Review: Oz: The Great And Powerful

In de bioscoop vanaf: 13 maart 2013

- deftige prequel - goed gebruik van 3D technieken en special effects

- acteerwerk voelt soms niet natuurlijk aan

Oz: The Great and Powerful toont hoe de tovenaar van Oz zijn heerschappij verkreeg in het Land of Oz, voordat Dorothy haar rode schoentjes kwam passen…

1
Posted 21/02/2013 by

Oz: The Great And Powerful is een prequel op de wereldberoemde The Wizard of Oz (1939). Walt Disney Studios toont in deze film hoe de Wizard of Oz in het land van Oz terechtkwam. Regisseur Sam Raimi (Spider-Man trilogie) neemt je mee naar het betoverde land en laat je wegdromen in de vele wonderen die het land rijk is.

Het verhaal begint bij Oscar ‘Oz’ Diggs (James Franco, Spider-Man trilogie, 127 hours), een circusgoochelaar in Kansas die zijn brood probeert te verdienen met zijn illusies en obscure trucs, samen met zijn handlanger Frank (Zach BraffScrubs). Oz is iemand die een beetje last heeft van grootheidswaanzin, en is een echte vrouwencharmeur. Om zijn nieuwe assistente te verleiden, geeft hij haar een muziekdoosje cadeau dat volgens hem een erfstuk was van zijn overleden grootmoeder, maar wanneer de Sterke Man (Tim Holmes) merkt dat zijn muziekdoos gestolen is, wil hij Oz laten boeten voor zijn misdaad. Oz probeert de sterke man te ontvluchten, en sukkelt uiteindelijk in een luchtballon, die vervolgens wordt weggevoerd door een grote storm.
oz-castAls de luchtballon eindelijk geland is, blijkt Oz niet meer in Kansas te zijn, maar in het Land van Oz, daar ontmoet hij Theodora (Mila Kunis, Black Swan, Ted), die hem vertelt dat hij de grote tovenaar van de profetie is, die het Land van Oz zal beschermen tegen de Wicked Witch. Oz gelooft niet veel van die profetie, maar gecharmeerd door Theodora besluit hij om met haar naar Emerald City te gaan, waar de troon met al zijn rijkdom staat. Evanora (Rachel Weisz, The Mummy), is de zus van Theodora, en raadgever van de vorige Wizard. Om te bewijzen dat Oz de echte opvolger is, moet hij van Evanora The Wicked Witch doden zodat er weer vrede is. Verleid door al de rijkdom gaat Oz op weg om zijn taak te volbrengen en de nieuwe Wizard te worden. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij Glinda (Michelle Williams, Shutter Island), ook een heks, die Oz wil helpen zoeken naar de ware identiteit van de Wicked Witch. Uiteindelijk zal Oz nog de hulp krijgen van Munchkins, Quadlings en Tinker Men om zijn doel te volbrengen, en zoals het een echte Disney film betaamt, zal zijn hebzucht plaatsmaken voor de liefde voor zijn volgelingen, met een happy end tot gevolg.

Tijdens de film zijn er, zoals in The Wizard of Oz veel verwijzingen naar de echte wereld. Zo redt Oz het leven van Finley (stem van Zach Braff), een vliegende aap, die in ruil alles zal doen voor Oz om zijn dank te betuigen. Hierin herkennen we zijn handlanger Frank die tijdens zijn goochelshows het ‘magische’ deel achter de schermen verzorgde. Op diezelfde show was er ook een jong meisje (Joey King) in een rolstoel, smekend om haar te genezen. Oz, niet in staat om echte magie te verwezenlijken en haar te genezen, lijmt later de benen van China Girl (een porseleinen meisje, stem van Joey King), met zijn zogenoemde ‘vloeibare magie’. Ook Theodora is een weerspiegeling van zijn assistente (Abigail Spencer, Cowboys & Aliens), die hij beliegt en bedriegt, en later zal merken dat dit nefaste gevolgen heeft. Glinda is dan weer de Oz-versie van zijn verloren liefde, en Knuck (Tony Cox), een Munchkin en Heraut van Emerald City stelt de Strong Man voor, waarmee Oz vaak in de clinch gaat.

oz-landschap

Het deel dat in de echte, grauwe wereld afspeelt wordt in de film weergegeven in zwart/wit, om zo het contrast met het kleurrijke Land van Oz nog meer te benadrukken. De landschappen worden prachtig weergegeven, met felle kleuren en abnormale rotsstructuren, zodat iedere scène een totaal ander beeld geeft.

De film valt te bekijken in 3D of digitaal, en voor degenen die net dat ietsje meer willen, is de 3D-versie aan te raden, want er is veel aandacht besteed aan de 3D effecten. Vanaf de intro krijg je echt het gevoel dat je naar meer kijkt dan een vlak scherm, en het lijkt alsof de sneeuwvlokken, vuurvonken en geldmunten letterlijk in de zaal rondvliegen. Ook tijdens de film worden speren of vuurpijlen gelanceerd, waardoor je soms het gevoel krijgt dat die recht op je afkomen.

Enig minpuntje is dat sommige personages te weinig uitgewerkt zijn, en wat te licht overgenomen zijn van Frank Baum‘s originele novel. Een perfect voorbeeld hiervan is de jongedame die plots aan Oz’s circustent staat, deze blijkt zijn ware liefde in de echte wereld te zijn, maar gaat blijkbaar trouwen met iemand anders, en daar moet de kijker het mee doen. Pas later in de film kom je te weten dat Glinda die jongedame moet voorstellen. Een ander minpuntje is dat Warner Bros nog de rechten bezit van de typische elementen van ‘The Wizard of Oz’, en alles wat op plagiaat kon lijken moest Disney dus vermijden. Vandaar dat er geen vermelding is van de bekende rode schoentjes. De huid van de Wicked Witch is wel groen, maar een andere soort groen om dit te omzeilen. Daarom dat de bekende puist op de kin van de heks ook afwezig is. Gelukkig gebruiken ze wel de Yellow Brick Road en Emerald City, zodat de film buiten de namen toch nog enkele herkenbare punten bezit.

Uiteindelijk is het een goede prequel, alles past perfect in het plaatje en The Wizard of Oz kan er zo op volgen, dus zeker een aanrader voor de fans, of voor wie gewoon van magische landschappen houdt. Oz: The Great and Powerful is bij ons te zien vanaf 13 maart in een digitale of 3D-versie.

Oz met China Girl

Oz met China Girl