Review: Oblivion

Scenario: , , ,

Soundtrack: , ,

Speelduur: 124 minuten

In de bioscoop vanaf: 10 april 2013

Prachtige beelden en een gedetailleerde wereld.

Bordkartonnen personages. Het verhaal mist spanning.

2013 is een jaar boordevol Sci-Fi. Elysium, Pacific Rim, Star Trek Into Darkness, After Earth,… Het kan niet op. Voor deze kanonnen losbarsten is er eerst nog Oblivion waar Tom Cruise nog eens Top Gun-gewijs rondraast… in een post-apocalyptische wereld…

3
Posted 29/04/2013 by

Tom Cruise werd vijftig jaar op de set van Oblivion. Wanneer de modale persoon dan reeds de eerste tekenen der ouderdom begint te ondervinden, tackelt Cruise nog steeds zijn films met de ingesteldheid en het lichaam van een kwieke twintiger. Denk maar aan Jack Reacher en de op til staande Van Helsing en Mission: Impossible 5. Ook in Oblivion speelt hij een avontuurlijk personage die stunts uitvoert waarbij zelfs Lt. Pete ‘Maverick’ Mitchell uit Top Gun het angstzweet zou uitbreken.

Het is het jaar 2077 op een post-apocalyptische aarde. Na een vernietigende oorlog waarbij de maan door aliens werd vernietigd, vluchtte de mensheid naar Titan, een maan van Saturnus. Om deze maan leefbaar te houden is energie nodig. Dat verkrijgt men door op aarde grote machines het water te laten omzetten. Jack Harper (Tom Cruise) en Victoria (Andrea Riseborough) blijven op de aarde om deze machines te onderhouden. Ze staan in contact met de Tetra, een ruimtetuig dat rond de aarde cirkelt en de bevelen van Titan naar hen doorsluist. Natuurlijk zijn er ook kapers op de kust. Een groep ruimtewezens, ‘Scavs’ genaamd, blijft achter om zowel Jack en Victoria als de door de Tetra bestuurde gewapende drones lastig te vallen.

Met Tron: Legacy toonde regisseur Joseph Kosinski reeds dat hij weet hoe hij een film visueel aantrekkelijk moet maken. De man is van opleiding architect en bouwt de werelden van zijn films van de basis op. De decors zijn dan ook vaak indrukwekkend en erg gedetailleerd. Zo heeft het zeer futuristisch uitziende ‘huis’ van Jack en Victoria een buitenzwembad waarvan de bodem uit glas bestaat. Het huis hangt hoog boven de grond en Kosinski laat de hoofdpersonages zich wagen aan een nachtelijke vrijpartij. De regisseur gooit er de juiste belichting en een aangename cadrage bij en het fonkelende water wordt een feest voor het oog. Ook de wilde achtervolgingen met de bolvormige drones doorheen canyons en over woestijnlandschappen zijn origineel en spectaculair in beeld gebracht.

Het verhaal schiet echter tekort. De film start met een spervuur aan informatie en neemt dan een drietal kwartier pauze alvorens echt in gang te schieten. Pas dan komt er vaart in het verhaal en in de actie. Dat zou op zich geen probleem zijn mocht die stilte voor de storm nuttig ingevuld worden, denk bijvoorbeeld aan een degelijke karakterstudie van de personages. Maar ook hier faalt Oblivion. Jack en Victoria blijven bordkartonnen figuren met slechts één à twee drijfveren en persoonlijke kenmerken. Echt goed leer je ze nooit kennen. Een pluim trouwens voor Andrea Riseborough die ondanks de beperkte stof toch aardig wat emotie kan uitdragen. Pakweg halverwege de film volgt de ene twist de andere wending op. Hoewel je ze niet per se van mijlenver ziet aankomen, is er toch geen enkele die echt verrast. Getuige de “zie je ‘t” die door de cinemazaal gonsde bij één van de eerste en grootste onthullingen. Het is een val waar Kosinski ook bij Tron: Legacy intrapte. Visueel uitmuntend, maar qua personages en verhaal schiet hij tekort. Derde keer, goede keer dan maar bij de op til staande Tron-sequel?

Laat dit je echter niet tegenhouden, Oblivion is een zeer entertainende spektakelvolle film waarbij Tom Cruise terug ‘the need’ voelt,… ‘the need for speed’. Hij voert acrobatische stunts uit in een futuristisch vliegtuig, neemt het op tegen robots en tegen Morgan Freeman. Hoewel verhaal en personages niet bijzonder zijn, ben je toch genoeg geïnteresseerd om de volledige rit uit te zitten. Oblivion is dus het bioscoopticketje zeker waard!