Snow White and the Huntsman

Genre: ,

In de bioscoop vanaf: 13 juni 2012

Sanders werkt met prachtige scènes maar zijn potentieel moet nog ontbolsteren. Een man om in het oog te houden.

Een slecht uitgewerkt verhaal met een saaie tweede act en een ongeïnspireerd einde. Personages zonder achtergrond, waar de kijker bijgevolg niet mee meeleeft.

In de vroege negentiende eeuw verzamelden de gebroeders Grimm een reeks Duitse volksverhalen. Eén van deze vertellingen was Sneewittchen oftewel Sneeuwwitje. Doorheen de jaren werd dit sprookje aangepast, geadapteerd en vervormd. De versie die de meeste mensen tegenwoordig kennen, is die van Walt Disney. Het legendarische Snow White and the Seven Dwarfs (1937) plaatste Snow […]

5
Posted 10/06/2012 by

In de vroege negentiende eeuw verzamelden de gebroeders Grimm een reeks Duitse volksverhalen. Eén van deze vertellingen was Sneewittchen oftewel Sneeuwwitje. Doorheen de jaren werd dit sprookje aangepast, geadapteerd en vervormd. De versie die de meeste mensen tegenwoordig kennen, is die van Walt Disney. Het legendarische Snow White and the Seven Dwarfs (1937) plaatste Snow White, Doc, Grumpy, Happy, Sleepy en de andere dwergen in de harten van generaties kinderen.

Ook volwassenen kunnen van een goed sprookje genieten. Doorheen de filmgeschiedenis verschenen vele films die de sprookjes een iets ernstiger, griezeliger of grappiger kantje geven. Denk maar aan Snow White: A Tale Of Terror (1997) of Shrek (2001). Dit jaar verschenen maar liefst twee adaptaties van Sneeuwwitje: Mirror Mirror met in de hoofdrol Julia Roberts (Pretty Woman) en nu ook Snow White and the Huntsman.

Die laatste is de meest ambitieuze van de twee. Waar Mirror Mirror een avontuurlijke komedie is, belooft Snow White and the Huntsman een verhaal van epische proporties en adembenemende decors, kortom een nog nooit geziene ervaring. Jammer genoeg slaagt de film hier niet in.

Regisseur Rupert Sanders maakt met Snow White and the Huntsman zijn langspeelfilmdebuut. Het moet gezegd dat de man duidelijk talent heeft. De film is vaak erg mooi in beeld gebracht. De wisselwerking en contrastwerking van de kleuren zijn opvallend en geslaagd. Een scène met Snow White (Kristin Stewart (Twilight)) en Ravenna (Charlize Theron (Monster)) in een besneeuwd bos is daar een goed voorbeeld van. Het zwart van haar en raven, het witte van de sneeuw en de gezichten en het vlezig rode van de lippen maakt de scène dromerig en feeëriek. Wat Sanders nog niet aan zijn film heeft kunnen toevoegen is een ‘gevoel’. Vergelijk het met topfilms uit hetzelfde genre. Een Lord of the Rings heeft een episch karakter. Je voelt aan de film dat het verhaal een hele wereld omvat en raakt, dat de personages constant gevaar lopen, er een strijd is tegen het ultieme kwaad. Kortom: episch. Of neem nu een meester van het mythische, sprookjesachtige genre zoals Guillermo del Torro. Wanneer je naar El Laberinto del Fauno kijkt, word je onmiddellijk overspoelt door een sprookjesachtige vibe die je meesleept in het verhaal en je zelf na de aftiteling niet onmiddellijk loslaat. Ook dat zit niet in Snow White and the Huntsman. Het is een redelijk groot gemis voor een sprookjesfilm.

Dat is natuurlijk niet enkel de fout van Rupert Sanders. Wat Lord of the Rings of El Laberinto del Fauno ook kenmerkt is een stevige nazinderende soundtrack. Snow White and the Huntsman wordt begeleid door nietszeggende muziek die het verhaal niet versterkt of aanvult. James Newton Howard die al muziekpareltjes schreef voor o.a. King Kong en Batman Begins, schiet hier te kort. Het grootste probleem ligt echter bij de basis van de film, het scenario en de personages.

