Random Article


Review: Man of Steel

 

 
Overzicht
 

Genre:
 
Regisseur:
 
Scenario:
 
Acteurs: , , , , , , ,
 
Filmstudio:
 
Soundtrack:
 
Speelduur: 143 min.
 
Taal: Engels
 
In de bioscoop vanaf: 19 Juni 2013
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
1 total rating

 

Goed


Grandioos visueel spektakel, harde actie, verbluffende soundtrack en fantastische acteerprestaties van de cast. Superman en zijn mythologie wordt alle eer aangedaan.

Minder


Net iets minder actie ter verdere uitdieping van personages en achtergrondverhaal had gemogen, wat ritmeproblemen en enkele plotwendingen die controverse zullen uitlokken


In Man of Steel keert Superman, ‘s werelds eerste superheld, eindelijk terug naar het grote scherm. Geregisseerd door Zack Snyder en geproduceerd door Christopher Nolan, is dit veruit de meest verwachte blockbuster van het jaar geworden. Lees de allereerste Belgische review op Brainfreeze!

18
Posted 14/06/2013 by

 
Full Article
 
 

He’ll be a god to them…

man-of-steel-international-poster35 jaar geleden lieten Richard Donner en vooral Christopher Reeve ons voor het eerst geloven dat een man kon vliegen in Superman: The Movie, de allereerste grote superheldenblockbuster. Sindsdien verkreeg ‘s werelds eerste superheld een paar degelijke, maar voornamelijk minder goed ontvangen en zelfs ronduit erbarmelijke sequels. In 2006 werd er met Superman Returns (Bryan Singer) een poging ondernomen om de magie van de Donnerfilms op te rakelen, maar het resultaat was, om het zachtjes uit te drukken, onevenwichtig.

In een tijd waar superheldenfilms zowat het grootste genre zijn aan de filmkassa van Hollywood, mocht DC’s Superman – de eerste en grootste van ze allemaal – uiteraard niet ontbreken. Regisseur Zack Snyder (300, Dawn of the Dead, Watchmen) sloeg de handen in elkaar met het team achter Batman’s The Dark Knight Trilogy (scenarist David S. Goyer en Christopher Nolan, producer) om het verhaal van de inmiddels 75 jaar oude superheld voor een hedendaags publiek te vertellen. Het resultaat is Man of Steel, ongeveer de meest verwachte film van het jaar. Kan de nieuwe Superman de hype waarmaken? Natuurlijk wel.

Superman Begins

Man-of-Steel-Russell-Crowe-image-2-600x400

Man of Steel biedt alweer een andere kijk op het inmiddels welbekende oorspongsverhaal dat Jerry Siegel en Joe Shuster vertelden in DC’s Action Comics #1. De hoofdinspiratie werd duidelijk gehaald uit de meer hedendaagse hervertellingen (Superman: Birthright, Superman: Secret Origin, Superman: The Animated Series), maar vooral uit The Man of Steel (1986, John Byrne) en Superman: Earth One (2010, J. Michael Straczynski). De film blijft uiteraard wel (ongeveer) dezelfde welbekende structuur behouden als in de vorige versies. Eerst bezoeken we de verafgelegen planeet Krypton, dewelke hier wordt uitgewerkt tot een geloofwaardige sciencefictionwereld met haar eigen fauna en flora, politiek systeem, denkwijzes en geavanceerde technologieën. In tegenstelling tot de voorgaande films, spenderen we heel wat meer tijd op Krypton dan gewoonlijk. De planeet blijft echter gedoemd en baby Kal-El wordt tijdig door zijn ouders naar de aarde gestuurd, waar hij zal gevonden worden door een Amerikaans koppel en de naam Clark Kent meekrijgt. In de tweede act volgen we meteen een inmiddels volwassen geworden, maar redelijk verloren geraakte Clark Kent. Hij is nog steeds op zoek naar een doel in zijn leven en de zin van zijn bestaan en immense krachten die hij doorheen de jaren ontwikkelde onder onze gele zon. Clark zou Clark niet zijn mocht hij natuurlijk niet her en der enkele reddingsacties uitvoeren. Via flashbacks zien we de sleutelmomenten uit zijn jeugd in het dorpje Smallville, zijn relatie tot zijn pleegouders, alsook enkele manieren waarop hij met zijn krachten en verhoogde zintuigen leerde om te gaan. Uiteindelijk komt hij meer te weten over zijn buitenaardse afkomst en neemt hij zijn welbekende superheldenidentiteit aan. En geen seconde te vroeg, wanneer in de derde act een hoop eveneens van Krypton afkomstige criminelen de aarde bedreigen.

