Review: Justice League – War

Oerdegelijke adaptatie van de comic, leuke karaktermomenten tussen de personages, blockbusterfun.

Weinig originaliteit, enkele vreemde overgangen en iets te lange actiescènes.

‘s Werelds grootste superhelden worden (opnieuw) voor het eerst samengebracht in Justice League: War, DC’s nieuwste animatieprent en de eerste gebaseerd op de New 52…

1
Posted 23/01/2014 by

You can call us… The Super Seven! … What? You don’t like it? – Shazam

Met Justice League: War gaat ook de DC Universe Animated Original Movies-lijn de New 52-herlancering van de uitgeverij in. Nadat Justice League: The Flashpoint Paradox vorig jaar de tijd grondig dooreenschudde, wordt met deze opvolger de oorsprong van ‘s werelds grootste superhelden alweer in een nieuw jasje gestoken. Justice League: War wordt geregisseerd door Jay Oliva (The Flashpoint Paradox, The Dark Knight Returns) en adapteert de in 2011-2012 verschenen Justice League: Origin-verhaallijn door Geoff Johns en Jim Lee.

Met hernieuwde kostuums, hernieuwde origins en een volledig vernieuwde wereld voor de gekende superhelden, werd het ook tijd voor nieuwe stemacteurs. Weg zijn fanfavorieten als Kevin Conroy als Batman, George Newbern als Superman of Nathan Fillion als Green Lantern, in hun plaats komen respectievelijk nieuwkomers als Jason O’ Mara (Terra Nova), Alan Tudyk (Firefly) en Justin Kirk (Weeds).

batmanjlwar

Justice League: War levert een vrij rechtstreekse adaptatie van de blockbustercomic, met slechts enkele verschillen en een pak meer uitgebreide (en gewelddadigere) actiescènes. Er wordt een wereld geschetst waarin het concept “superheld” nog niet bestaat en bovenmenselijke wezens gevreesd worden door de mensheid. Wanneer de duistere god Darkseid (Steven Blum) en zijn leger Para-Demons echter een invasie van de aarde voorbereiden, moeten zeven nog vrij jonge en onervaren superhelden hun ego’s opzij zetten en – na enkele onderlinge conflicten – leren samenwerken om de mensheid te redden. Superhero team origin 101, dus.

De helden die hierin wederom worden voorgesteld zijn Batman, Superman, Wonder Woman, Green Lantern, The Flash en nieuwkomers Cyborg en Shazam (deze laatste is een originele toevoeging tot de film, want in de comics was Aquaman de zevende superheld).

JusticeLeagueWar

Net zoals de oorspronkelijke comic, is Justice League: War een popcornblockbuster waarin de actiescènes primeren boven alles. Toch worden enkele van de leukste karaktermomenten uit het verhaal ook wondermooi op het kleine scherm getoverd, met als hoogtepunten de interacties tussen de berekenende Batman en roekeloze Green Lantern en de duidelijk ontluikende romance tussen Superman en Wonder Woman. Victor Stone/Cyborg verkrijgt hier eveneens zijn transformatie tot superheld en blijft het point-of-view personage en – hoewel er niet veel aandacht wordt besteed aan zijn oorsprongsverhaal – wordt Billy Batson/Shazam wel moeiteloos in het verhaal geschreven. De afwezigheid van Aquaman is dus helemaal geen struikelblok, zeker wanneer je weet dat hij de focus wordt van een eigen animatiefilm/al dan niet de volgende Justice League-animatieprent (blijf overigens zeker kijken tijdens de credits). De lichtjes aangepaste scènes tussen Batman en Superman werken zelfs beter dan in de comic, de vriendschapsband tussen The Flash en Green Lantern moet dan weer een tikkeltje aan hilariteit inboeten. Ook de overgangen van de ene scène naar de andere komen af en toe (vanwege de zeer uiteenlopende personages) wat vreemd over, iets dat in de comic toch iets natuurlijker aanvoelde.

jlwarwonderwoman

Zoals we inmiddels al van DC’s animatiefilms gewoon zijn, bevat Justice League: War het occasionele vloekwoord, enkele seksueel getinte boodschappen en overmatig geweld voor een geanimeerde superheldenfilm (maar hey, ons hoor je niet klagen!). Hoewel er nog wat meer karaktermomenten konden zijn en wat meer uitdieping van de nieuwe DC-wereld en vooral de hoofdschurk Darkseid (overigens ook een kritiekpunt op de originele comic), vloeit het bloed in de lange actiescènes lang niet zo overmatig als in voorganger The Flashpoint Paradox. Dit wordt mede geholpen door de ietwat teruggeschroefde, maar nog steeds duidelijk door Japanse anime geïnspireerde tekenstijl. De huisstijl van Jim Lee valt niet zozeer te bespeuren, maar het ziet er toch allemaal terug een tikkeltje Amerikaanser uit. Fans van de oudere garde stemacteurs hebben ook niet te klagen, want Justice League: War is opnieuw zeer goed gecast.

jlwarstill2

De film is zeker niet zo goed als The Flashpoint Paradox, maar is wel wederom een knaller van een DC-animatiefilm. De prent heeft last van enkele kwaaltjes en kent zeer zelden diepgang, doch verschilt het wel voldoende van de comic en kent het genoeg leuke nieuwe en uitgebreidere karaktermomenten tussen de superhelden om eens in huis te halen voor een kijkbeurt.

Justice League: War is nu beschikbaar als digitale download en verschijnt op 4 februari op Blu-ray en DVD.

Justice League: War bij archonia.com

Justice League: Origin bij archonia.com