Er zijn heel wat personages in deze film, te veel. De meeste krijgen hierdoor nauwelijks of geen achtergrond. Neem nu de Huntsman (Chris Hemsworth (Thor)). Van hem krijgen we al vroeg na de introductie van het personage te weten dat zijn vrouw overleden is. De man heeft het er ogenschijnlijk moeilijk mee want we leren hem kennen als dronkenlap. Hij zou het liefst van al uit zijn lijden verlost worden. Men gaat echter erg snel over deze introductie. Het is alsof men snel eventjes opsomt wat je moet weten over de Huntsman, om dan vlug over te gaan op een ander onderdeel van het verhaal. Als je wil dat de kijker meeleeft met een personage dan moet er iets langer stil worden gestaan bij zijn leefwereld. Vergelijk het met een ander filmpersonage die rouwt om zijn overleden vrouw: Martin Riggs (Lethal Weapon). We zien deze figuur letterlijk in ware doodsverachting van een gebouw springen en huilend, dronken en met een foto van zijn vrouw in de hand, een pistool in de mond steken. De Huntsman heeft een komisch dronkenmansgevecht… Alle personages hebben met dit euvel te maken. Enkel Snow White en Koningin Ravenna hebben iets meer achtergrond, maar ook daar wordt de info tot een minimum beperkt.

Een groot deel van de personages krijgt slechts een introductie in de tweede act. De dwergen en de prins zijn daarom nauwelijks meer dan gezichten. De dwergen dienen Gimli-gewijs (Lord of the Rings), als komische aanvulling maar waarbij de plaagstoten tussen Gimli en Legolas leuk om te volgen zijn, hebben de dwergen te weinig ruimte en tijd om hetzelfde niveau te halen.

De opbouw van het verhaal volgt de traditionele Hollywoodstructuur. Hier is absoluut niets verkeerd mee, ware het niet dat ze hier niet geslaagd is uitgevoerd. De tweede act is saai en sleept aan. Het meest intrigerende en dynamische personage, Ravenna, komt er nauwelijks in voor. Spanning die eerder in het verhaal werd opgebouwd, zakt hier compleet weg. De finale poogt het geheel weer wat interessanter te maken maar vervalt toch weer in clichés: de motiverende held(in) geheel met passionele speech, de overmoedige antagonist, je kent het wel…

Er is al veel geschreven over het acteertalent van Kristin Stewart. Jammer genoeg zal ze met deze film haar criticasters niet het zwijgen opleggen. Het lijkt wel alsof ze geen zin had in deze rol en in elke scène hetzelfde masker opzette. Ze slaagt er niet in de juiste emoties te tonen die haar personage doorstaat. De passionele toespraak is eigenlijk helemaal niet passioneel. De woorden zijn dat wel maar Stewart spreekt die uit op een vertwijfelde manier, met een constante grimas op het gelaat. Haar juichend publiek komt daardoor bevreemdend over. In haar verdediging: ook haar personage heeft weinig achtergrond, waardoor de actrice bitter weinig heeft om mee te werken. Charlize Theron gaat tegen het randje van overacting. Ongetwijfeld zullen sommigen vinden dat ze er daadwerkelijk over gaat maar het gaat hier wel degelijk om een koningin die geobsedeerd is door macht en schoonheid en vrouwen vermoordt om dat te behouden. Een beetje geobsedeerd en overdreven gedrag is dus zeker op zijn plaats en Theron kwijt zich uitstekend van die taak. Het is een plezier om haar aan het werk te zien en ze is, naast de vormgeving, een hoogtepunt in deze film. Een negatieve vermelding gaat ook nog naar de prins in dit verhaal. Niet alleen loopt het personage er voor spek en bonen bij, ook acteur Sam Claflin (The Pillars of the Earth) loopt compleet verloren en komt houterig en ongeloofwaardig over.