Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – Seizoen 1

De reeks laat zien dat de magie van de films is te vangen op het kleine scherm.

Het duurt echt tot de tweede seizoenshelft voordat deze serie goed wordt.

Brainfreeze dook in het eerste seizoen van Marvels Agents of S.H.I.E.L.D. om te zien of het de moeite waard was.

0
Posted 16/05/2014 by

In de nasleep van het kassucces van de eerste Avengers-film kondigde Marvel een tv-serie rond de Agents of S.H.I.E.L.D. aan. Tel daarbij op dat Avengers-regisseur Joss Whedon zich nadrukkelijk met de serie zou bemoeien en je hebt alle ingrediënten voorhanden om de verwachtingen van het publiek flink op te stoken.

Het uitgangspunt is dat Phil Coulson (Clark Gregg) is teruggekeerd uit de dood en een team van S.H.I.E.L.D.-agenten aanstuurt waarmee hij vreemde en onverklaarbare zaken tracht op te lossen. Zijn team is er een uit het boekje en bestaat uit de volgende personen:

• Melinda May (Ming-Na-Wen) wordt door Coulson achter haar bureau weggehaald en bij het team gevoegd. In het recente verleden is May iets traumatisch overkomen waardoor ze zich uit de actieve dienst terugtrok. Ze doet voor Coulson dienst als pilote en breekijzer.
  • Grant Ward (Brett Dalton) is de zwijgzame spierbonk annex adonis die op de achtergrond rondhangt. Maar het cliché luidt dat stille wateren hele diepe gronden hebben. Grant is geen uitzondering.
  • Leo Fitz (Iain De Caestecker ) en Jemma Simmons (Elizabeth Henstridge) kun je niet los van elkaar zien. Dit olijke duo zijn de twee eggheads van het team. Het zijn bovengemiddeld begaafde wetenschappers en dat is handig wanneer een zaak een ongebruikelijke oplossing nodig heeft. Er is een goede chemie tussen dit tweetal.
  • Skye (Chloe Bennett) Ze begint de serie als een activistische hacker voor de groep The Rising Tide maar word al snel door Coulson gerekruteerd voor S.H.I.E.L.D. Voor haar is het niet alleen de ideale gelegenheid om haar talenten in te zetten zonder ervoor gestraft te worden, het geeft haar ook de mogelijkheid om meer te ontdekken over het lot van haar ouders.

agents of shield mei 2014

De pilootaflevering werd uitzonderlijk goed ontvangen. Maar liefst 12 miljoen kijkers stemden af op ABC om de eerste stappen van Coulson en de zijnen te volgen. De recensies waren ook goed. In de weken die volgden sloeg de stemming echter om. De serie was niet slecht maar ze werd te doorsnee. De beloofde connectie met het Marvel Cinematic Universum kwam ook niet helemaal uit de verf. Je kunt met recht claimen dat Marvel/ABC de serie niet goed hadden verkocht en deze partijen beloofden dan ook beterschap.

Voor de winterstop was er al de achtste episode getiteld The Well. Deze borduurde voort op de ontwikkelingen in de film Thor 2: The Dark World. Maar dat was nog niet echt de diepgravende connectie waar men naar zocht. Deze ontstond pas na de winterstop, toen de serie inhaakte op Captain America: The Winter Soldier. Dat tilde de serie boven de middelmaat uit, waardoor hij eindelijk aan de verwachtingen begon te voldoen. De samenhang met de Marvelfilms was zichtbaar geworden. (Het is niet noodzakelijk om de films gezien te hebben om de serie toch te kunnen volgen trouwens.) De tweede helft van het seizoen was stukken beter. Goed, er zijn nog steeds kleine dingen die beter hadden gekund. Sommige wendingen in het verhaal liggen voor de hand. Een dramatische scène in de finale mist – doordat de makers er niet maximaal voor gaan – de impact die het, gezien het sterke spel van de betrokken acteurs, zeker had verdiend.

We hopen dat Joss Whedon in het tweede seizoen meer zijn invloed laat gelden. En we hopen dat de makers op het niveau beginnen waarmee ze dit eerste seizoen zijn geëindigd. Als de voortekenen ons niet bedriegen zou het tweede seizoen wel eens heel bruut kunnen worden. Maar om dat te begrijpen zullen jullie zelf het eerste seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. moeten gaan kijken.

Gelukkig is het een aanrader!

IAIN DE CAESTECKER, MING-NA WEN, CHLOE BENNET, CLARK GREGG, BRETT DALTON