Review: Rise of the Guardians

Speelduur: 97 min.

Verkrijgbaar vanaf: 12/03/2013

Adembenemende animatie, originele cast, spectaculaire actiescènes

Grappen blijven steken in goede bedoelingen

Met Pasen dat voor de deur staat vonden we het tijd om Rise of the Guardians nog eens in onze Blu-ray-speler te proppen. In deze Dreamworks animatiefilm moeten de Paashaas, de Kerstman, het Zandmannetje, de Tandenfee en Koning Winter een superteam vormen om de wereld te redden van de Boeman…

1
Posted 30/03/2013 by

So, the Big Four all together: Santa Claus, the Tooth Fairy, the Sandman and the Easter Kangaroo. – Jack Frost

Rise of the Guardians (Nederlandstalige titel: De Vijf Legendes) is een animatiefilm van Dreamworks (Shrek, How To Train Your Dragon, Kung Fu Panda) uit 2012. De film vertelt het verhaal van de vijf ‘Guardians’ van de aarde en werd gebaseerd op de The Guardians of Childhood-jeugdboeken van schrijver William Joyce. De film werd geregisseerd door Peter Ramsey (Monsters vs Aliens: Mutant Pumpkins from Outer Space) en bevat – in de originele versie – onder meer de stemmen van Chris Pine (Jack Frost), Alec Baldwin (North), Hugh Jackman (Bunnymund), Isla Fisher (Tooth) en Jude Law (Pitch).

rise_guardians_06

De vijf Guardians

Wanneer de boosaardige Pitch Black (de Boeman) de aarde bedreigt komen de vijf legendarische Guardians samen. Deze bestaan uit North (de Kerstman), Bunnymund (de Paashaas), Tooth (de Tandenfee), Sandy (het Zandmannetje) en nieuwkomer Jack Frost (Koning Winter). Willen ze de opkomende dreiging het hoofd kunnen bieden, zullen ze moeten samenwerken. Pitch wil namelijk de hele wereld onderdompelen in duisternis door de kinderen hun geloof in de Guardians te ontnemen.

RISE OF THE GUARDIANS

Jack Frost

Het verhaal van Rise of the Guardians wordt verteld vanuit het standpunt van het minst bekende personage Jack Frost. Jack is een vreemde puber met magische krachten en zit met heel veel vragen in z’n hoofd. Zo weet hij niets meer van de periode voor hij Jack Frost was en weet hij ook niet waarom hij zo geworden is. Op de koop toe is hij ook nog eens onzichtbaar voor iedereen omdat niemand in hem gelooft. Nooit geloofd worden is dan ook zijn grootste angst en hierop speelt Pitch maar al te graag in.

Jack Frost: Am I on the Naughty List?
North: Naughty List? You hold record.

Ook de andere Guardians komen ruimschoots aan bod in de film. Alle achtergrondverhalen zijn goed uitgewerkt waardoor je onmiddellijk sympathie verkrijgt voor de personages. Schrijver William Joyce en scenarist David Lindsay-Abaire hebben goed werk geleverd. Zo leren we de Kerstman kennen als een soort Russische piraat die de woorden ‘Naughty’ en ‘Nice’ op zijn armen heeft getatoeëerd, heeft de met boemerangs gooiende Paashaas een Australisch accent en is de Tandenfee een neurotisch rondvliegend vrouwtje. Het zijn dus typetjes, maar ze worden wel met de nodige humor neergezet.

Have you been nice this year?

Have you been nice this year?

Rise of the Guardians is een leuke, luchtige animatiefilm met een originele cast. De animatie is betoverend en een echte lust voor het oog. Vooral Sandy (het Zandmannetje) weet heel wat magie uit zijn spreekwoordelijke hoed te toveren. Minder puntje is de uitwerking van slechterik Pitch. Hij doet sterk denken aan die andere slechterik uit Disney’s tekenfilm Hercules. De actiescènes zijn spectaculair, maar de meeste grappen in deze prent blijven vaak hangen in clichés en voorspelbaarheid. Van een Dreamworks-film hadden we hiermee toch iets meer verwacht. De juiste intentie en motivatie is wel aanwezig, maar het geheel blijft steken in goede bedoelingen. Ook wat betreft de algemene verhaallijn hoef je niet veel nieuws te verwachten.

Heb je echter niets te doen op Pasen (of Kerstmis natuurlijk) dan is deze film geen slechte keuze. De boodschap van Rise of the Guardians richt zich misschien vooral tot de allerkleinsten onder ons, maar ook volwassenen zullen zich hierin herkennen. Want wie heeft er immers vroeger niet in de Kerstman, de Tandenfee of de Paashaas geloofd?