Review: Witching and Bitching (2013)

Verkrijgbaar vanaf: 29/05/2014

De film houdt een rotvaart aan. Grappig en compleet geschift. Carolina Bang...

Misschien iets te lang en de finale is bevat te veel middelmatige CGI

Witching & Bitching, Alex de la Iglesia’s laatste, won op het BIFFF van 2014 de gouden raaf en de publieksprijs. Terecht? Binnenkort kan je daar zelf over oordelen.

0
Posted 12/05/2014 by

Mannen doen idiote dingen als ze in hun mid-life crisis zitten… Ze gedragen zich als primaten, maar daarnaast doen ze ook nog dingen die ze normaal niet zouden doen. Zo niet met Alex de la Iglesia, die blijft op zijn 48ste gewoonweg verder bouwen aan zijn idiosyncratisch oeuvre. Drie jaar na Balada Triste de Trompeta brengt hij ons zijn nieuwste geschifte meesterwerk, Witching & Bitching (Las Brujas de Zugarramurdi).

José (Hugo Silva) is de leider van een bende uit nood geboren criminelen. Vermomd als straatartiesten besluiten ze een pandjeshuis te overvallen. Wanneer hun vluchtauto echter niet klaarstaat, besluiten ze met een gekaapte taxi naar Frankrijk te vluchten om de politie te vermijden. In het grensplaatsje Zugarramurdi stopt het gezelschap bij een restaurant dat heel wat vreemd volk herbergt. Met zijn vrouw Sylvia én de politie op zijn hielen wacht José een confrontatie met een stel heksen die het op niets minder dan de totale mannelijkheid gemunt hebben.

witchingandbitching

Om door te dringen tot het hart van het verhaal is het misschien best om de regisseur zelf aan het woord te laten. “Hoe kunnen mannen zo idioot zijn om vrouwen absoluut proberen te doorgronden en hoe kunnen vrouwen zo misbruik maken van ons achterlijk geslacht?” vraagt de la Iglesia zich gedurende de ganse film af. Hij neemt geen stelling in, kiest geen kant, maar hij wou er wel over praten. Op de meest onnozele manier uiteraard, want zo is hij wel… Dat onderliggende kloppende hart is wat de la Iglesia’s films ook meer maakt dan enkel een geschifte film vol met scènes die je moet zien om te geloven. We moeten echter ook niet overdrijven, want zoals de regisseur zelf al heeft aangegeven in verschillende interviews, wou de man (genereus zoals hij is) vooral een film afleveren die het publiek geeft wat ze van hem verwachten: pure anarchistische chaotische fun.

Alles is immers uitvergroot, de mannen zijn compleet stompzinnig en doen niets anders dan klagen (Bitching) over de vrouwen in hun leven door wie ze bespeeld worden als een goedgestemde viool. De vrouwen daarentegen zijn niet alleen kwaad, maar leven voor het pure gevoel van misandrie waaraan ze hun bestaan gewijd hebben (Witching). Deze tegenstelling levert heel wat schitterende gesprekken op die er in de meer rustige momenten (bij de la Iglesia is alles relatief) moeiteloos de vaart in houden. Heel vaak doet Witching & Bitching denken aan een hyperkinetische en meer gewelddadige mengeling van de door dialogen gedreven rom-coms (denk His Girl Friday) enerzijds en de screwball komedies uit de jaren ’40 anderzijds, maar dan in een modern jasje met een veel donkerder gevoel voor humor. Ja, want zo is de la Iglesia ook wel…

witchingbitching_08

Duidelijk is ook dat de la Iglesia de film gestructureerd heeft als From Dusk ‘Till Dawn, die – laten we eerlijk zijn – schromelijk onderschatte film van Robert Rodriguez. Ook hier begint de film met een overval  (die wel spectaculairder en grappiger is) en gaat de film in zijn tweede deel de fantastische toer op, maar dan nog uitzinniger. Vooral tijdens de climax, die misschien iets te overladen is met middelmatige CGI en gratuite camerabewegingen, gaat de film compleet loos en gebeuren er dingen die wij nog nooit gezien hebben.

Op het meest recente BIFFF won Witching & Bitching niet alleen de hoofdprijs, de felbegeerde Gouden Raaf, maar ook de publieksprijs. Het feit dat de film ook die laatste prijs mee naar huis kon nemen, zegt eigenlijk meer dit stukje fantastische cinema dan welke review dan ook. Schaf je deze Blu-ray aan, een betere koop zal je dit jaar waarschijnlijk niet vinden.

witching-and-bitching-carolina-bang-underwear-stripping-bra