Random Article


Slasher Special Deel 3: Golden Age (NSFW)

 


0
Posted 13/12/2013 by

PROM NIGHT en TERROR TRAIN

  • Regisseurs: Paul Lynch (Prom Night), Roger Spottiswoode (Terror Train)
  • Jaar: 1980 (beide)
  • Acteurs: Jamie Lee Curtis, Leslie Nielsen (Prom Night) en Jamie Lee Curtis, Ben Johnson, David Copperfield (Terror Train)
  • Korte inhoud: (Prom Night) In 1974 vindt er een gruwelijk drama plaats waarbij een klein meisje het leven laat. Het groepje kinderen dat hier de verantwoordelijkheid voor draagt, zweert om er niet meer over te spreken. Er was echter nog een getuige die zes jaar later op het schoolbal wraak besluit te nemen. (Terror Train) Een gemaskerde moordenaar neemt wraak op een groepje jongeren die drie jaar eerder een vuile streek uithaalden met een student. Zal er iemand het nieuwjaarsfeestje op een rijdende trein overleven?

Tijdens de hoogdagen van de slasher maakte Jamie Lee Curtis welgeteld vier films die tot het genre hoorden. Halloween I en II (zie deel 2 van deze special) en de twee hier aangehaalde films. Prom Night en Terror Train zijn uiteraard minder bekend dan Halloween, maar verdienen daarom niet minder aandacht.

Prom Night mocht dan al drie maanden later dan Friday The 13th in de zalen gekomen zijn, beide films werden wel rond dezelfde periode gedraaid, waardoor Paul Lynchs film dichter aanleunt bij Halloween. Lynch zelf haalt eerder Psycho als invloed aan omwille van het feit dat de horror geen doel op zich is, maar eerder voortvloeit uit het verhaal van de personages. Prom Night komt uiteraard niet aan de hielen van Hitchcocks meest bekende film, maar het valt niet te ontkennen dat de man talent heeft. Je hoeft maar naar de meesterlijk opgebouwde climax te kijken die zich volledig ontspint op de tonen van jaren 70 disco. Het is bovendien leuk om Leslie Nielsen te zien voor hij de clown werd in comedyfilms zoals The Naked Gun en Airplane!

Er zouden nog drie erg genietbare sequels komen. Prom Night 2: Hello Mary Lou (1987) en Prom Night 3: The Last Kiss (1990) zijn sequels in naam alleen, want ze gaan eerder de bovennatuurlijke toer op. Prom Night 4: Deliver Us From Evil (1992) gaat dan wel weer de slashertoer op. Wil je alle films in volledig ongecensureerde versies dan zoek je best de Duitse edities uitgebracht door Splendid Film.

MSDPRNI EC008

Vanaf het moment dat tijdreizen mogelijk is, gaan we zelf terug naar het moment waarop het groen licht gegeven werd aan de remake van Prom Night (2008) en slachten we hoogstpersoonlijk alle mensen af die “ja” zeiden. Het schijfje waar de film op uitgebracht werd, is meer waard dan de film zelf, zo slecht is ie.

In Terror Train zien we naast Jamie Lee Curtis nog veel bekend volk op de affiche staan. Roger Spottiswoode is uiteraard bekend van “klassiekers” zoals Turner & Hooch, Stop! Or My Mom Will Shoot, Tomorrow Never Dies en The Sixth Day. Een naam die minder mensen iets zegt is die van de cinematograaf John Alcott, die achter de camera stond voor kleine filmpjes als A Clockwork Orange, Barry Lyndon (waarvoor hij een Oscar kreeg) en The Shining. Een vraag die dan opkomt is: wat had die man te zoeken op de set van een film als Terror Train? Wel, hij wou eens iets anders… Kubrick is een perfectionist die op één dag maar één cameraopstelling afwerkt, Alcott wou ter afwisseling nog eens proeven van een veel hoger ritme (20 à 30 opstellingen per dag) en de beperkingen die bij een lowbudgetfilm horen. De man zorgt er ook voor dat de film er heel verzorgd uitziet. Terror Train is zeker genietbaar, maar het is allemaal nogal voorspelbaar. Het was de eerste en ook enige slasher die 20th Century Fox zou uitbrengen tijdens het gouden tijdperk.

1-terror-train-726x248

MY BLOODY VALENTINE

  • Regisseur: George Mihalka
  • Jaar: 1981
  • Acteurs: Paul Kelman, Lori Hallier, Neil Affleck
  • Korte inhoud: In het mijnstadje Valentine’s Bluff wordt al gedurende 20 jaar geen Valentijnsfeestje meer gehouden. Net nu het trauma verwerkt en vergeten is en iedereen zich opmaakt opnieuw te genieten van de dag van de liefde, duikt de moordenaar die destijds verantwoordelijk was voor de slachtpartij terug op.

Wat vaak over het hoofd gezien wordt is dat vele van de slashers die tijdens de hoogdagen uitgebracht werden, een bijna uitsluitend Canadese aangelegenheid waren. Prom Night, Terror Train, Visiting Hours, Curtains, Happy Birthday To Me en ook deze My Bloody Valentine werden voortgebracht door een filmindustrie die nog volop in ontwikkeling was.

My Bloody Valentine (MBV) van George Mihalka is zonder twijfel de beste van de eerder genoemde films en algemeen gezien ook één van de beste slashers tout court. MBV is een erg goed gemaakte slasher die voorbij vliegt – want laten we eerlijk zijn, de meeste slashers zijn nogal saai – waarin bovendien nog eens goed geacteerd werd. Zo goed zelfs dat je compleet geïnvesteerd bent in het lot van de personages.

Eigenlijk is het een wonder dat de film nog zo goed is, want de productie zelf verliep heel moeizaam. We zitten immers in de periode na de heisa rond Friday The 13th waarbij de grote studio’s enerzijds niets liever wilden dan meer slashers in de zalen brengen, maar anderzijds ook zo weinig mogelijk controverse op voorhand wilden creëren. Paramount vertelde de makers van MBV dus dat ze zeker eens naar de film zouden kijken eens hij afgewerkt was, maar dat ze niet op voorhand konden beloven om het product ook effectief aan te kopen. De producers John Dunning en Andre Link moesten MBV bijgevolg onafhankelijk financieren.

Na een korte, maar schijnbaar vreselijke, shoot rondom de Sydney Mines in Nova Scotia kwamen de hoge pieten van Paramount het resultaat bewonderen. Ze hielden van het resultaat, maar het was duidelijk dat de MPAA (het Amerikaanse censuurorgaan) serieuze problemen zou hebben met het gore geweld in de film. De film werd dus ook met 2 à 3 minuten ingekort en er werd gebruik gemaakt van heel veel alternatief materiaal. Er zou gewacht moeten worden tot 2009 vooraleer fans de volledig ongecensureerde versie te zouden krijgen. De US Special Edition (regiovrij!) uitgebracht door Lionsgate en Paramount verdient dus de voorkeur.

De remake uit 2009 is niet zo slecht als het Prom Night-debacle, maar dat is dan ook het enige goede wat over de film gezegd kan worden.

my-bloody-valentine

Verder naar The Prowler en April Fool’s Day

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.