Man-of-Steel-image-7-600x400

Klinkt allemaal zeer bekend, maar toch worden er enkele subtiele (en minder subtiele) veranderingen aangebracht om alles fris en modern te doen lijken. Zo gebeurt er heel wat meer op Krypton en wordt de tijd in Smallville wat naar de achtergrond geduwd. Centraal staat hier de zoektocht van Clark Kent naar zijn plaats in de wereld en relatie tot zijn twee vaders: Jor-El van Krypton en de aardse Jonathan Kent. De ene wil hem zijn geboorterecht en buitenaardse afkomst laten omarmen en tevens een brug laten bouwen tussen de culturen van beide werelden, terwijl de andere zeer ver gaat om Clark ervan te overtuigen zijn bovenmenselijke gaven geheim te houden. Dit alles wordt op de spits gedreven wanneer Clark hardhandig zal moeten kiezen tussen de verderzetting van zijn geboorteras en de bescherming van zijn adoptieplaneet.

“S” staat voor “Serieus”

Man-of-Steel-Henry-Cavill-image-3-600x399

Man of Steel levert een meer realistische en donkere kijk op de oorsprong van Clark Kent/Superman. De invloed van het Goyer/Nolan-team en parallellen naar de voorgaande reboot Batman Begins zijn duidelijk. Maar men vergeet niet dat Superman staat voor hoop (de letterlijke betekenis van zijn S-symbool en familie-embleem overigens, een idee dat werd ontleend aan Superman: Birthright). Het karakter van Clark en zijn eenzaamheid in de mensenwereld worden wat dieper bekeken, wat een emotionelere, menselijkere en dus meer identificeerbare man van staal oplevert. Wanneer hij hier de mantel van Superman aantrekt verkreeg ie geen 12 jaar training in zijn Fortress of Solitude zoals in de eerste film. Deze Superman is aanvankelijk dus minder ervaren in het gebruik van zijn krachten en een pak roekelozer dan zijn haast perfecte eerdere Big Blue Boy Scout-incarnatie. Hij geniet echter ook meer van het gebruik van zijn gaven (want geef toe, wie zou ze niet willen hebben?) en ze te hanteren om mensen te redden. Ook blijft hij, persoonlijkheidsgewijs, gewoon Clark. Niet de bebrilde, mild-mannered reporter van de Daily Planet die de meeste kijkers kennen (deze verschijnt pas tegen het einde als teaser voor een volgende film), maar de boerenjongen die gevormd werd door zijn twee vaderfiguren.

Man-of-Steel-Michael-Shannon-image-3-600x248

Man of Steel is donkerder, ja, maar dat was Superman Returns ook al. Ondanks het soms opvallende gebrek aan wat meer humor doet de nieuwe prent dit echter overtuigend genoeg om aan te tonen hoe bad-ass de moderne Clark/Superman wel niet kan zijn. De film neemt zichzelf, haar wereld en personages heel serieus, maar dat doet Man of Steel helemaal niet vervallen in The Clark Knight. ’s Werelds eerste superheld blijft zeer herkenbaar en wordt fantastisch neergezet door Henry Cavill. De Britse acteur is de beste en meest geloofwaardige on-screen Superman sinds Christopher Reeve.

Robin Hood-alumni Russell Crowe en Kevin Costner zijn perfect gecast als zijn twee vaders Jor-El en Jonathan Kent. Beide heren brengen de nodige warmte en gravitas tot de zeer belangrijke rollen. Hun aanwezigheid is steeds voelbaar in Clark, ook al komt Costner zeer weinig in beeld. Crowe verkrijgt als Jor-El (en later zijn hologram/A.I.) dan weer een grotere en meer actievolle rol.

man-of-steel-amy-adams1-600x261

Superman’s grootste liefdesinteresse, Lois Lane, wordt gespeeld door Amy Adams en ook zij doet het personage alle eer aan. Lois verkrijgt in deze film overigens een grotere en zich veel vroeger afspelende rol in het oorsprongsverhaal van Superman. Dit verandert misschien de klassieke, meer sprookjesachtige en aldus minder realistische dynamiek tussen de personages, maar getuigt wel van Lois Lane’s journalistieke integriteit als de beste reporter die de Daily Planet te bieden heeft. Deze Lois is niet blind, is meer dan een damsel in distress en kan haar mannetje staan als een feisty, vurige, gepassioneerde dame. Een geweldige interpretatie van één van de belangrijkste vrouwelijke personages in het comicbookmedium. Toch mocht er wat meer aandacht aan het verleden van Lois besteed worden. Haar chemie met Cavill/Superman is er echter wel, maar ook hier mochten wat meer persoonlijke momenten tussen de twee om hun aantrekking tot elkaar nog beter op te bouwen.

