnen voelden aan als een onderbreking van het hoofdgerecht. Waarmee we niet willen zeggen dat ze slecht zijn. Ze hadden gewoon niet de voorkeur. Een ander opvallend iets is dat dit seizoen geen uitschieter kent als “The Rains of Castamere” uit het vorige.

Als je dit seizoen zou mogen samenvatten dan is het: grote schoonmaak. De ballast van de voorbije drie seizoenen wordt afgewerkt. Het is alsof de eerste cyclus wordt afgesloten en de karakters nu volwassen zijn geworden en een nieuwe toekomst tegemoet gaan. We kunnen niet wachten op het volgende seizoen van Game of Thrones

got daenerys en daario