Review: The Counselor

Sterke cast, onderliggende boodschap, laat veel ruimte voor interpretatie.

Stijve dialogen, traag tempo, plot lijkt bijzaak.

Michael Fassbender, Brad Pitt, Javier Bardem, Penélope Cruz én Cameron Diaz in één misdaadfilm geregisseerd door Ridley Scott? Dat kan niet mislopen, of toch? Lees hier onze review van The Counselor…

0
Posted 06/11/2013 by

I think that women might make up sexy things to tell you just to make you crazy. Don’t you think that’s possible?

The Counselor is de nieuwste film van Ridley Scott (Blade Runner, Alien, Gladiator). In deze misdaadthriller slaat hij de handen in elkaar met Cormac McCarthy, één van Amerika’s meest geprezen romanschrijvers gekend van o.a. The Road en No Country for Old Men. Wat onmiddellijk opvalt is de aanwezigheid van heel wat grote Hollywoodnamen, maar is dit genoeg om de film te doen boomen?

movies1-1

De prent vertelt het verhaal van een gerespecteerd advocaat (Michael Fassbender) die, deels uit noodzaak maar ook deels aangetrokken door het spannende leven van de georganiseerde misdaad, in de drugswereld terecht komt. Hij besluit samen met zijn partners Reiner (Javier Bardem) en Westray (Brad Pitt) een drugsdeal van $20 miljoen dollar op poten te zetten. Daar hij een diploma rechten op zak heeft, lijkt hij het systeem te slim af te zijn. Hij kent immers alle achterpoortjes en maakt zich niet te veel zorgen. Al snel draaien zijn plannen anders uit dan verwacht en probeert hij uit zijn situatie te ontsnappen, die met de minuut hopelozer wordt…

Counselor, I always thought that a law degree was a license to steal but you for one haven’t really capitalized on it.

Het feit dat McCarthy reeds een Pulitzer op zak heeft, valt niet te merken. Het plot lijkt vaak maar bijzaak te zijn om de trage scènes – voornamelijk dialogen waarin er volop gefilosofeerd wordt over grote thema’s als de dood, liefde, geld, wanhoop en familie – aan elkaar te rijgen. Dit zorgt ervoor dat het tempo uit de film verdwijnt. De dialogen proberen overigens diepzinnig te zijn, maar missen vaak hun doel.

De aanwezigheid van de absolute sterrencast maakt gelukkig toch iets goed. Naast een degelijke Michael Fassbender, die de hoofdrol op zich neemt, zien we Javier Bardem opduiken. Deze had reeds een belangrijke rol als ijskoude moordenaar in No Country for Old Men uit 2007, dewelke ook al gebaseerd was op een roman van Cormac McCarthy. Nu speelt hij de rol van een flamboyant geklede drugskoning, die moeite heeft om het mysterie van de vrouw te doorgronden. Het feit dat Cameron Diaz zijn wederhelft Malkina speelt, zal hier vast wel iets mee te maken hebben. Voor Diaz is The Counselor haar eerste samenwerking met Ridley Scott en bij het zien van haar scènes merken we toch een heel andere actrice op dan we gewoon zijn. Ze speelt een soort van kille, intellectuele minnares met een voorliefde voor juwelen en alles wat blinkt.

the-counselor-brad-pitt-michael-fassbender

Ook Brad Pitt is van de partij. Zijn laatste samenwerking met de Prometheus-regisseur dateert alweer van 1991. Toen gaf hij gestalte aan J.D. in het misdaaddrama Thelma & Louise. De rol van Westray, de smooth-talking selfmade-man, is Pitt op het lijf geschreven. Op bepaalde momenten doet hij je zelfs terugdenken aan zijn personage Aldo Raine uit Inglourious Basterds, althans toch wat zijn zelfverzekerdheid betreft. Andere bekende acteurs die je zal herkennen zijn Penélope Cruz en Bruno Ganz (Der Untergang). De geloofwaardigheid van Cruz, die een femme fatale (Laura) moet neerzetten, is echter ver te zoeken.

Het personage van Michael Fassbender (The Counselor zelf) wordt trouwens nooit bij naam genoemd, en met goede reden. Hij is immers niet belangrijk genoeg binnen de wereld waarin hij zich zo graag wil bevinden. Fassbender zelf zet echter wel een degelijke acteerprestatie – vooral de laatste scène – neer, maar van een film met zo’n grote sterrencast hadden we toch meer verwacht.

Greed is greatly overrated. But fear isn’t.

Ondanks de trage opbouw van veel scènes, zijn er toch ook enkele lichtpuntjes in The Counselor aanwezig. Denken we maar aan de Ferrariscène waarin Bardem aan Fassbender vertelt dat zijn wederhelft ooit seks heeft gehad met zijn gele raceauto. De kijker krijgt hiervan een expliciete flashback te zien waar Cameron Diaz de film heel even naar een Showgirls-gehalte brengt, waardoor Bardem achterblijft met een wel zeer verwarde blik. Ook het bezoek van Diaz aan de lokale kerk is vrij hilarisch, maar jammer genoeg slagen scènes als deze er niet in de film te redden.

the-counselor09

Het feit dat de man die verantwoordelijk is voor het boek Blood Meridian – één van de beste romans van onze tijd – ook verantwoordelijk is voor het script van The Counselor, valt eigenlijk moeilijk te geloven. The Counselor is louter een film voor echte filmliefhebbers die graag wat nadenken over het leven, maar voor kijkers die op zoek zijn naar wat meer actie of gewoon een spannende misdaadfilm, zijn er betere opties voorhanden. Ridley Scotts vorige misdaadprent, American Gangster (2007), bijvoorbeeld.

The Counselor loopt vanaf 13 november 2013 in de bioscoop.