Wie ook een aangepaste en meer aanzienlijke rol in het oorsprongsverhaal krijgt is de Kryptoniaanse General Zod, gespeeld door Michael Shannon. Hij is de hoofdschurk van dienst en heeft één doel voor ogen: de bescherming (en later de verderzetting) van Krypton. Zod is hier letterlijk voor geboren. Hoewel Shannon aan wat overacting doet in het eerste deel van de film, groeit hij – wanneer hij vrij snel zijn superkrachten op aarde onder de knie krijgt – uit tot één van de gevaarlijkste en meest meedogenloze schurken die we al in een superheldenfilm hebben gezien.

man-of-steel-amy-adams-antje-traue1-600x250

Man of Steel geniet over het algemeen dus een topcast. Laurence Fishburne is overtuigend als Daily Planet-redacteur Perry White, Antje Traue speelt een werkelijk angstaanjagende Kryptoniaanse moordmachine als Zod’s rechterhand Faora en zowel Diane Lane (als Martha Kent) als Ayelet Zurer (als Lara Lor-Van) zijn, ondanks hun korte screentime, hartverwarmend als de moeders van Clark en moeten zeker niet onderdoen voor hun mannelijke wederhelften.

De serieuzere kijk op Superman wordt ook in de verf gezet door de bij momenten zwaarwichtige score van componist Hans Zimmer (Gladiator, The Dark Knight Trilogy). Bombastisch wanneer het moet, hoopvol wanneer het hoort, en een nieuw Superman-thema dat blijft hangen. De score kan echter Zimmers werk op de Batman-films net niet evenaren (en is zeker niet zo iconisch als het oorspronkelijke thema van John Williams, maar Man of Steel is een heel ander beestje dan de voorgaande Superman-films dus een geheel nieuwe muziekscore was onontbeerlijk de juiste keuze).

“S” staat voor “Snyders beste film”

Wat Man of Steel vooral apart zet van de vorige Superman-films, is de enorm grote nadruk op de actiescènes. Hier schittert regisseur Zack Snyder als geen ander. Wie geen fan is van zijn slow-motion actie in zijn vorige films, kunnen we geruststellen. Slow-mo komt helemaal niet aan de orde en de Kryptonianen bewegen supersnel, zoals het hoort.

Man-of-Steel-Henry-Cavill-image-6-600x249

De actie, zowel op Krypton, als de reddingsscènes in Smallville als de climactische eindgevechten tussen Superman en zijn mede-Kryptonianen gaat enorm hard en ziet er werkelijk spectaculair uit. Er lijkt meer actie in Man of Steel te zitten dan in de voorgaande Superman-films samen. Dit is de anti-Superman Returns, (niet alleen qua actie, maar ook qua Superman’s relatie tot Amerika) wat tevens ook de bedoeling van het productieteam was. Deze Superman gebruikt (eindelijk) zijn vuisten, kan vechten en gooit al zijn krachten in de strijd tegen General Zod en co. De massale vernietiging die gepaard gaat met gevechten tussen superwezens en hun buitenaardse technologieën laten je overdonderd achter. De slag om New York in Marvel’s The Avengers leverde vorig jaar zowat het grootste superheldengevecht dat ooit op een bioscoopscherm werd getoond, zeg je? Man of Steel gaat nog een pak grootschaliger. En dat met een hoop minder personages. De slag om Smallville en vooral Metropolis zijn gewoonweg episch.

man-of-steel-michael-shannon-zod-600x250

De film toont vanwege de meer realistische stijl waarnaar men streefde ook duidelijk wat de werkelijke gevolgen zijn wanneer buitenaardse wezens met haast goddelijke superkrachten het met elkaar beginnen uitvechten. De schade aan de stedelijke omgevingen is aanzienlijk en zelfs Superman kan (pijnlijk genoeg) niet iedereen redden. Wel hadden we graag gezien dat de man van staal toch af en toe iets meer aandacht aan zijn omgeving besteedde tijdens het vechten. In feite is het een licht mirakel dat nog zoveel van Metropolis blijft rechtstaan op het einde van de film…

Zeker voor lezers die de avonturen van de man van staal in comics en animatiereeksen de afgelopen dertig jaar hebben gevolgd, maken de actiescènes Man of Steel tot de Superman-film waarop je al die jaren zat te wachten. Dit is de Superman uit de modernere, hedendaagse comics op het grote scherm, tevens met een hoop easter eggs naar een groter DC-universum.

