Review: The LEGO Movie

Non-stop avontuur. Genietbare personages, stemmencast en grappen. Veel bekende cameo's.

Zeer cliché. Cameo's zullen niet iedere fan bekoren. Einde is ook niet voor iedereen weggelegd.

The LEGO Movie biedt een wervelend avontuur gebaseerd op (en gebouwd uit) de gekende Deense blokjes, maar is de theme song “Everything is Awesome” van toepassing op de film zelf?

0
Posted 14/02/2014 by

Everything is awesome!

Met een hilarische en goed uitgedokterde marketingcampagne, een stemmencast om u tegen te zeggen, talrijke knipogen naar gekende franchises en het inmiddels immense succes in het buitenland is The LEGO Movie ook bij ons één van de meest verwachte films van het jaar. Phil Lord en Chris Miller, het regisseursduo achter Cloudy with a Chance of Meatballs en 21 Jump Street, sloegen aan het bouwen met de gekende Deense blokjes en het resultaat mag er best wezen. The LEGO Movie wordt misschien uitgebracht door Warner Bros., maar hoeft helemaal niet onder te doen voor het beste wat animatiegiganten Disney en Pixar te bieden hebben. Toch is daarom niet alles even awesome

LEGO

In het verhaal volgen we Emmett Brickowski (Chris Pratt), een doordeweekse minifig. Op het eerste zicht is hij een gewone bouwvakker die helemaal geen speciale eigenschappen heeft. Hij kan niets bouwen zonder instructies, loopt steeds in het gareel, is een fervent kijker van de oerdomme sitcom “Where’s My Pants?“, heeft niemand om zijn leven mee te delen en zelfs zijn collega’s zien hem niet staan. Dit verandert allemaal wanneer hij stomweg in een episch avontuur wordt gestort en verkeerdelijk wordt aanzien als een Master Builder (lees: iemand die zonder instructies en gebruik makend van louter zijn/haar verbeelding dingen kan bouwen). Volgens de profetie zou Emmet het LEGO-universum kunnen redden van de kwaadaardige Lord/President Business (Will Ferrell), die van plan is om de verschillende LEGO-werelden zo ordelijk mogelijk te maken door zelfs de bevolking aan elkaar te lijmen met de “Kragle” (een tube Krazy Glue). Doorheen de reis leert Emmett hoe speciaal hij (en bij extensie wij allemaal) wel niet is en zou hij weleens een geliefde kunnen vinden in WyldStyle (Elizabeth Banks), één van de Master Builders.

lego-movie-abraham-lincoln-superman-statue-of-liberty

Je merkt het al, de gehele opzet van The LEGO Movie is dus enorm cliché. Toch zit er genoeg vaart in de spectaculaire actiescènes, heeft elk personage wel wat leuks te bieden en is de stemmencast fantastisch. De grote troef van LEGO is dat zo ongeveer elk verhaalgenre en grote franchise weleens een speelset heeft gekregen. In de film is dat niet anders. We trekken van een heuse LEGO-stad naar het Wilde Westen, we reizen mee met piratenschepen, ruimteschepen, Batplanes en zelfs de Millennium Falcon. Dat is de andere grote troef van The LEGO Movie, tenminste toch in de tv-spots: de sh*tload aan gekende cameo’s – allen Master Builders.

Van DC‘s Justice League tot Michelangelo van de Teenage Mutant Ninja Turtles, Gandalf uit The Lord of the Rings tot Shaquille O’Neal en enkele andere NBA All-Stars tot Han Solo, Chewbacca, C-3PO en Lando Calrissian uit Star Wars (originele acteurs Anthony Daniels en Billy Dee Williams hernemen zelfs hun rollen, terwijl Han Solo wordt vertolkt door Harrison Fords “soundalike” Keith Ferguson). Het doet bij momenten zwaar terugdenken aan die Imaginationland-trilogie uit South Park – waar een hoop bekende figuren op een hoop werden gesmeten en “verbeelding” eveneens het kernwoord van de dag was. De focus van de hele film ligt echter wel op Emmett en enkele andere originele personages, zoals de eerder vernoemde WyldStyle, tovenaar Vitruvius (Morgan Freeman), “80s space dude” Benny (Charlie Day) en de hilarische van twee persoonlijkheden voorziene Bad Cop/Good Cop (Liam Neeson).

Lego Movie (Screengrab)

Enkel Batman (Will Arnett) heeft als ongeveer enig vooraf bekend personage een grote rol in de plot van de film. Tevens is deze Dark Knight één van de meest grappige (maar toch steeds stoere) versies van de DC-superheld die je ooit zal zien. De rest van zijn Justice League-collega’s doen het spijtig genoeg wat minder. Superman (Channing Tatum) komt ondanks zijn krachten weinig effectief over, Green Lantern (Jonah Hill) is gewoon een grap, de bijdrage van The Flash blijft beperkt tot een frame of twee en Cobie Smulders heeft niets om handen met haar rol als Wonder Woman. De verdere cameo’s zijn wel geslaagd en vaak grappig, maar laat dat niet je enige reden zijn om naar de film te willen kijken. Met uitzondering van misschien de Star Wars/Batman-scène heb je alle goeie cameomomenten al gezien in de reclamespots en trailers.

De hints tot de finale komen al snel, maar naar het einde van de film verandert The LEGO Movie ook even compleet van toon. Zeer origineel is het echter niet, maar het is wel logisch en het draagt ergens wel een fantastische boodschap met zich mee. We zouden het zelfs – op onbewaakte momenten weliswaar – enorm hartverwarmend kunnen noemen. De derde act komt dus niet zo bevreemdend over en haalt je zeker niet uit de film, maar duurt net iets te lang en zal door sommige kijkers als “te typisch Amerikaans” bestempeld worden. Niet ieders cup of tea dus.

Liam-Neeson-and-Will-Ferrell-in-The-LEGO-Movie-2014

Los van deze (kleine) kritiekpunten blijft The LEGO Movie een wervelend avontuur dat er prachtig uitziet (de 3D valt deze keer zelfs aan te raden), enkele zeer geslaagde grappen bevat en intrigerende werelden en personages naar voren schuift die de zwakke plot goed rechthouden. Net zoals het geval is in de verscheidene LEGO-videogames en hierop gebaseerd animatiefilms, worden de kernelementen van het speelgoed ook mooi naar voren gebracht. Je hoeft hier misschien niet veel origineels of slim te verwachten en het blijft allemaal nog wat braafjes, maar laat je innerlijke 9 tot 14-jarige los en je geniet hier absoluut met volle teugen van. The LEGO Movie is dan ook zowat de ultieme feel good movie voor jong en oud, want wie heeft er niet ooit met de Deense blokjes gespeeld en zelf fantasierijke werelden gebouwd met tal van personages die op het eerste zicht niet veel met elkaar te zien hebben? Awesome, indeed!

The LEGO Movie loopt vanaf 26 februari bij ons in de zalen.