Review: The Wolverine

Brutaal, persoonlijk en ingetogen portret van een bad-ass Wolverine. Geweldige vertolking van Hugh Jackman. De mid-credits scène.

Enkele mindere villains. Portrettering van de Silver Samurai zal niet iedereen bekoren. Een wat minder brave rating had gemogen.

Hugh Jackman keert terug als Marvel’s geklauwde mutant in The Wolverine. In de tweede solofilm rond ieders favoriete X-Man trekt Logan als eenzame ronin naar Japan… Lees nu al de Brainfreeze-review!

8
Posted 22/07/2013 by

Go f*ck yourself, pretty boy…

Meer dan tien jaar nadat acteur Hugh Jackman de eerste Wolverine-miniserie door Chris Claremont en Frank Miller las op de set van X-Men, verkrijgt hij in The Wolverine de kans om zijn favoriete verhaal rond Marvel‘s geklauwde mutant naar het grote scherm te brengen. The Wolverine is de tweede solofilm rond de X-Man en ziet Jackman voor de zesde maal in de huid kruipen van James Howlett/Logan. De prent werd geregisseerd door James Mangold (Walk the Line) en speelt zich een poos na de gebeurtenissen uit X-Men: The Last Stand (2006) af. De prent staat echter zeer goed op zichzelf en poogt een definitieve kijk op het personage te schenken, waar het (gedeeltelijk) zeer goed in slaagt.

The-Wolverine-Hugh-Jackman-image-8-600x400

The Wolverine opent in 1945, waar Logan in een Japans krijgsgevangenkamp vertoeft nabij Nagasaki, vlak voor de tweede Amerikaanse atoombom de stad van de kaart veegt. Logan overleeft de explosie en redt hierbij het leven van een Japanse soldaat genaamd Yashida (Hal Yamanouchi). Een hele poos later zien we Yashida terug op zijn sterfbed. Hij is ondertussen met zijn Yashida Industries zowat de machtigste man van Japan geworden en wenst Logan nog één keer te zien om hem te bedanken voor het redden van zijn leven. Logan zelf is na de gebeurtenissen van X-Men: The Last Stand – waarin hij Jean Grey, de vrouw waar hij van hield, moest doden – min of meer een kluizenaar geworden die zijn leven vol conflict vaarwel heeft gezegd. Ook heeft hij last van nachtmerries, waarin we actrice Famke Janssen opnieuw zien als de hallucinatie van Jean.

Zoals het steeds ging in zijn inmiddels zeer lange leven, duurt het nooit lang vooraleer Logan’s zin voor gerechtigheid opnieuw opkomt en het conflict hem aldus weer weet te vinden. Hij wordt door de Japanse ninjakrijgster en bodyguard Yukio (Rila Fukushima) mee naar Japan genomen om een laatste groet aan Yashida te brengen. Niets is echter wat het lijkt en hetzelfde kan gezegd worden voor de leden van de Yashida Clan waarmee Logan in contact komt. Een rollercoaster vol gevechten met de Yakuza, ninja’s, femme fatales, een falende genezingsfactor, corrupte zakenlui en een gigantische zilveren samoerai is het gevolg, afgewisseld met een nieuwe liefdesinteresse in de vorm van Mariko (Tao Okamoto), de favoriete kleindochter van Shingen en zijn enige erfgename…

The-Wolverine-Hugh-Jackman-image-7-600x399

The Wolverine biedt een meer ingetogen en meer persoonlijke superheldenfilm, zeer goed vergelijkbaar met Wolverine’s verschillende soloreeksen in het Marvel-universum. Het woord “mutant” of de links naar de vorige X-Men-films worden slechts zeer sporadisch aangehaald. De grootschalige, spectaculaire actiescènes in spandex/lederen kostuums worden gehouden voor Wolverine’s tijd bij de X-Men of de Avengers en verkrijgen hier dan ook geen plaats.  Er is uiteraard voldoende brutale actie in de film, maar niets op het niveau van de andere superheldenblockbusters die dit jaar de cinemazalen domineren. Pas in de climax verkrijgen we een “typischer” superheldengevecht in een meer sci-fi omgeving. Dit betekent echter ook meteen dat de 3D-conversie bij The Wolverine totaal onnodig is en dat de meer realistische actie ook last krijgt van de PG-13 rating die filmstudio Fox erop stempelde. Goed, er wordt wat gevloekt en er is wat bloed te zien, maar een harde R-rating had de actiescènes veel beter tot hun recht laten komen. Vooral één van de laatste gevechten met een horde ninja’s werd omwille van die reden drastisch ingekort en kon hierdoor beter gewoon worden weggelaten (inmiddels is er gelukkig het bestaan van een Unrated-cut aangekondigd, waarschijnlijk voor de Blu-Ray).