Toch kan de non-stop actie naar het einde toe wat te lang aanvoelen (of, eerlijk gezegd, naar destruction porn beginnen neigen) en hadden we gerust een tiental minuten actiescénes achterwege kunnen laten voor wat meer scènes in Smallville of persoonlijke interacties tussen de hoofdpersonages. Zeker in act twee loopt alles misschien iets te snel vooruit, om er dan weer even uit te gaan voor een flashback. Sommige hardcore Superman-fans zullen ook misschien problemen hebben met één schokkende, en vrij controversiële keuze naar het einde toe. We gaan niets spoilen en zullen hier later nog wel verder op ingaan, maar voorlopig volstaat het om te zeggen dat dit moment werkt in de context van de film. Het biedt zelfs één van de emotionele hoogtepunten (en het is heus niet de eerste keer dat iets gelijkaardigs gebeurt in de Superman-comics en zelfs films). Maar daarover later meer.

Man-of-Steel-Henry-Cavill-image-9-600x249

Wat je moet weten:

Man of Steel houdt het midden tussen het realisme van thematische voorganger Batman Begins en de over-the-top actie en wereld van Marvel’s The Avengers. De film neemt Superman en zijn wereld serieus en biedt een duidelijk startpunt voor een nieuwe filmfranchise en een DC-universum op het grote scherm. Man of Steel vliegt hiermee meteen naar de hoogste regionen (al dan niet de top) van het superheldenfilmgenre. Het heeft geen schrik om een comicbookadaptatie/superheldenfilm te zijn en levert zelfs de meest grootschalige tot hiertoe af. Meer nog, Man of Steel verheft qua schaal en actie het genre tot een hoger niveau en zal, net zoals Superman: The Movie al die jaren geleden, een geheel nieuwe generatie kijkers laten geloven dat een man kan vliegen. Een groter compliment kunnen we niet geven. Met andere woorden: The king is back!

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.


18 Comments


  1. avatar
     
    grifter

    Ik ben reuze benieuwd! En ik was te laat voor de contest! Dang it!




  2. avatar
     

    IK moet zeggen dat ook ik, als Superman-leek, enorm genoten heb van de film. De 5 sterren-score vind ik misschien wat overkill (4-4.5 sterren had mij passender geleken), maar over het algemeen is dit een echte topper. Hier en daar wat clichédialoogjes, soms een scène die rechtstreeks overgelift is uit een andere film, maar zeker niets dat de film kan bederven.

    Er zit ook een hele leuke easter egg in dat duidelijk maakt hoe Superman de ‘nolanificatie’ zal ondergaan. Een franchise rebooten met een ‘begins’, en in de sequel uitpakken met een goed status quo en de belangrijkste villain uit het universum als main act.




    • avatar
       
      Donnie Darko

      Wat de score betreft: het blijft Arno, hé…
      Ik ben nu echter heel benieuwd! Wel licht teleurgesteld dat je Terrence Malick niet ge-namedropped hebt.




      • avatar
         
        Donnie Darko

        Ik ben trouwens soms ook heel erg subjectief. Niets verkeerd mee…




      • avatar
         

        Arno is inderdaad de grootse Superman fan die ik ken, maar ook de grootste Superman kenner. Dus het feit dat iemand die het personage zo door en door kent de film 5 sterren geeft, sterkt mijn vertrouwen in de film.
        Zijn grootste opmerking ivm Iron Man 3 over de Mandarin kon ik ook volledig volgen. Maar schrok wel dat enorm veel comic-fans het niet erg vonden . . .




      • avatar
         

        Ik vrees er gewoon een beetje voor dat de verwachtingen nu ietsje te hoog gaan liggen. Als een superheldenfilm 5 sterren krijgt zie ik dat direct als ‘De film die de fakkel van The Dark Knight overneemt als beste in zijn genre.’ Het hangt er natuurlijk van af hoe je die 5 sterren-rating interpreteert, maar voor mensen zoals mij kan dit enkel een kale reis betekenen -.-




  3. avatar
     
    Snowdog

    “S stands for hope”, awel dat hoop ik al lang. Maar met deze score, en hetgeen met de meer dan geslaagde Batman-reboot gebeurd is, ziet dat er goed uit. Ik kijk er nu al naar uit : )




  4. avatar
     
    ghostrider

    mijn vraag is nu is de 3d en dus de 2 euro erbij de moeite (bedoel dus brengt het iets bij aan verhaal en is het cool)?? de film zelf zie ik na deze review helemaal zitten.




