Review: Gravity

Continu spannend en indrukwekkend, geweldige kijkervaring.

Je gaat je dromen als astronaut voorgoed vaarwel zeggen.

Sandra Bullock en George Clooney geraken verloren in de ruimte in Gravity, de nieuwste film van Alfonso Cuarón. Lees hier de Brainfreeze review!

1
Posted 12/10/2013 by

Life in space is impossible.

Velen zullen wellicht als kind gedroomd hebben om astronaut te worden. Het avontuur naar het onbekende is iets dat vele mensen aanspreekt en er is bijgevolg ook heel wat fascinatie voor het heelal. Die fascinatie is vaak enorm spannend, maar ook eng en overweldigend. Emoties die volledig tot hun recht komen in Gravity, de nieuwe film van Alfonso Cuarón.

GRAVITY

Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) is een medisch ingenieur die als missiespecialist werkt op het ruimteveer Explorer. Ze wordt bijgestaan door Matt Kowalski (George Clooney), een veteraan astronaut voor wie dit zijn laatste missie zal zijn. Ze begeven zich buiten de shuttle om aan de Hubble ruimtetelescoop te werken. Er wordt steeds heen en weer gecommuniceerd met Houston, die hen ook op de hoogte brengen van een Russische raket die een defecte satelliet heeft stukgemaakt. Al gauw verandert dit nieuws naar een bevel voor de astronauten om hun missie plots stop te zetten. Het puin van de kapotte satelliet ondergaat immers een sneeuwbaleffect en brengt steeds meer en meer schade toe in een baan rond de aarde. Ook hun shuttle blijft hier niet van gespaard. Kort daarna verliezen ze contact met Houston en staan ze er helemaal alleen voor. Stone en Kowalski trachten zich wanhopig aan iets vast te grijpen, maar draaien ongecontroleerd verder uit elkaar. De ervaren Kowaksi probeert Stone nog redden en samen zoeken ze een weg om te overleven

Al onmiddellijk worden we in het begin van de film geconfronteerd met zowel het grootse en fantastische aspect van de ruimte alsook met de benauwdheid die we voelen bij Ryan Stone. We komen enkele essentiële dingen te weten over Stone en Matt Kowalski, zoals het feit dat Stone haar dochter heeft verloren en Kowalski’s vrouw hem verliet voor een andere man. Beiden kennen ze het gevoel van eenzaamheid dat nog eens geaccentueerd wordt door de grootsheid van het heelal dat zowel leeg als overweldigend is. De film blijft een constante confrontatie aanhouden met extremen, die zowel visueel als auditief werken. De stiltes in de film zijn minstens even belangrijk en intens als de luide momenten.

Hoewel we slechts over twee acteurs kunnen praten zit de casting er perfect op. Ryan Stone kent sinds de dood van haar dochter veel leegte en onvoldaanheid in haar leven en isoleert zich daardoor van anderen. Die isolatie wordt in deze film tot het uiterste gedreven, wanneer haar wanhoop naar menselijk contact haar drijfveer wordt om te overleven. Er valt op het eerste zicht misschien niet veel lichaamstaal af te lezen aan mensen die in een zwaar ruimtepak zitten maar Sandra Bullock acteert met ontzettend veel emoties in haar blik. Ze vertolkt een zeer realistisch personage dat zowel sterk als breekbaar is. Het charisma van George Clooney werkt dan weer rustgevend en vertrouwend voor zowel het hoofdpersonage als de kijker.

gravity-movie-review-sandra-bullock-shiop

Regisseur Alfonso Cuarón had met Children of Men (2006) al een eerdere ervaring met dramatische sci-fi dat een fatalistisch beeld oproept. Thema’s als sterfelijkheid, angst, hoop en zelfs wedergeboorte komen ook in Gravity aan bod. Toch zit de sfeer bij deze film anders en neigt de regisseur op verschillende momenten het transcendentale op te zoeken vanwege verschillende lange en indrukwekkende shots. Op enkele momenten leunt het echter gevaarlijk dicht tegen clichés aan, zoals de monoloog die Stone houdt over haar dochter. Het is dan ook voornamelijk dan ook de eerste helft van de film die ijzersterk is, maar toch blijft Gravity continu spannend en verveelt het geen enkel moment.

Films maken is geen rocket science, Gravity speelt dan ook voornamelijk in op de sfeer en emoties. Aangezien er niet verwacht wordt dat er veel ruimtevaartexperten in het publiek zitten wordt alles geloofwaardig en wordt je als kijker van in het begin al in het verhaal mee gesleurd. Dit is voornamelijk te danken aan de knappe visualisatie, goede acteerprestaties maar ook vanwege de 3D-ervaring. Zelden zijn er films in de bioscoop vertoond geweest die nog maar in de buurt kwamen van de meerwaarde die 3D aan een film kan toevoegen. Dit is niet het geval bij Gravity. Dit maakt de film daarom ook zo’n grote aanrader om op groot scherm, in 3D, te bekijken en die extra euro’s te betalen.

Gravity biedt een kijkervaring die weinig andere films dit jaar al hebben kunnen evenaren. Zelfs kijkers die geen voorliefde hebben voor science-fiction zullen zich stevig vast kunnen bijten in deze film, zowel technisch als narratief is de prent indrukwekkend.