Qua plot is de film vrij rechttoe rechtaan, met een zeer bekende verhaalstructuur voor de Wolverine-lezer. Niemand is wie hij of zij lijkt te zijn en Logan komt opnieuw terecht in een web van intriges, leugens en familiale en politieke machtsspelletjes. De film is echter geen rechtstreekse adaptatie van Jackmans favoriete Wolverine-minireeks. Sterker nog, er worden opnieuw heel wat vrijheden met het bronmateriaal genomen, maar de aanpassingen werken grotendeels in het kader van de film. Hugh Jackman speelt zijn bekendste rol opnieuw met verve en de meer persoonlijke kijk op het personage komt de film alleen maar ten goede. Dit is echt de Wolverine uit de comics, waarin hij wel vaker als een eenzame ronin (samoerai zonder meester) wordt afgeschilderd (al is er wel een opmerkelijk verschil: deze Wolverine is Japan duidelijk nog niet gewend en spreekt de taal niet, maar je ziet hem naarmate de film vordert meer verliefd worden op het land, haar gebruiken, zwaarden en natuurlijk die ene inwoonster).

The-Wolverine-Hugh-Jackman-image-600x529

Terwijl Mariko en Yukio vrij herkenbaar zullen overkomen voor de gemiddelde Wolverine-lezer en Okamoto en Fukushima zeer goed gecast werden, kan niet hetzelfde worden gezegd voor enkele villains uit de film. De femme fatale, terroriste (en hier ook een mutante met gaven gelijkaardig aan een serpent) Viper bijvoorbeeld. In de comics staat ze gekend als Madame Hydra (wiens naam ze om duidelijke redenen niet draagt) en in de film wordt ze gespeeld door Svetlana Khodchenkova. De zwakke vertolking van de Russische actrice doet het personage echter veel te kort. Ook minder goed vergaat het Will Yun Lee als Kenuichio Harada, gekend in de comics als de eerste en meest klassieke Silver Samurai. Harada wordt hier enigszins herkenbaar geschreven als een beschermengel voor Mariko, een helper van Viper en een eervolle krijger die moeite heeft met zijn eer en beroep als huurling met elkaar te combineren. Zijn verhaallijn wordt echter wat vergeten naarmate de film vordert en, zoals eerder vermeld, werd zijn gevecht als leider van de ninjaclan de Black Clan (niet The Hand, want die filmrechten behoorden tot de Daredevil/Elektra-franchise) verkort.

Viper-Svetlana-Khodchenkova-The-Wolverine-image-1-600x494De manier waarop de Silver Samurai hier wordt afgebeeld zal misschien wel wat fans verdelen, maar je zal toch enkele verschillende versies van het personage herkennen in de filmversie. In het kader van het verhaal van The Wolverine, kunnen we het best nog wel geslaagd noemen. Het kon echter nog altijd beter.

Ondanks enkele mindere villains, maakt de persoonlijke reis van Logan en diens geweldige vertolking van Hugh Jackman The Wolverine tot de film waarop de fans van de solo-avonturen rond Marvel’s geklauwde mutant gewacht hebben. De gevechten zijn brutaal en Wolverine blijft, zelfs ondanks het gebrek aan een R-rating, een ware bad-ass (met een hart). Ook de vrouwen in zijn leven worden geweldig vertolkt. The Wolverine is misschien niet de beste X-Men-film, maar levert vanwege de diepere kijk op het personage een veel betere prent op dan zijn tot aan de nok met mutanten gevulde voorganger X-Men Origins: Wolverine (2009).

Ten slotte nog een bericht aan de X-Men-fans: blijf zeker zitten tot de mid-credits scène. Hoewel de scène minder goed past bij de algemene opzet van de The Wolverine-solofilm, verkrijg je hier wel één van de beste extra scènes/teasers tot hiertoe. We hebben het hieronder beschreven voor wie het wil weten…

The Wolverine hakt zich op 24 juli een weg naar de bioscoopzaal.

The Wolverine mid-credits scène – Spoilers!

Twee jaar na zijn Japans avontuur uit de film, zien we Wolverine terugkeren naar de Verenigde Staten. Uiteraard verkrijgt hij vanwege zijn adamantium skelet last bij de douane wanneer hij de metaaldetector door moet. Ondertussen wordt er een reclame van het revolutionaire bedrijf Trask Industries gedraaid op een televisie (jawel, de uiteindelijke bouwers van de mutantenjagende Sentinels). Wolverine kan zich plots niet meer bewegen, achter hem staat niemand minder dan Magneto, X-Men-aartsvijand en meester van het magnetisme, opnieuw gespeeld door Ian McKellen. Wolverine wil uithalen, maar Magneto – duidelijk terug in het bezit van zijn gaven – houdt hem tegen. Hij is echter niet uit op een vechtpartij, maar zoekt eerder zijn hulp. Wanneer Wolverine vraagt waarom hij zijn oude vijand zou moeten vertrouwen, lijkt plots de tijd de stoppen en rijdt X-Men-oprichter Professer Charles Xavier (Patrick Stewart) ten tonele. Antwoordend op de vraag hoe hij kon terugkeren uit de dood, vertelt hij: “You’re not the only one with special gifts, you know“…

Een ideale opzet en teaser voor X-Men: Days of Future Past, waarin Trask Industries erin slaagt de Sentinels te bouwen, hiermee een apocalyptische toekomst inluidt voor het mutantenras en Wolverine gekozen zal worden om terug naar de jaren 70 te reizen om de X-Men: First Class-cast te ontmoeten en dit allemaal te voorkomen… Wordt vervolgd op 23 mei, 2014…