    • avatar
       
      Donnie Darko

      Het is een post-conversion en zo’n dingen vermijd je meestal best als de pest. Allez, dat doe ik toch…




    • avatar
       
      Arno

      De 3D stoorde niet. Krypton ziet er goed uit in 3D en in de actiescènes vliegen er heel wat brokstukken op je af. Brengt het een absolute meerwaarde? Neen :) Maar dat zeg ik van zowat alle 3D films. Ik denk dat je de 3D het best kan vergelijken met deze uit The Avengers. Als je het daarbij een meerwaarde vond, dan bij Man of Steel ook.




  5. avatar
     
    ghostrider

    avengers niet in 3d gezien en vind dat ook geen meerwaarde hebben de nieuwe star trek in 3d was ook niet nodig dus daarom de vraag. buiten final destination en beowolf heb ik geen films tegengekomen die de moeite waren. dan ga ik hem dus niet in 3d zien hoopte eigenlijk erop dat met 3d de vuisten om je oren zouden vliegen of superman op je af zou vliegen maar is dus niet zo spijtig want dacht dat superman nu wel de held is om goede 3d meerwaarde te creeeren.




    • avatar
       
      MoLetalis

      Je maakt zeker een grapje? Als er één film is die volledig de moeite waard is om in 3D te zien, dan is het wel Man of Steel. De beste 3D / special effects ooit! Ik denk dat je af en toe een ander kwaliteit theater moet bezoeken of je verwachting van 3D moet bijstellen (verwacht geen vuisten een paar cm van je gezicht af), want ook Star Trek en The Avengers waren puur voor 3D gemaakt en kwamen helemaal uit de verf. Dan praat ik nog niet eens over Jurassic Park 3D en Transformers3, die mijn top 3 compleet maken.




      • avatar
         
        Lav

        Agree to disagree, het feit dat voor zowel Man of Steel als Avengers de 3D conversie achteraf gebeurde zegt eigenlijk al genoeg voor mij. Daarbij heb ik het liever dat 3D gebruikt wordt om meer diepte te creëren in de sets, zoals bvb Frankenweenie dan als een gimmick om vanalles op je af te laten komen.
        Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen verwachtingen en meningen over 3D maar volgens mij heeft de 3D ook niet zoveel meerwaarde voor Man of Steel




      • avatar
         
        ghostrider

        star trek en avengers (die wel niet in 3d gezien) waren zeker niet de moeite in 3d. heb zelfs star trek into darkness twee keer in 3d gezien en 1 keer zonder en zonder is vele malen!! beter doordat de lensflares veel minder irritant zijn. 3d moet een meerwaarde geven en alleen bij tekenfilms en zoals lav zegt ook diepte creeeren, conan was daar een goed vb van goeie diepte scenes. ben heel blij dat ik man of steel in 2d heb gezien kunt ge tenminste het gevecht goed volgen bij transformers 3 was 3d ook overbodig en kon ik de gevechten niet meer volgen door 3d.




        • avatar
           

          Nog even iets over de 3D van Man of Steel. Ik vond dat geen goede keuze. Later bleek ook dat de film in 2D is opgenomen, dus niet bedacht voor 3D. De schokkerige beelden maakt je misselijk, waardoor je het verhaal werd uitgetrokken. zonde! Als er even overna gedacht zou zijn zou het Super goed gewerkt hebben en de film een knaller zijn geweest. Maar de regisseur schijnt iemand te zijn die maar wat een klooit, wat ook te zien is. Hoop op het vervolg iemand de er verstand van heeft.




  6. avatar
     
    Viva moz

    Ik ben het eens met arno. Geweldige cast en de film is een van de beste in het superhelden genre. Misschien een beetje teveel actie scenes in het tweede deel. Maar dat neem ik er graag bij.

    Cavill zet ongetwijfeld de beste superman neer sinds reeve. En dat komt van iemand die een enorme reeve van is…




  7. avatar
     
    Donnie Darko

    Wel Arno, je zal misschien stijl achterover vallen, maar ik ga volledig akkoord met je. Dit is de Superman film waar ik op zat te wachten. Hij was overdonderend goed!





Leave a Reply to wolferick Reactie annuleren



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.