Random Article


Slasher Special Deel 3: Golden Age (NSFW)

 


0
Posted 13/12/2013 by

THE PROWLER (aka Rosemary’s Killer)

  • Regisseur: Joseph Zito
  • Jaar: 1981
  • Acteurs: Vicky Dawson, Christopher Goutman, Lawrence Tierney
  • Korte inhoud: Het is 1980 en in het kleine stadje Avalon Bay maakt de plaatselijke afstuderende jeugd zich op om feest te vieren. Er waart echter een gemaskerde moordenaar rond, volledig uitgedost in oorlogskledij, die het verleden niet van zich kan afschudden.

Joseph Zito heeft eigenlijk maar twee goede films gemaakt en beide waren het slashers. Over Friday the 13th part 4: The Final Chapter uit 1984 spraken we in deel 2 van deze special al, maar drie jaar eerder maakte hij dus deze The Prowler.

De ontstaansgeschiedenis van The Prowler is op zijn zachtst gezegd nogal bizar en in het huidige tijdperk nogal moeilijk te vatten. Zito’s eerste films Abduction (1975) en Bloodrage (1979) waren kleine aangelegenheden die gefinancierd werden door te bedelen bij zijn familie. Uiteindelijk trok de man met een korte production reel en een script naar Cannes om investeerders aan te trekken. Daar kwam hij in contact met een nogal sjofele advocaat die aangaf dat hij een cliënt had die nog wat geld had liggen om een filmpje te produceren. Zito had gehoopt om zijn eigen script te kunnen verfilmen. De excentrieke cliënt (denk aan een Howard Hughes-achtige kluizenaar die constant in boxershorts rondliep) ging na een eerste en uiterst korte meeting met Zito onmiddellijk akkoord, maar bedacht zich al even snel. De man had immers zelf nog een script liggen met als titel The Prowler – van de hand van Neal Barbera, zoon van Joseph Barbera (de helft van het legendarische Hanna-Barbera).

Een andere bekende persoon die meewerkte aan The Prowler, en later ook aan die andere slasher van Zito, was Tom Savini. Een legende in het domein van de special make-up effects en in The Prowler kan je ook duidelijk zien waarom. Savini’s adagio is altijd geweest dat zijn effecten op zijn minst even realistisch moeten zijn als de slachtingen die hij zag als oorlogsfotograaf in Vietnam, wat hier zeker het geval is.

De effecten zijn echter niet het enige goede aan de film… The Prowler wordt bevolkt door personages die iets meer zijn dan de standaard archetypes, maar het zijn vooral de twee hoofdpersonages die de aandacht trekken. Final Girl Pam McDonald (Vicky Dawson) is een personage waar je echt van gaat houden en haar interactie met hulpsheriff Mark London (Christopher Goutman) vormt het hart van de film. Een film die overigens ook anders aanvoelt dan het gros van de slashers uit die periode. Er hangt een soort dromerige waas over het geheel die alles zeer interessant maakt. Ondanks dit alles zitten er wel enkele repetitieve en bijgevolg saaie momenten in de film waardoor de kracht van The Prowler enigszins afgezwakt wordt, maar zoals reeds gezegd, er is nog genoeg om van te genieten.

De editie die we zouden aanraden van de The Prowler is deze uitgegeven door Blue Underground, het bedrijfje van Bill Lustig (Maniac, Maniac Cop). De Blu-ray die hij uitbracht is van een goede kwaliteit gezien de ouderdom van de film, maar nog belangrijker: hij bevat de ongecensureerde versie en is bovendien regiovrij.

prowler7

APRIL FOOL’S DAY

  • Regisseur: Fred Walton
  • Jaar: 1986
  • Acteurs: Deborah Foreman, Griffin O’Neal, Clayton Rohner
  • Korte inhoud: Tijdens het weekend van 1 april valt een groep van 9 studenten, die verblijven in een landhuis op een verlaten eiland, ten prooi aan een ongeziene moordenaar.

In 1986 was de populariteit van de slasher voor de zoveelste maal in vrije val. De enige films die nog een beetje geld opbrachten waren de sequels van de drie grote franchises (zie deel 2 van deze special). Uit dat creatieve moeras zou toch nog één laatste, uiterst slimme film voortkomen… April Fool’s Day zou echter ten tijde van zijn release onbegrepen worden vanwege de slechte, misleidende marketingcampagne.

Fred Walton was niet onbekend met het genre, want hij maakte in 1979 al When A Stranger Calls (“Have you checked the children?”) en was dus uitstekend geplaatst om deze film te regisseren. Walton zelf zei echter dat Frank Mancuso Jr., de drijvende kracht achter de Friday The 13th-franchise, hem bijna niet aannam. Walton is naar eigen zeggen iemand die geen goede eerste indruk maakt, iemand die wat moet opwarmen aan een project en niet onmiddellijk enthousiast kan zijn. Laten we gelukkig zijn dat Mancuso zich over die eerste indruk kon zetten.

Te veel verklappen over deze film zou zonde zijn voor zij die de prent nog moeten ontdekken, maar verwacht sowieso iets anders dan de standaard slasher… Je hebt enerzijds de goede vertolkingen en de tastbare chemie tussen de verschillende acteurs, maar anderzijds ook de fantastische twist op het einde van de film. Die twist zorgde er voor dat een groot deel van het publiek zich bedrogen zou voelen door de filmmakers. Het is ironisch om te bedenken dat destijds de bioscoopgangers de klassieke slashers beu begonnen worden en iets nieuws wilden zien, maar dan bijna hysterisch worden als ze juist dat voorgeschoteld krijgen. April Fool’s Day blijft echter overleven en met reden!

aprilfools2

Morgen gaan we verder met het laatste deel van de special, waarin we enkele aanraders uit de Renaissance van het slashergenre op een rijtje zetten…

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.